Serverskifte lammer julens indledende e-handel

Fredag er flere netbutikker blevet lammet af en skrantende database-server. FDIH raser over uprofessionelle forhold.

Artikel top billede

Flere danske netbutikker er tvunget i knæ på grund af serverproblemer hos Skandinaviens største formidler af internet-betalingsløsninger, DIBS Payment Services.

Serverproblemerne er opstået efter, at DIBS siden sidste weekend har været i gang med at flytte sit hostingcenter.

Siden fredag morgen er en databaseer-server stået af, og det har givet ekstremt langsommelige betalinger, der hos visse kunder timer ud, så betalingen ikke kan gennemføres.

Blandt andre DSB, Billetlugen og Smartguy.dk er ramt af problemerne, der givetvis løber op i et samlet omsætningstab på millioner af kroner.

FDIH (Foreningen for Distance- og Internethandel) raser over, at DIBS ikke har haft bedre styr på sit serverrum.

"Betalingsdelen er vital for e-handlen og der skal man altså have styr på sine sager. DIBS' planlægning af denne sag er håndteret meget uprofessionelt. Flytningen af serverne bør jo ikke skabe problemer midt på dagen, men kunne være testet i nattetimerne," siger Morten Kamper til Computerworld.

Katastrofalt nedbrud midt i julehandlen

Morten Kamper påpeger, at DIBS som minimum burde have oprettet en tilfredsstillende nødløsning på server-problemerne, hvilket ikke er tilfældet.

FDIH-medlemmet Smartguy.dk, der sælger tøj på nettet, er uforstående over for nedbruddet.

"Det et er katastrofalt med et nedbrud midt på dagen. [...]Nu oplever jeg virkelig, at julehandel er i gang - betalingsløsningen er gået ned," lyder det i en FDIH-pressemeddelelse fra Smartguy.dk's direktør Nicolai Kjærgaard.

DIBS forstår skuffede kunder

Hos DIBS arbejder man på højtryk for at få styr på den genstridige database-server.

"Vi håber på, at problemerne er løst inden for halve timer snarere end halve dage. Selv om vi har sendt informationer ud til vores kunder, så har vi fået utrolig mange skuffede folk i røret, og det er der jo egentlig ikke noget at sige til," forklarer vice- og salgsdirektør Jesper Lohmann til Computerworld.

Han beklager miseren og vil først og fremmest sørge for, at alle DIBS-kunder bliver underrettet om server-fejlen.

"Bagefter må vi se på, om vi har kunder, som vi har et erstatningsansvar overfor," siger Jesper Lohmann.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension