Dansk IT Factory-partner: Jeg vidste intet om snyd

Beskyldningerne mod IT Factory-direktør Stein Bagger om svindel kommer helt bag på en dansk partner, der ellers lod til at være glad for samarbejdet. Andre partnere er tavse.

Artikel top billede

Claus Ellebjerg Due, administrerende direktør i IT Factory-partneren Inopi, er overrasket over det pludselige kollaps. (Foto: gratis /)

Den danske partner til IT Factory, it-firmaet Inopi, er overrasket over historierne om efterlysningen af Stein Bagger og beskyldninger om svindel for mindst 500 millioner kroner.

Administrerende direktør Claus Ellebjerg Due fra Inopi kendte intet til sagerne, før han læste om det i medierne i formiddags.

"Nej, det gør jeg ikke," siger han.

Direktøren forklarer, at han hverken har hørt fra JMI Invest, kurator eller IT Factory selv.

Tilfreds med samarbejde

Overfor Computerworld har partneren da også som en af de få danske partnere hos IT Factory givet udtryk for tilfredshed med samarbejdet på trods af, at der ingen omsætning har været.

"I de sidste tre år, har vi ikke solgt eller tjent noget på IT Factory-løsninger, for der har ikke været nogen," siger Claus Ellebjerg Due dengang.

Direktøren forklarede, at partnerskabsaftalen rækker ind i fremtiden.

"Der har været masser af blod sved og tårer og fælles arbejde frem mod fremtiden. Vi har ofret hver vores på det," sagde han.

Hos EDB Gruppen, der også står listet som partner, bekræftede kommunikationsdirektør Jesper Andersen også, at selskabet havde et samarbejde med IT Factory.

Men på trods af at en person fra EDB Gruppen ligefrem optræder på IT Factorys hjemmeside med rosende ord om samarbejdet, ønskede kommunikationschefen ikke at oplyse omfanget af eller nærmere indhold af samarbejdet.

Han ønsker udelukkende at oplyse, at EDB Gruppen sælger en business suite fra IT Factory med eget HRM-modul ovenpå.

"Beklager, det er så lidt, jeg kan hjælpe med," lød det dengang.

Andre sagde fra

Men tre ud af fem andre danske partnere på IT Factorys hjemmeside afviste i forrrige uge, at de overhovedet havde et samarbejde med IT Factory og forstod ikke hvorfor de stod på siden.

Der var tale om it-selskaberneIT-Companion og Nextus.

"LogIT har ikke lavet noget omkring IT Factory i flere år og har faktisk ikke nogen partneraftale med dem, så hvorfor LogIT er på IT Factorys hjemmeside som partner ved jeg ikke. Jeg har ikke noget detailkendskab til virksomheden, ud over hvad der kan læses om den." skrev bestyrelsesformand Bo Hembæk Svensson fra LogIT  i en email til Computerworld.

Ekspert: Brud på loven

ITF: Vi opdatere snart hjemmesiden
Hos IT Factory og Stein Bagger var man nu ikke berørt af, at der var partnere på hjemmesiden, som ikke mente de burde være der.

Hos IT Factory forklarede man, at selskabet blot følger sin faste procedure, som IBM, ifølge selskabet, også anvender, nemlig at en partner vil være registreret på hjemmesiden, indtil den pågældende selv meddeler, at partnerskabet ønskes ophævet, herunder også registreringen på hjemmesiden.

"Vi kan oplyse, at vi ikke har modtaget noget ønske fra nogen partnere om, at de ikke længere ønsker at stå listet på IT Factorys hjemmeside," skrev selskabet i et svar til Computerworld.

Samtidig henviste ITF til, at det i år opdaterer sin hjemmeside med nyt corporate ID og i forbindelse med Lotusphere 2009 i januar vil gennemgå og opdatere listen af partnere, så den er ‘up to date'.

Herefter vil selskabet følge den omtalte procedure igen, oplyses det.

"Vi kan desuden oplyse, at vi i samarbejde med IBM er ved at lægge sidste hånd på en procedure, som sikrer, at de partnere, som IT Factory har på PaaS, og som anvender IBM produkter, også er eller bliver partnere hos IBM. Det betyder, at der vil være ensartethed omkring de partnere, som står på IT Factorys hjemmeside og dem, som er registrerede partnere hos IBM," lød det dengang for fjorten dage siden.

Ekspert: Brud på loven
Lektor og cand jur. Anne-Dorte Bruun Nielsen Aarhus Universitet køber ikke den forklaring.

Hun er ikke i tvivl om, at der er tale om et brud på god markedsføringsskik og markedsføringsloven, hvor der er regler om vildledning af kunder.

"Ansvaret for at hjemmesiden er opdateret med rigtige oplysninger påhviler klart selskabet - ikke partnerne. Her er tale om brud på vildledning af kunder og urimelig mangelfulde oplysninger", siger hun.

Ekspert i markedsføringsjura lektor Jan Trzaskowski fra CBS vil ikke gå ind i den konkrete sag, men forklarer, at det at pynte sig med partner-referencer, der ikke er reelle, kan være et brud på markedsføringsloven.

"Det markedsføringsloven skal beskytte imod er, at nogle kunder bliver forledt til at tro et eller andet om produktet, så de køber det frem for noget andet. Og det kan man godt argumentere for, hvis et firma foregiver, at det her produkt bliver forhandlet ved en masse virksomheder - og det så viser sig ikke at være tilfældet," siger han.

Han understreger dog, at det vil bero på en konkret vurdering, om der er sket en overtrædelse.

"Spørgsmålet er, hvor opdateret det skal være, og om man har en reel aftale. Partnere lyder dog af mere end, at man bare har solgt via dem på et tidspunkt," siger lektoren.

Se alle Computerworlds artikler om IT Factorys kollaps.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S