Twitter og Facebook kan øge arbejdsindsatsen

En del af de medarbejdere, der bruger nettet til personlige formål i arbejdstiden, ender med rent faktisk at være mere produktive, viser undersøgelse.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Du bliver en bedre medarbejder, hvis du bruger Twitter og Facebook på arbejdet, viser studier fra Melbournes Universitet.

Ifølge en undersøgelse fra det australske universitet, så bruger 70 procent af de kontoransatte internettet til private formål i arbejdstiden.

Det viser sig, at ni procent af disse, er mere produktive i forhold til de medarbejdere, der aldrig bruger nettet for sjov.

"Det kan skærpe arbejdernes koncentration at surfe for sjov i arbejdstiden," siger Brent Coker, som er ansat i universitetets management- og marketingsafdeling.

"Folk har brug for lige at zone ud engang imellem, hvis de skal holde koncentrationen."

Vi har brug for små pauser

Når Brent Cooker snakker om at bruge nettet 'for sjov', så mener han for eksempel at lede efter informationer og anmeldelser af produkter, at læse nyheder, at spille online-spil, at holde sig opdateret med venners gøren og laden på de sociale netværkssider og at se videoer på sider som YouTube.

"Korte og uforstyrrende pauser, som for eksempel en hurtig, lille tur på nettet, giver hjernen ro til at tage et hvil, hvilket alt i alt giver en højere koncentration, som igen kan ses på produktiviteten," tilføjer han.

Han mener således ikke, det giver mening, når virksomheder bruger millioner på software, der skal bruges til at blokere medarbejdernes adgang til nettet, også selv om argumentet er, at den tid, der bliver brugt på at surfe videoer, Facebook eller på at shoppe, kan trækkes direkte fra produktiviteten.

Brent Cooker fortæller, at undersøgelsen er lavet med udgangspunkt i mennesker, der bruger omkring 20 procent af deres arbejdsdag på internettet.

"De medarbejdere, der har tendenser til netafhængighed, vil dog alt i alt ende med at blive mindre effektive end dem uden," bemærker han.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Røde Kors

Data & Digitalisation Officer

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sektionschef for IAM, CMDB og ITSM til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

Midtjylland

Netcompany A/S

IT Manager

Københavnsområdet

Styrelsen for Danmarks Fængsler

Souschef til tekniske projekter og arkitektur

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension