Lovgivning spænder ben for salg af brugte MP3-filer

Et amerikansk internetsted lufter planer om brugtbørs for digital musik. Forbrugerrådet hilser ideen velkommen i Danmark. Men juraen forhindrer det.

Artikel top billede

Det amerikanske internetsted Bopaboo har med sin blotte tilstedeværelse sat gang i en interessant debat om forbrugere og virksomheders muligheder med brugt digital musik. Det skriver netmediet Arstechnica.

Meningen er nemlig at tilbyde en platform, der gør det muligt for musikelskere at sælge deres lovligt downloadede musik, når det nye album med Rihanna fra iTunes er blevet for kedeligt.

Herhjemme kan enhver dansker i øjebikket frit videresælge den nyeste cd med Rihanna, når køberen ikke har lyst til at høre mere på pladen.

Men hvis musikken er købt og downloadet fra iTunes eller TDC Musik, er det ulovligt at videresælge den brugte musik.

Ophavsret forhinderer brugtsalg

Her har forbrugeren ingen lovlig mulighed for at slippe af med de elektroniske musikalbums, der typisk har en nypris på 80 kroner. Forbrugeren kan kun vælge mellem at destruere det digitale album med et klik på delete eller beholde det uønskede album på harddisken.

Samme problemstilling gør sig gældende på bogmarkedet. Her kan læseren sælge den nyeste roman af Carsten Jensen brugt i stedet for at lade den fylde op på reolen. Men er der tale om en e-bog eller en lydbog, kan den ikke videresælges brugt.

"Nej, det må man ikke. Men man kan frit videresælge ens lovligt indkøbte brugte musik, som findes på fysiske medier, siger it-advokat Kasper Heine fra advokatfirmaet Bender von Haller Dragsted.

Årsagen er ifølge Kasper Heine, at der findes en regel i ophavsretsloven, som giver lov til at videresælge eksemplarer, som lovligt er erhvervet på et fysisk medium.

"Men denne såkaldte konsumptionsregel gælder ikke for eksemplarer, som er købt i elektronisk form. Heller ikke selv om eksemplarerne, eksempelvis downloadede musikfiler fra iTunes, er erhvervet lovligt," siger Kasper Heine.

Kun videresalg af fysiske ting

Hos advokathuset Johan Schlüter bekræfter ekspert i ophavsretsloven, Peter Schønning, at det afgørende er, om forbrugeren har købt musikken eller bogen som et fysisk eksemplar eller som et digitalt eksemplar.

Ifølge juristen har reglen hjemme i ophavsretslovens paragraf 19, som kun giver mulighed for såkaldt konsumption, altså spredning, ved fysisk salg.

Ifølge Peter Schønning bliver det allerede diskuteret i den juridiske litteratur, om det såkaldte konsumptionsprincip bør udstrækkes til også at gælde ved onlinesalg.

"Hvor man jo kan spørge sig selv, hvad forskellen egentlig er," siger Peter Schønning.

Spændende marked åbner sig

Den manglende ret til at videresælge det digitale produkt sætter en effektiv stopper for et muligt brugtmarked for digitalt distribueret indhold. Et marked som både forbrugere og musikere kunne få glæde af, mener Forbrugerrådets telepolitiske medarbejder, Martin Salamon.

Han fortæller, at Forbrugerrådet ser positivt på ideerne om gensalg af MP3-musik, som kan give spændende nye mulighed.

"Det er et nyt marked, der åbner sig, hvor musikerne kan tjene penge på nye måder, og hvor forbrugerne kan udnytte musikken på nye måder. Og hvis det er sådan, at lovgivningen stiller sig i vejen, så skulle man måske kigge på den," siger Martin Salamon.

For at det kan lade sig gøre, skal man ifølge Martin Salamon finde nogle måder, som er forsvarlige, både set fra forbrugernes og musikernes side.

"Teknologien udvikler sig jo hele tiden, og det gælder om at sørge for, at vores regelværk følger med. Der er jo et brugtmarked for cd'er. Hvorfor ikke finde ud af, om der kan skabes et brugtmarked for mp3'ere?" spørger Martin Salamon.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job