Her får du hjælp til digitalt tv

Nu er der hjælp at hente, hvis du har svært ved at finde hoved og hale i digitalt tv. Kampagnesider og ny guide giver overblikket.

Artikel top billede

Nødstedte forbrugere har nu fået en guide, så de undgår at drukne i de mange nye begreber om digitalt tv.

Efter længere tids kritik af manglende oplysning om digitalt tv, er der nu endelig ved at komme skub i kampagnerne.

Efter kritik fra blandt andre Dansk Erhverv har DR omsider søsat et kampagnesite, der skal forklare forbrugerne, hvilken fremtid de går i møde med digitalt tv.

Nu kommer Dansk Standard også borgerne til undsætning i en ny guide, der skal gøre det lettere at træffe de rigtige valg, inden fladskærmen ryger i indkøbsvognen.

Dansk Standard gør sig normalt mest i erhvervsrettede råd og vejledning, men den ene af de to forfattere til guiden, Per Raagauge, forklarer, at en mere forbrugerrettet vejledning længe har været på tegnebordet.

"Der er nogle forbrugere, der ønsker lidt dybere kendskab til det, for at foretage de rigtige valg. Det handler om at kunne stille de rigtige spørgsmål i butikkerne," siger han.

Overskuelighed i guidejungle

Per Raahauge forklarer, at guiden først og fremmest skal klæde forbrugerne på, inden de begiver sig ud i junglen af fladskærme og tekniske begreber.

"Det handler om ikke at give penge for noget, man egentlig ikke har brug for. Eller omvendt, at man lærer at bruge de faciliteter, der er," siger han.

"Teknologiudviklingen går meget hurtigt, og vi bruger kun et hjørne af de ting, vi har. Derfor kan det let blive uoverskueligt," siger Per Raahauge.

Og selvom det altså tog sin tid, før hjælp i form af guides kom nødstedte forbrugere til undsætning, er der nu ved at være godt fyldt op.

Udover DR har også brancheorganisationen Brancheforum Digitale Medier oprettet en portal med gode råd til overgangen fra analogt til digitalt tv.

Det bifalder Per Raahauge.

"Der er mange, der gerne vil fortælle om det, og det synes jeg er alle tiders. Jo flere, der kan forklare det på den rigtige måde, des bedre," siger han.

"Selvom det er blevet gevaldigt meget billigere, end det har været før, er det stadig en stor investering, så hvorfor ikke få det optimale?" spørger Per Raahauge retorisk.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S