Direktøren køber selv Jubii

For et par uger siden nægtede Jubii-direktør Peter Lundsgaard ethvert kendskab til, hvem der havde overtaget internetportalen. Nu viser det sig, at det er ham selv.

Artikel top billede

Sidste i november blev den danske internetportal Jubii solgt af sin hollandske ejer Lycos Europe, der er ved at lukke og slukke for alle aktiviteter.

Hvem, der købte Jubii, blev ikke oplyst, og den danske Jubii-direktør, Peter Lundsgaard, sagde "Jeg ved… ikke, hvem det er," da Computerworld bad om en kommentar til salget af den danske internetportal.

Nu viser det sig, at det var en sandhed med modifikationer, for det er direktøren selv, der har overtaget Jubii sammen med en mindre gruppe af danske investorer.

Satser alle sparepengene

Prisen oplyses ikke, men Peter Lundsgaard satser alle sparepengene.

"Jeg er gået 'all in' og har belånt huset til op over skorstenen. Jubii har over 200.000 brugere om dagen, og det kan vi udnytte," siger Peter Lundsgaard til Berlingske Tidende.

Baggrunden for, at moderselskabet Lycos Europe vælger at sælge Jubii, er at krisen kradser. En nedgang i omsætningen på 20 procent og stigende tab lægger moderportalen Lycos Europe i graven, men inden nøglen drejes om, har Lycos solgt blandt andet den danske portal Jubii fra.

Forretningen Jubii går rigtig dårligt, men det håber Lundsgaard sammen med sine investor-partnere at rette op på, og Jubii vurderes da også som en attraktiv virksomhed.

I 2007 omsatte Jubii for 46 millioner kroner, hvilket er 13 millioner mindre end året får. Resultatet før skat landede på minus 24 millioner, mens egenkapitalen siger minus 19 millioner kroner.

Tidligere regnskaber er heller ikke opløftende læsning.

Således flyttede Jubii i 2005 både chat- og udviklingsafdelingen til Tyskland og nedlagde i samme ombæring 80 danske arbejdspladser.

Store milliontab afskrækker ikke

De store tab afskrækker ikke køberne.

"Vi kan godt tåle at tabe et tocifret millionbeløb i 2009," siger Peter Lundsgaard til Berlingske Tidende.

Planen er dels at være et dansk alternativ til Google og altså en dansk internetportal for danskere, hvilket betyder, at selskabet i højere grad end almindelige søgeresultater vil præsentere brugerne for infosider med masser af bonusinformation.

Jubii tæller blandt sine partnere kvindesiden Amine.dk og Musiknyt.dk, som det er planen at købe sig til halvdelen af. Derudover er Jubii på vej med partnerskab i et mandesite og på mad- og rejseområdet.

Jubii blev stiftet i 1995 som et dansk alternativ til portalen Yahoo, der dengang sad på en meget stor del af markedet for internetsøgninger.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S