Artikel top billede

Når alle er dine venner, hvad er så privat?

ComputerViews: De sociale sites er i fuld gang med at udviske grænserne mellem vores profesionelle liv og vores private liv.

ComputerViews: Det er ikke lang tid siden, at den tidligere højest-placerede dansker i Microsoft, Jens Moberg, på det såkaldte profilbillede på sin Facebook-profil stod lænet op ad sin Harley Davidson iklædt lædertøj og solbriller.

Jens Moberg var på dette tidspunkt chef for mere end 5.000 Microsoft-ansatte og ansvarlig for en omsætning på 50 milliarder kroner og på alle måder "en mand i business-suit", når det gjaldt hans professionelle liv, mens hans motorcykel var privat legetøj.

Billedet af Jens Moberg i lædertøj ved siden af den store motorcykel illustrerer meget godt en hastigt udviklende tendens: Med fremmarchen for Facebook og de andre sociale sites - hvor delingen af personlige oplysninger, holdninger, billeder og data er selve drivakslen - ophæves grænserne mellem det private og professionelle menneske.

Det sker i mange tilfælde helt uden, at folk tænker over det, for langt de fleste mennesker - også semi-offentlige, højtplacerede personer - tænker ikke strategisk, når de skal præsentere sig selv, hvilket er grunden til, at mediestrateger og spindoktorer kan hæve betragtelige summer for deres rådgivning.

Det falder nemlig almindelige mennesker naturligt at præsentere sig, som de er - og ikke som de strategisk tænkere, de bør være - hvis de selv skal stå for præsentationen, som det er tilfældet på Facebook.

Her vælger mange at identificere sig med deres lystbetonede interesser fremfor deres professionelle jobs - altså det, der giver glæde og bobler i maven i deres liv, hvilket oftest er deres børn eller hobbies.

Tag for eksempel den tidligere IBM-chef Malou Aamund, der på sin Facebook-profil er afbilledet med sine børn.

Det samme gælder den fallerede investor Morten Lund samt Microsoft-chefen Chris Capossella, mens eksempelvis it-advokaten Martin von Haller Grønbæk har lagt et billede af sig selv som dreng ud som profilbillede.

Dybest set har ideen med at kunne etablere en venne-kreds på Facebook vel oprindeligt sigtet mod en given brugers nærmeste venner.

Men antallet er blevet ved med at vokse og vokse i takt med, at folk forbinder sig på kryds og tværs.

Venne-kredsene for den aktive bruger vokser dermed hurtigt til at omfatte langt flere personer end de nærmeste venner - herunder medregnet professionelle kontakter, hvilket understreges af, at Jens Moberg i dag eksempelvis har 311 venner, Chris Capossella har 764, Malou Aamund 2.415.

Hvor hører joggingbukserne til henne?

Nedbrydelsen af grænserne mellem den private og den offentlige person betyder, at begrebet privatlivets fred bliver udfordret, da mange af de ting, der bliver lagt ud på Facebook, regnes for private, men reelt bliver offentlige.

Det er med andre ord en helt ny virkelighed, vi så småt har bevæget os ind i.

For nogle er det en større udfordring end for andre. For det er tydeligt, at mange unge mennesker er helt på linie med ideen om, at alt skal deles, og at vi alle er både modtagere og afsendere.

De lever i en ungdomskultur, der i den grad lovpriser det at blive set, og de oploader uden blusel hundredevis af billeder af deres liv. De unge er dels ret ligeglade, dels langt mere bevidste og rutinerede, når det handler om rå selv-iscenesættelse.

Anderledes står det til med de ældre brugere, der er vant til en klarere adskillelse, hvor jakkesættet hører til på arbejdet, mens joggingbukserne og havehandskerne hører til derhjemme fjernt fra de professionelle kontakters åsyn.

De skal i langt højere grad vænne sig til at færdes i en verden af sociale sites, hvor man i langt højere grad end tidligere er nødt til at tænke over, om man ønsker, at der skal være så stor forskel på den private og den professionelle, som der hidtil har været.

Tænker man ikke over det, fjernes barriererne nemlig stille og roligt mellem det ene og det andet ansigt i takt med, at man klikker "accept" til den ene venne-forespørgsel efter den anden uden tanke om, hvorvidt det er en privat eller en professionel kontakt.

Elbil-boss-look

Det bliver i disse tider drøfter i mange kommunikations-sammenhænge, hvordan man udnytter de muligheder, som ikke mindst Facebook giver for at få fat i folk, til at fremme marketing-mæssige initiativer, kendskab, omtale og lignende af interesse-organisationer.

Virksomheder og organisationer er med andre ord fælt interesserede i at få fat i folk på Facebook, så de kan købe nogle varer eller budskaber.

En af hemmelighederne er måske netop at fjerne de spin-agtige filtre og det glatte og strategisk designede look, afklæde sig det stive arbejds-puds og forsøge at præsentere sig som menneske.

For mennesker er alt andet lige langt mere troværdige end et åbentlyst manipuleret billede, hvis egentlige formål folk som oftest sagtens kan gennemskue - for eksempel med statsminister Anders Fogh Rasmussens åbentlyst designede Facebook-profil.

I dag har Jens Moberg i øvrigt udskiftet sit profilbillede med et billede, hvor han står i jakkesæt foran et garage-anlæg. Det er måske også mere passende, når det handler om hans nuværende job som elbil-boss.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere