Lenovo omstrukturerer og deler verden op i to

Lenovo omstrukturerer den globale forretning i et forsøg på at dæmme op for krisen.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Lenovo dropper sine nuværende regionale afdelinger for i stedet at oprette afdelinger for henholdsvis nye og modne markeder.

Omstruktureringen kommer to måneder efter, Lenovo meddelte, at selskabet på grund af den faldende efterspørgsel vil fokusere mindre på Europa og USA.

Den kommer også efter firmaets grundlægger Liu Chuanzhi er vendt tilbage som administrerende direktør i forbindelse med den tidligere topchef, William Amelios, exit fra firmaet.

Lenovos afdeling for modne markeder vil få fokus på Vesteuropa, Nordamerika og Japan, mens afdelingen for nye markeder vil beskæftige sig med Afrika, Mellemøsten og det meste af Asien, heriblandt Kina.

Kina, som er Lenovos vigtigste marked, stod bag 45 procent af firmaets samlede salg i sidste kvartal.

På samme måde vil Lenovo restrukturere produktgrupperne, så de bliver mere direkte rettet imod kunder med henholdsvis højt og lavt forbrugsniveau.

Den nye 'Think Product'-gruppe vil først og fremmest være rettet imod firmakunder, mens 'Idea Product'-gruppen vil fokusere på produkter vendt mod mindre virksomheder og kunder, deriblandt de nye markeder.

Ingen mirakelkur

Bryan Ma, som er analytiker hos IDC, fortæller, at de forandringer, som har sin grund i adskillelsen af de nye og de modne markeder, allerede indledtes ved firmaets tidligere omstruktureringer.

At Lenovo nu i højere grad vil være til stede i de nye markeder kan måske være med til at styrke Lenovo over tid, men det er ikke nogen mirakel-kur, siger Bryan Ma.

"Selvfølgelig vil hele verden, og også de nye markeder, stadig være påvirkede af den nuværende økonomiske krise," advarer Bryan Ma.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    KMD A/S

    Client Manager

    Københavnsområdet

    PensionDanmark

    IT Security Specialist

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S