Lenovo ændrer fokus - billige pc'er er vejen frem

Lenovo vil sætte alle sejl for at komme ind på de spirende vækstmarkeder med prisbillige computere.

Artikel top billede

Den kriseramte pc-producent Lenovo vil skærpe sit fokus på de spirende vækstmarkeder, hvor der er stort potentiale for prisbillige computere.

Det fortæller Lenovos nye administrerende direktør, Yang Yangqing, der i sidste uge tiltrådte som topchef og dermed erstattede William Amelio.

Yang Yangqing peger på som Indien, Tyrkiet og Polen som nye kernemarkeder for Lenovo.

"Vi skal også dække den lave ende af marekdet. Det er vigtigt, at vi ikke mister denne del," siger han til Financial Times.

Detaljerede planer

Lenovos ledelse skal nu til at udarbejde detaljerede planer, der blandt andet skal indeholde de markedsandel-mæssige mål, som Lenovo skal sigte efter i hvert kvartal.

"Kun disse markeder kan sikre også hyper-vækst," siger Yang Yangqing.

Lenovo har tidligere haft fokus på de lidt dyrere pc'er, som fik et ordentligt skub fremad, da selskabet i 2005 købte IBM's forretning for bærbare pc'er.

Yang Yangqing peger på, at it-industiren altid har forandret sig hurtigt, når det gælder teknologi, priser og produkter.

"Man er nødt til at følge disse forandringer hurtigere end konkurrenterne, hvis man vil vinde," siger han.

Selskabet kastede sig i begyndelsen af januar ud i en fyringsrunde, der også kommer til at ramme Danmark.

Lenovo har tidligere været ude i større fyringsrunder, i det selskabet i både 2006 og 2007 afskedigede større grupper ansatte fra den produktions-enhed, som selskabet købte af IBM i slutningen af 2004.

Det kinesiske selskab er ifølge analysehuset IDC verdens fjerdestørste pc-producent efter HP, Dell og Acer.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil