Artikel top billede

MidtVest Bredbånd: TDC opfører sig lusket

Fiberselskabet MidtVest Bredbånd er fortørnet over, at TDC har betalt et kommunikationsfirma, som plantede en negativ historie om fiberselskabet hos et regionalt dagblad.

"Det lugter langt væk af lusk."

Sådan siger marketingchef Per Tornvig fra MidtVest Bredbånd om et dokument, der dukkede op i indbakken hos Dagbladet Holstebro-Struer. Teksten var udformet som en journalistisk artikel.

Dokumentet bar overskriften "Usikker fremtid for MidtVest Bredbånds kunder" med kommunikationsbureauet Geelmuyden.Kiese som afsender. Et firma, som viste sig at være betalt af TDC.

"Det kunne se ud som om, at nogen vasker deres hænder, mens de får andre til at gøre det beskidte arbejde for sig," siger Per Tornvig.

Virksomheden MidtVest Bredbånd løb i januar ind i en betalingsstandsning. Det er den problematik, som den TDC-betalte tekst handler om.

I dokumentet står der blandt andet, at kunderne hos fiberselskabet måske kan se frem til "sort skærm", "hyletone i røret", og at det er en "risikabel affære" at oprette sig som ny kunde i selskabet.

Professor: Det er spin
Computerworld viste dokumentet til professor i erhvervskommunikation ved Aarhus School of Business, Finn Frandsen, og han mener, at hensigten med teksten er klar.

"Det her er spin. Det er for at skabe et negativt omdømme eller styrke et negativt omdømme hos en konkurrent," vurderer Finn Frandsen.

TDC mener, at der er tale om "faktuel forbrugeroplysning".

"De har modtaget, hvad jeg vil kalde et stykke faktuel information om, hvad en konkurs kan betyde for kunder," siger Anders Thomsen, chef for public affairs i TDC.

Du mener ikke, der er tale om et artikeludkast, der skulle trykkes direkte i avisen?

"Jeg mener, at der er tale om et notat, som er blevet udarbejdet med en ekspert inden for konkurser, der udtaler sig om, hvad det her kan betyde. Hvordan Dagbladet Holstebro-Struer vælger at redigere i de oplysninger, det må de selv om," siger Anders Thomsen.

I artiklen medvirker en advokat, som over for Computerworld understreger, at han har udtalt sig generelt og ikke konkret om virksomheden.

Tvist om analyse

Ifølge Anders Thomsen er det et led i en større markedsanalyse, som TDC har fået udarbejdet. Det samme lyder fra kommunikationsbureauet Geelmuyden.Kiese, som står bag artiklen.

"Vi har lavet en bred analyse, og så fremhæver vi nogle forskellige pointer, og det er selvfølgelig en rigtig pointe, at MidtVest Bredbånd er gået i betalingsstandsning, og at det har nogle komplikationer for bredbåndsmarkedet i den region, hvor de har været stærke. Det er reelt nok at lægge frem og tage en debat om," siger administrerende direktør Peter Goll fra Geelmuyden.Kiese.

I dokumentet tilsendt avisen fremgår det ikke, at oplysningerne er et led i en større analyse, eller at TDC betalte kommunikationsfirmaet.

"Hvis man refererer en analyse, så skriver man vel, 'på baggrund af en analyse viser det sig' eller lignende. Jeg kan slet ikke koble en analyse med den pressemeddelelse. Det kan kun opfattes som en bortforklaring," siger Per Tornvig fra MidtVest Bredbånd.

Professor Finn Frandsen er på linje med Per Tornvig.

"Det her har intet med en analyse at gøre. En analyse ville dukke op i en rapport, der ville sammenfatte resultater og vil ikke tage fat i en enkeltplaceret virksomhed. Det har intet med en analyse at gøre," siger Finn Frandsen.

Geelmuyden.Kiese: En bred undersøgelse

Geelmuyden.Kiese oplyser sammen med TDC, at kommunikationsbureauet fik til opgave at lave en bred undersøgelse, mens der ikke har været tale en specifik opgave omkring MidtVest Bredbånd.

"Jeg kan bare bekræfte, at det er TDC, der betaler vores regning. Men det er ikke et spørgsmål om, at TDC har givet os en snæver opgave omkring MidtVest Bredbånd. Det er der på ingen måde tale om," siger Peter Goll.

Han vil ikke nærmere konkretisere, hvilken opgave TDC gav firmaet.

MidtVest Bredbånd: Dybt uetisk
Per Tornvig fra MidtVest Bredbånd mener, at TDC har problemer med etikken i sagen.

"Jeg synes, det er dybt problematisk. TDC må selvfølgelig gerne må være kritisk og bekymret for vores kunder, men så skal man sige det åbent og ærligt i stedet for at snige noget ind ad bagdøren. Her lader man en advokat fremføre en kritik af MidtVest Bredbånd, som slet ikke er hans. Det er dybt uetisk," siger Per Tornvig.

Anders Thomsen fra TDC mener derimod, at MidtVest Bredbånd burde komme på banen, hvis selskabet finder noget faktuelt galt i udkastet, og han afviser også, at TDC skjuler sig.

"Det har jo ikke været nogen hemmelighed for journalisten, hvem Geelmuyden.Kiese arbejdede for, hvis han havde spurgt," siger Anders Thomsen om forløbet, der aldrig endte med en avisartikel.

Usædvanlig tilgang

Teksten er ifølge professor Finn Frandsen udformet sådan, at den lægger sig tæt op af en erhvervsjournalists tilgang.

"Det har karakter af en pressemeddelelse, der er udformet sådan, at den næsten kan sættes i avisen uden nogen omskrivninger af nogen art. Det er eksempel på en genre, et indhold og en måde at skrive på, som burde være erhvervsjournalistens og ikke et velagtet kommunikationsbureaus. Det er ret usædvanligt," siger professoren.

Formen af teksten har en helt bestemt årsag, mener Finn Frandsen.

"Det er under påskud af at ville informere om noget med en research og neutralitet, der er erhvervsjournalistens, men det er med en helt anden dagsorden. Der er ikke meget analyse i den," forklarer Finn Frandsen.

Debat om bredbånd

Ifølge kommunikationsbureauet var teksten et naturligt indlæg til den debat, der finder sted om bredbånd i de danske regioner.

"Vores kompetence er, hvordan bredbåndsmarkedet bliver diskuteret, og der er det klart, at det er helt oplagt, at vi også kigger på den offentlige debat og også lægger ting frem for journalister helt åbent, at sådan her ser vi på det, og 'synes du, der er en historie i det', og også 'hvordan du selv ser på det'," fortæller Peter Goll.

Rapporten, som Geelmuyden.Kiese udarbejdede, er kun tilgængelig for TDC.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere