Schweiz skygger for TDC-problem i Norden

Den danske telekoncern TDC kan endelig melde om pæn fremgang i den schweiziske forretning, mens TDC endnu engang oplever et svagt fald på hjemmemarkedet i Norden.

Artikel top billede

Administrerende direktør hos TDC, Henrik Poulsen, skal bremse faldet i selskabets nordiske omsætning. Foto: Jørgen True

Fremtiden for TDC ligger i Norden. Det har selskabet slået fast i sin strategi, og dermed er det et spørgsmål om tid, inden forretningerne i Schweiz og Ungarn sælges fra.

I dagens kvartalsregnskab er det dog forretningen i Schweiz, Sunrise, der sikrer, at TDC-koncernen kan fremvise en lille fremgang i omsætningen med 0,1 procent. Virksomheden går pænt frem i Schweiz, mens omsætningen i den nordiske forretning falder med 5,1 procent.

"Det er klart, at det er vores ambition over de næste kvartaler gradvist, at vi kan lukke det hul, så vi også i Norden kan få en stabil omsætningsudvikling," siger administrerende direktør i TDC, Henrik Poulsen.

Faldet i omsætningen er dog kun én procent, når selskabet korrigerer for valatakursudsving, outsourcing og frasalg. Den samlede omsætning i Norden lå på 6,5 milliarder kroner. Det er et fortsat fald i brugen af den traditionelle fastnettelefon, der trækker ned hos teleselskabet.

Mobilen vinder frem i Schweiz

På trods af det fortsatte fald i Norden kan direktøren glæde sig over, at selskabets Schweiziske forretning, Sunrise, sender toplinjen ind i det lille plus.

Ifølge Henrik Poulsen har Sunrise henover de sidste fire til fem måneder brugt meget energi på at fokusere forretningen ind på nogle få prioriteter.

"Det begynder vi så småt at se resultater af nu, specielt i vores mobilforretning," siger Henrik Poulsen.

Han vurderer på baggrund af fremgangen i Sunrises mobilforretning, at virksomheden vinder markedsandele på det schweiziske marked. Sunrise øgede sin omsætning fra 16,5 procent; noget af væksten skyldes dog tilkøb og valutakursudsving. Korrigeret går Sunrise fire procent frem.

Finanskrisen presser TDC

Henrik Poulsens vil i sit forsøg på at stabilisere den nordiske omsætning sætte bredt ind på alle fronter.

"Vi skal styrke hele den kommercielle indsats i koncernen på tværs af alle forretningerne. Det vil sige, at vi skal have de rigtige produkter ud og lancere dem godt," siger Henrik Poulsen

Han kan glæde sig over, at kabel-tv, YouSee, gik ni procent frem, ligesom Telmore også optog flere kunder. Til gengæld er erhvervsmarkedet presset, og tendensen vil være stigende i næste kvartal.

"Vi kan se, at nogle erhvervskunder er blevet lidt mere tilbageholdende i deres beslutningstagen. Der skal kæmpes lidt hårdere for at få sat den endelige underskrift på kontrakten," forklarer Henrik Poulsen.

Han melder også om et stigende antal dårlige betalere både i erhvervs- og privatmarkedet. Mens omsætningen skal stabiliseres, vil flere medarbejdere forlade virksomheden i 2009, så selskabet kan nedbringe omkostningerne.

"Også i 2009 vil vi have behov for at reducere i medarbejderantallet. Det nøjagtige antal har vi ikke lagt os fast på. Antallet kommer i høj grad til at afhænge af, hvordan markedet udvikler sig, og hvordan vores omsætning udvikler sig," lyder det fra topchefen.

Telia og Telenor gik tilbage i Danmark

Med dagens kvartalsregnskab fra TDC har de tre største teleselskaber på det danske marked, TDC, Telia og Telenor, aflagt regnskab for årets første tre måneder.

Telia var det første selskab, der præsenterede resultatet, og selskabet oplevede et fald i omsætningen på det danske marked. Regnskabet blev dog offentliggjort i svenske kroner, og målt i nabolandets valuta steg omsætningen med 12 procent - fra 1,7 til 1,9 milliarder svenske kroner.

Telenor, der ejer Sonofon, Cybercity, CBB Mobil og nu BiBoB, gik også svagt tilbage på det danske marked. Omsætningen faldt i årets første kvartal fra 1,7 milliarder kroner sidste år til 1,68 i år. Tilbagegangen skyldes faldet i fastnetforretningerne for telefoni og ADSL.

"Overordnet kan man sige om de to forretninger, at der er prispres i markedet. Refleksionen på ADSL har været, at vi blev nødt til at svare på det prispres," fortalte Telenor Danmarks administrerende direktør, Henrik Clausen, i onsdags til Computerworld.

Telenor fremviste en fremgang i effektiviteten, det vil sige, at resultatet før afskrivninger, særlige poster og gældsafdrag set i forhold til omsætningen, steg. Den såkaldte EBITDA-margin gik frem fra 21,2 procent i sidste års første kvartal til 23 procent i år.

Telia gik den modsatte vej fra 18 procent sidste år til 14,8 procent i år.

"EBITDA-marginen i Finland og Danmark faldt som et resultat af en lavere omsætning målt i lokal valuta og uændrede omkostningsniveauer. I Danmark havde et succesfuldt optag af mobile bredbåndsabonnenter også en negativ effekt på marginen," stod der i kvartalsrapporten fra Telia.

TDC formåede at øge sit EBITDA-margin i årets første tre måneder til 38,9 procent sammenlignet med 35,1 procent året før.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S