Telia klar til at sælge Stofa for den rigtige pris

Kabel-tv er ikke en del af kerneforretningen hos Telia, og derfor er kabelselskabet Stofa til salg, hvis tilbuddet er det rette. Telenor fremhæves som mulig køber.

Artikel top billede

Administrerende direktør for Telia Stofa, Ole Simonsen (tv), er her i selskab med Telias topchef i Danmark, Jesper Brøckner. - Foto: Ernst Tobisch

"Vi er ikke længere kerneforretning for TeliaSonera, det signalerer selskabet nu. Og det vil sige, at kommer der et godt bud, er vi til salg."

Sådan siger administrerende direktør Ole Simonsen fra Stofa i dagens udgave af dagbladet Børsen. Teknisk set er selskabet i et notat til analytikere i branchen fjernet fra bredbåndsforretningen. I stedet står Stofa anført som "andre aktiviteter."

Det rejser derfor spørgsmålet, hvem der kunne være interesserede købere. Ifølge aktieanalytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Markets er norske Telenor en mulighed.

"Oplagte købere er Telenor, der dermed kan give deres datterselskab i Danmark, Canal Digital, en stærk distribution," siger Poul Ernst Jessen til Børsen.

Telenor ønsker dog ikke at kommentere et eventuelt køb over for Computerworld.

"Vi kommenterer aldrig forlydender ude i markedet om eventuelle opkøb eller andre ting," siger pressechef Peter Glüsing fra Telenor.

TDC er en anden mulighed, men selskabet har i forvejen en dominerende position på kabelmarkedet, og da Stofa samtidig har en omsætning over 300 millioner kroner, skal konkurrencemyndighederne behandle købet.

Elselskaber en mulighed

Kabelselskabet Stofa dækker 600.000 husstande, som kan modtage tv, bredbånd og telefoni igennem selskabets net.

Poul Ernst Jessen bringer også kapitalfonde i spil som købere, mens elselskaberne er en fjerde mulighed.

Elselskaberne har i forvejen et distributionsnet i form af fibernettet.

Stofa omsatte i 2008 for en milliard kroner, mens overskuddet lød på 98 millioner kroner.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job