Dansk spilbranche kørt over: Find andre veje

Efter sidste fredags store danske spil-konkurs bliver den danske spilbranche nødt til at tænke nyt. Det kan ikke nytte at udkæmpe kampe mod de store internationale firmaer længere.

Artikel top billede

"Vi skal væk fra den motorvej, hvor vi bliver kørt ned," siger Tom Togsverd om den danske spilbranche, der med Deadline Games' konkurs har lidt et knæk.

Deadline Games var et af dansk spilindustris absolutte fyrtårne med over 40 medarbejdere indtil i fredags, da spildrømmen brast, og firmaet begærede sig selv konkurs.

En konkurs, som markerer begyndelsen på enden for den type spilproduktion, som Deadline Games forsøgte sig med.

Det mener i hvert fald formand for ITEK - Dansk Industris it-brancheudvalg - Tom Togsverd.

Han spår, at det er slut for spilproduktion, der i omfang og pris ligner store filmproduktioner. Det er en tabt kamp for små danske spilfirmaer, mener Tom Togsverd.

"Det er en branche med udfordringer, hvor vi har set Deadline Games gå konkurs. Mit råd til virksomhederne har været: 'Lad være at gå efter konsolspillene.' Selvom det er det, alle drømmer om, så er det et marked, der er fantastisk konkurrencepræget," siger Tom Togsverd.

Lige børn spiller bedst

Han mener, at grunden til blandt andre Deadline Games' konkurs skal findes i, at firmaet netop stræbte efter at konkurrere på samme præmisser som spilbranchens internationale giganter som EA, Blizzard og andre.

Den eneste producent på det danske marked, der kan være med, er IO Interactive, der imidlertid ikke længere er på danske hænder.

"Hvis du ikke allerede er deroppe og kan udfordre de store, så bliver det svært. Hvis man skal være på den vej, så er det big, big business med et meget stort risikoelement," siger han.

"Det er nogle få, der er med i det game der, og vi kan håbe, at IO Interactive kan holde kadencen, men de mindre spilproducenter får ikke mange ben til jorden," lyder skudsmålet fra Tom Togsverd.

Branchen er kørt over

Derfor må den danske spilbranche tænke nyt og tage en afkørsel væk fra den spil-motorvej, der er befærdet med store internationale spillere.

"Vi skal væk fra den motorvej, hvor vi bliver kørt ned. I stedet skal vi ud på bivejene, hvor vi kan udnytte, at vi i Danmark er gode til nogle andre ting," siger Tom Togsverd.

Han anbefaler, at spilbranchen i højere grad interesserer sig for langsigtede forretningsplaner i stedet for store og dyre, men kortsigtede hits.

"Vi har haft nogle potentialer, men hvis det skal være andet end sjov, så skal man også tjene penge. Derfor er det en god idé at interessere sig for, hvad investorerne går op i," siger ITEK's formand, Tom Togsverd.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Steen Nyrup Pedersen som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Aalborg. Han kommer fra en stilling som Cyber Security Consultant hos Trifork A/S. Han er uddannet IT-Teknolog og er professionsbachelor i IT-sikkerhed. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job