Artikel top billede

I fredags blev kablet klippet, og MidtVest Bredbånd gik i betalingsstandsning. Fiber-branchens svære kår overrasker ikke analytiker.

Trængte fiberselskaber tvunget til at samarbejde

Den danske fiberdrøm led et alvorligt knæk, da MidtVest Bredbånd gik i betalingsstandsning i sidste uge, men nogen overraskelse var det ikke. Drømmen skal reddes af samarbejde, vurderer analytiker.

El-selskabernes milliardinvestering i fiber til fremtidens bredbåndsforbindelser lader til at blive svær at hente hjem igen. I sidste uge gik MidtVest Bredbånd i betalingsstandsning.

Teleanalytiker og direktør i firmaet Netplan, Torben Rune, forklarede til Computerworld, at firmaet har været for optimistisk i forhold til, hvor hurtigt man kunne skaffe kunder.

Den forklaring bakkes op af aktieanalytiker Poul Ernst Jessen med speciale i it- og telebranchen, Danske Bank.

Han mener, at fiberudbyderne burde have set det svære marked.

"Jeg vil mene, at elselskaberne burde have forudset det her. De kommer fra en verden, hvor der er mindre konkurrence og mindre udvikling på teknologien, og så over i den her branche, hvor teknologien ændrer sig hele tiden, og priserne falder. Det er to vidt forskellige sektorer at være i," siger han.

Derfor kommer MidtVest Bredbånds problemer heller ikke bag på ham.

"Det kommer ikke som den store overraskelse. Fiberaktørernes problem er, at teknologien forbedres på mobilt bredbånd, på kobber og på kabel-tv, samtidig med at priserne falder. Allerede i 2005 forudså vi i en rapport, at det bare var et spørgsmål om tid, før satsningen ville skabe problemer," siger han.

Analytiker til selskaber: Samarbejd!

Poul Ernst Jessen mener, at problemerne skyldes, at elselskaberne har kastet sig ud i et bredbåndsmarked, der i forvejen er stærkt konkurrencepræget.

"Industrien er præget af store faste investeringer og kun små variable omkostninger. Dette medfører stordriftsfordele, og vinderen er den, der kan producere til den laveste pris," siger han.

Han mener, at fiberselskaberne overså en oplagt mulighed for at opnå stordriftsfordele, da de i stedet etablerede sig hver for sig.

"Da fiberselskaberne begyndte, skulle de have lavet et fælles selskab til salg, distribution, design og indkøb. Så kunne hvert enkelt selskab stå for den lokale udbygning, men de skulle have sørget for, at nettet blev bygget identisk alle steder og få nogle stordriftsfordele ud af det," siger Poul Ernst Jessen.

For mange fiberkokke fordærver maden

I stedet har fiberselskaberne valgt at satse på hver sin teknologi, forklarer han.

Skal elselskabernes fibereventyr derfor have en chance for at ende lykkeligt, mener Poul Ernst Jessen, at firmaerne skal overveje at finde fælles fodslag.

"Der skal ske en konsolidering mellem selskaberne. Du kan ikke have et TDC med én produktionsenhed, og på den anden side udfordrerne, der starter ud med en stor, tung kostbase og 20 forskellige setups, som ikke engang har sørget for at bygge det op på den samme teknologiske platform," siger han.

Det er dog lettere sagt en gjort, erkender Poul Ernst Jessen.

Men måske er Midtvest Bredbånds betalingsstandsning og den bratte opvågning godt for fiberdrømmen alligevel, pointerer han.

"Fiberselskaberne skal finde ud af at samarbejde. Men det er lidt op ad bakke med alle deres forskelligheder og særinteresser. Men de finansielle problemer, de ryger ind i nu, er måske det, der kan sætte gang i det for alvor. Jeg tror alle teleselskaber er ved at finde ud af, at "cash is king" - især i svære tider," siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere