Artikel top billede

Administrerende direktør hos TDC, Henrik Poulsen, skal bremse faldet i selskabets nordiske omsætning. Foto: Jørgen True

Schweiz skygger for TDC-problem i Norden

Den danske telekoncern TDC kan endelig melde om pæn fremgang i den schweiziske forretning, mens TDC endnu engang oplever et svagt fald på hjemmemarkedet i Norden.

Fremtiden for TDC ligger i Norden. Det har selskabet slået fast i sin strategi, og dermed er det et spørgsmål om tid, inden forretningerne i Schweiz og Ungarn sælges fra.

I dagens kvartalsregnskab er det dog forretningen i Schweiz, Sunrise, der sikrer, at TDC-koncernen kan fremvise en lille fremgang i omsætningen med 0,1 procent. Virksomheden går pænt frem i Schweiz, mens omsætningen i den nordiske forretning falder med 5,1 procent.

"Det er klart, at det er vores ambition over de næste kvartaler gradvist, at vi kan lukke det hul, så vi også i Norden kan få en stabil omsætningsudvikling," siger administrerende direktør i TDC, Henrik Poulsen.

Faldet i omsætningen er dog kun én procent, når selskabet korrigerer for valatakursudsving, outsourcing og frasalg. Den samlede omsætning i Norden lå på 6,5 milliarder kroner. Det er et fortsat fald i brugen af den traditionelle fastnettelefon, der trækker ned hos teleselskabet.

Mobilen vinder frem i Schweiz

På trods af det fortsatte fald i Norden kan direktøren glæde sig over, at selskabets Schweiziske forretning, Sunrise, sender toplinjen ind i det lille plus.

Ifølge Henrik Poulsen har Sunrise henover de sidste fire til fem måneder brugt meget energi på at fokusere forretningen ind på nogle få prioriteter.

"Det begynder vi så småt at se resultater af nu, specielt i vores mobilforretning," siger Henrik Poulsen.

Han vurderer på baggrund af fremgangen i Sunrises mobilforretning, at virksomheden vinder markedsandele på det schweiziske marked. Sunrise øgede sin omsætning fra 16,5 procent; noget af væksten skyldes dog tilkøb og valutakursudsving. Korrigeret går Sunrise fire procent frem.

Finanskrisen presser TDC

Henrik Poulsens vil i sit forsøg på at stabilisere den nordiske omsætning sætte bredt ind på alle fronter.

"Vi skal styrke hele den kommercielle indsats i koncernen på tværs af alle forretningerne. Det vil sige, at vi skal have de rigtige produkter ud og lancere dem godt," siger Henrik Poulsen

Han kan glæde sig over, at kabel-tv, YouSee, gik ni procent frem, ligesom Telmore også optog flere kunder. Til gengæld er erhvervsmarkedet presset, og tendensen vil være stigende i næste kvartal.

"Vi kan se, at nogle erhvervskunder er blevet lidt mere tilbageholdende i deres beslutningstagen. Der skal kæmpes lidt hårdere for at få sat den endelige underskrift på kontrakten," forklarer Henrik Poulsen.

Han melder også om et stigende antal dårlige betalere både i erhvervs- og privatmarkedet. Mens omsætningen skal stabiliseres, vil flere medarbejdere forlade virksomheden i 2009, så selskabet kan nedbringe omkostningerne.

"Også i 2009 vil vi have behov for at reducere i medarbejderantallet. Det nøjagtige antal har vi ikke lagt os fast på. Antallet kommer i høj grad til at afhænge af, hvordan markedet udvikler sig, og hvordan vores omsætning udvikler sig," lyder det fra topchefen.

Telia og Telenor gik tilbage i Danmark

Med dagens kvartalsregnskab fra TDC har de tre største teleselskaber på det danske marked, TDC, Telia og Telenor, aflagt regnskab for årets første tre måneder.

Telia var det første selskab, der præsenterede resultatet, og selskabet oplevede et fald i omsætningen på det danske marked. Regnskabet blev dog offentliggjort i svenske kroner, og målt i nabolandets valuta steg omsætningen med 12 procent - fra 1,7 til 1,9 milliarder svenske kroner.

Telenor, der ejer Sonofon, Cybercity, CBB Mobil og nu BiBoB, gik også svagt tilbage på det danske marked. Omsætningen faldt i årets første kvartal fra 1,7 milliarder kroner sidste år til 1,68 i år. Tilbagegangen skyldes faldet i fastnetforretningerne for telefoni og ADSL.

"Overordnet kan man sige om de to forretninger, at der er prispres i markedet. Refleksionen på ADSL har været, at vi blev nødt til at svare på det prispres," fortalte Telenor Danmarks administrerende direktør, Henrik Clausen, i onsdags til Computerworld.

Telenor fremviste en fremgang i effektiviteten, det vil sige, at resultatet før afskrivninger, særlige poster og gældsafdrag set i forhold til omsætningen, steg. Den såkaldte EBITDA-margin gik frem fra 21,2 procent i sidste års første kvartal til 23 procent i år.

Telia gik den modsatte vej fra 18 procent sidste år til 14,8 procent i år.

"EBITDA-marginen i Finland og Danmark faldt som et resultat af en lavere omsætning målt i lokal valuta og uændrede omkostningsniveauer. I Danmark havde et succesfuldt optag af mobile bredbåndsabonnenter også en negativ effekt på marginen," stod der i kvartalsrapporten fra Telia.

TDC formåede at øge sit EBITDA-margin i årets første tre måneder til 38,9 procent sammenlignet med 35,1 procent året før.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere


Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere