"Dette første kvartal har demonstreret for enhver, hvor modstandsdygtig vores forretningsplan er - selv i krisetider. Vi bør blive ved med at foretage langsigtede investeringer, og det har vi også tænkt os at gøre," udtaler Googles Eric Schmidt.

Google: Vores annonce-forretning kan klare krisen

Trods krisetider leverer Google et pænt første kvartalsregnskab. Topchef Eric Schmidt vil dog helst tale om annoncer og ikke så meget om Googles andre forretningsområder.

Computerworld News Service: Både Googles overskud og omsætning er steget i det første regnskabskvartal, der blev afsluttet d. 31. marts. Og det på trods af et hårdt økonomisk klima, der har haft stor indflydelse på det online reklamemarked, som er Googles største indtægtskilde.

Google fortalte torsdag, at selskabet har haft en omsætning på 31,4 milliarder kroner i 2009's første kvartal, hvilket er seks procent mere end de 29,6 milliarder kroner, firmaet havde som omsætning i første kvartal af 2008.

Hvis man trækker den kommission og de beløb fra, som Google betaler til marketings- og distributionspartnere, så viser omsætningen sig at være på 23,1 milliarder kroner, hvilket er en smule mindre end den gennemsnitsforudsigelse på 23,2 milliarder kroner, som nyhedsbureauet Reuters har fået fra forskellige analytikere.

Google har haft en netto-indkomst på 8,1 milliarder kroner, eller 25,6 kroner per aktie. Dette kan sammenlignes med første kvartal af 2008, hvor selskabet havde en netto-indkomst på 7,5 milliarder kroner, eller 23,5 kroner per aktie.

På en proforma basis, som ikke inkluderer visse engangsinvesteringer, var netto-indkomsten 9,3 milliarder, eller 29,4 kroner per aktie, hvilket er bedre end analytikernes forventning på 28,1 kroner per aktie og bedre end 2008's proforma-netto-indkomst fra første kvartal, som var på 8,8 milliarder kroner, eller 27,6 kroner per aktie.

"Selv med de dårlige tider for økonomien og reklame-markedet, kan Google stadig imponere," siger analytiker hos Gartner, Andrew Frank, i et interview.

Eric Schmidt om krisen
Under et telefonmøde om emnet, fortalte Googles administrerende direktør Eric Schmidt, at han var tilfreds med resultatet, specielt set i forhold til den globale finanskrise. Han mener, at de gode resultater er en konsekvens af flere søgninger.

"På trods af det hårde økonomiske klima, mener vi, at Google har haft et godt kvartal," sagde direktøren og tilføjede, at han anser verdens nuværende økonomi for at være et helt nyt erfaringsområde.

Folk bruger stadig Googles søgemaskine, men de køber færre og billigere produkter fra annoncørerne, og salgs-konversionsraten for reklamer er faldet, fortalte han desuden. Det betyder, at annoncørerne, for at afbalancere deres 'return on investment' (ROI), bruger færre penge på reklamer.

"Ingen selskaber er krisesikre, og Google kan helt sikkert også mærke de dårlige tider," sagde Eric Schmidt og advarede om, at andet og tredje kvartal historisk set altid har været svagere kvartaler.

Han gav dog stadig udtryk for, at han har stor tillid til pålideligheden og effektiviteten af Googles søge-reklame-model og specielt til den auktions-baserede tilgang til reklamer, hvor man betaler per klik. Google har i det hele taget stor fordel af, at folk er begyndt at bruge internettet mere, og at mange reklamer i dag først og fremmest findes online, fortalte direktøren.

Klar til opturen
Google er godt forberedt på opturen, når den kommer, sagde Eric Schmidt.

"Dette første kvartal har demonstreret for enhver, hvor modstandsdygtig vores forretningsplan er - selv i krisetider. Vi bør blive ved med at foretage langsigtede investeringer, og det har vi også tænkt os at gøre," tilføjede han.

Andrew Frank fra Gartner syntes, det var påfaldende, hvor meget fokus Eric Schmidt og de andre chefer på telefonmødet holdt på Googles kerne, nemlig søge-reklame-forretningen, mens de, ulig på tidligere møder, ikke brugte megen tid på nye dele af forretningen, som for eksempel YouTube og virksomhedssoftware.

"De var i høj grad fokuserede på deres kerneforretning, og der var ikke alt for meget halløj med andre ting," sagde han bagefter.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett Packard Enterprise ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Op og ned på Java: Migrér og spar penge med Red Hat Java

Hvis du anvender Java til dine forretningskritiske applikationer, skal du træffe en beslutning om, hvordan du bruger det, og hvilken leverandør, der kan støtte dig bedst. For brugere af Oracle JDK nærmer fristen sig nemlig hurtigt for at beslutte, hvilken Java udbyder der skal bruges på lang sigt, når man kører Java-applikationer i produktion.

24. november 2020 | Læs mere


GDPR, status og overblik: Påbud og afgørelser strømmer nu ud fra Datatilsynet

Få styr på hvordan du kan sikre løbende overholdelse af GDPR-reglerne i fremtiden. Ved hjælp af de rigtige processuelle værktøjer og systemer kan du leve op til forventningen om, at din virksomhed har styr på reglerne og overholdelses af dem.

25. november 2020 | Læs mere


Hvordan bevarer du kontrollen, når målet er ultimativ frihed? Data Governance i en hybrid infrastruktur

Vores infrastruktur er i høj grad blevet ”sluppet løs”. Vi lever alle sammen med hybrid IT, hvor vores workloads er (eller skal ende) som frie og mobile entiteter, og hvor data kan bo overalt. Men hvordan bevarer du kontrollen, når målet er ultimativ frihed? I dette webinar retter vi fokus mod én af de måder, hvormed vi bedst bevarer balancen mellem frihed og kontrol over vores værdifulde data.

26. november 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
I dag kan du downloade det digitale kørekort: Her er hvad det kræver
Du kan nu lade dit fysiske kørekort blive derhjemme og i stedet nøjes med en app. For i dag udkommer det digitale kørekort til iPhones og Android-telefoner.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Optimér produktiviteten og lad din printer følge med ud i skyen
De fleste virksomheder investerer betydelige beløb i den digitale transformationsproces, men skriver alligevel dokumenter ud som aldrig før, og medarbejdere opfatter decideret print som en forudsætning for at kunne arbejde effektivt. Alligevel er virksomhedens printstruktur ofte et systemmæssigt stedbarn, der er sammenstykket af mange forskellige enheder og platforme – hvilket skaber forvirring og betydeligt tidsspilde. Print passer heller helt ind i hverken den eksisterende digitale infrastruktur eller i den cloudbaserede infrastruktur, virksomheden sigter mod. Det udfordrer både sikkerhed, produktivitet og digital strategi som hele. I denne hvidbog kan du læse om udfordringerne og om, hvordan du håndterer dem mest effektivt som et led i den digitale transformationsproces.