Twitter og Facebook kan øge arbejdsindsatsen

En del af de medarbejdere, der bruger nettet til personlige formål i arbejdstiden, ender med rent faktisk at være mere produktive, viser undersøgelse.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Du bliver en bedre medarbejder, hvis du bruger Twitter og Facebook på arbejdet, viser studier fra Melbournes Universitet.

Ifølge en undersøgelse fra det australske universitet, så bruger 70 procent af de kontoransatte internettet til private formål i arbejdstiden.

Det viser sig, at ni procent af disse, er mere produktive i forhold til de medarbejdere, der aldrig bruger nettet for sjov.

"Det kan skærpe arbejdernes koncentration at surfe for sjov i arbejdstiden," siger Brent Coker, som er ansat i universitetets management- og marketingsafdeling.

"Folk har brug for lige at zone ud engang imellem, hvis de skal holde koncentrationen."

Vi har brug for små pauser

Når Brent Cooker snakker om at bruge nettet 'for sjov', så mener han for eksempel at lede efter informationer og anmeldelser af produkter, at læse nyheder, at spille online-spil, at holde sig opdateret med venners gøren og laden på de sociale netværkssider og at se videoer på sider som YouTube.

"Korte og uforstyrrende pauser, som for eksempel en hurtig, lille tur på nettet, giver hjernen ro til at tage et hvil, hvilket alt i alt giver en højere koncentration, som igen kan ses på produktiviteten," tilføjer han.

Han mener således ikke, det giver mening, når virksomheder bruger millioner på software, der skal bruges til at blokere medarbejdernes adgang til nettet, også selv om argumentet er, at den tid, der bliver brugt på at surfe videoer, Facebook eller på at shoppe, kan trækkes direkte fra produktiviteten.

Brent Cooker fortæller, at undersøgelsen er lavet med udgangspunkt i mennesker, der bruger omkring 20 procent af deres arbejdsdag på internettet.

"De medarbejdere, der har tendenser til netafhængighed, vil dog alt i alt ende med at blive mindre effektive end dem uden," bemærker han.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S