Apples DRM-politik kan ændre branchen

En stor del af musikbutikkernes udvalg er stadig bundet med DRM. Spørgsmålet er, om Apples seneste tiltag vil have indflydelse på resten af branchen.

Artikel top billede

Mens Apple stolt kunne præsentere et helt og aldeles DRM-frit musikbibliotek, som frem til april skal rulles ud til kunderne, hænger store dele af pladebranchen stadig i bremsen.

Tager man på en rundtur blandt andre musiktjenester i Danmark, vil man opleve en opdeling i henholdsvis mp3-filer, som ikke er låst med DRM (Digital Rights Management), og wma-filer, som er beskyttede af DRM, og i øvrigt ikke kan afspilles alle steder.

"Som jeg ser det, er det et klart forsøg på at imødekomme forbrugerne, og det syntes vi jo er helt centralt for at kunne udvikle det her marked," siger Jesper Bay fra IFPI, men understreger samtidig, at IFPI ikke er involveret i pladeselskabernes holdning til DRM.

Enkelte udbrydere

Hvor de fleste musiktjenester bibeholder udvalget af DRM-beskyttet musik, dikteret af pladeselskaberne bag musikken, har enkelte firmaer valgt at gå mod strømmen.

CDON.com, som driver både netbutik og musiktjeneste i Skandinavien, valgte i november 2008 at sige stop og kun sælge DRM-fri musik.

Men hvor Apple har fået lov til at sætte hele musikarkivet til salg i ulåst udgave, måtte CDON nøjes med at skære de beskyttede musikfiler fra udvalget. Firmaet holdt ganske enkelt op med at sælge musik fra de pladeselskaber, som ikke var med på ideen.

"Vi kan kun forebygge ulovlige downloads med legale alternativer, og indtil nu har musikindustrien været alt for lang tid om at komme i gang," udtalte direktøren for CDON, Mikael Olander, i en pressemeddelelse.

"Jeg håber og tror på, at pladeselskaberne nu vil lytte til forbrugerne, og give dem de ønskede formater."

Forgangsgigant

Apple har for flere år siden meldt ud, at et komplet DRM-frit arkiv var målet. Det blev i første omgang til udvalgte sange og med særlige priser. Men til Macworld 2009 annoncerede Phil Schiller, marketingchef hos Apple, at alle sange bliver ulåste fra april.

Dermed kan Apple måske være med til at bløde pladebranchen op for resten af feltet, eftersom iTunes er verdens største musiktjeneste med over seks milliarder solgte sange på seks år.

"Jeg tror, at det vil have en god indflydelse på hele markedet. Apple bliver nok trendsætter, som de har været på så mange andre områder, og på den måde tror jeg, at det kan være med til at skabe yderligere dynamik i markedet," siger Jesper Bay.

Ny form for konkurrence

Efterhånden som DRM forsvinder fra musiktjenesterne, håber Jesper Bay, at det vil medføre konkurrence på andre parametre end blot tilgængelighed, herunder kvalitet.

"Jeg tror, at det kan være med til at booste hele det digitale marked yderligere."

Selvom musikfilerne er DRM-fri, skal man dog ikke forvente, at det bare lige er til fri distribution under radaren.

Alle filer udstyres nemlig med et slags vandmærke, hvor der fremgår oplysninger om kunden, som således kan bruges til at spore eventuelt ulovlige filer tilbage til den oprindelige køber.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car