Krise: Ny kæreste og gamle klude på nettet

Dating.dk og online handelspladsen for brugt mærketøj, Trendsales, er motorerne i Freeways-koncernens årsregnskab. Facebook-truslen trækker dog den anden vej for tidligere så populære Arto.dk

Artikel top billede

Når krisen kradser, tænker danskerne nyt. Så vil de have en ny kæreste og går på Dating.dk for at finde den.

Men danskerne tænker også brugt, nærmere bestemt i nyt, brugt tøj, og det finder de også på nettet.

Sådan kunne årsregnskabet fra Freeway i hvert fald fortolkes. Freeway står bag kærestefinderen Dating.dk, online-mødestedet Arto, diverse spilrelaterede sites og ikke mindst online handelspladsen for privates salg af brugt modetøj, Trendsales.

Arto, der tidligere var børn og unges ubetinget mest benyttede online-mødested, er i dag i skarp konkurrence med Facebook, der har den danske befolkning som verdens mest begejstrede brugere, med flere end to millioner profiler.

Hug til de lækre

Mens Facebook-populariteten især har gjort indhug på Freeway-flagskibet Arto, fik også 'Danmarks lækreste community for natteliv', Danmark By Night-sitet, et skud for boven i 2007, hvilket har reduceret overskuddet i de to selskaber til henholdsvis 6,3 millioner kroner i Arto og én million i DKBN.

Et stort fald for DKBN, der i 2007 kom ud med et resultat på godt 5,7 millioner kroner.

"Arto og DKBN er påvirket af Facebook-feberen i Danmark, ingen tvivl om det. Selskaberne giver stadigvæk hver især et pænt overskud, men der er ingen tvivl om, at vi må lægge os i selen for at genvinde noget af det tabte terræn i Arto og DKBN," siger Morten Wagner, medstifter og administrerende direktør i Freeway.

Samlet gav Freeway Holding i 2008 12,2 millioner i overskud mod sidste års 22,9 mio. Regnskabet for 2008 ligger på niveau med 2005, mens egenkapitalen er forøget.

Aktier og etablering

Det mindskede overskud skyldes faldende værdi af aktiebeholdningen og med internationale investeringer, hedder i det i en pressemeddelelse.

3,1 millioner kroner er nedskrevet værdi af aktieportefølje og etableringsomkostninger i USA. Derudover er der foretaget nedskrivninger på udvikling i Trendsales, og lancering af spilleportalen Spigo i 16 lande har kostet Freeway 1,5 millioner i udviklings- og driftsomkostninger.

Endelig har Freeway foretaget nedskrivninger i DKBN for 3,6 millioner kroner i forbindelse med nattelivstjenesten Glows.

Et dårligt køb

"Set i bakspejlet skulle vi ikke have købt Glows, der var på fallittens rand. Men det var vores største konkurrent," siger Morten Wagner.

Han er heller ikke tilfreds med, at resultatet for 2008 er 10 millioner mindre end i 2007, men har det fint med, at det i hvert fald er muligt at forklare faldet.

"Der er finanskrise, og vi har haft tab på aktier, nedskrivninger i forbindelse med nye projekter, og så har vi et mislykket indisk outsourcingprojekt til Trendsales, der har kostet 3,5 millioner."

Han ser fortsat et stort udviklingspotentiale i Trendsales og Dating.

"Også i vores spillesites, især hvis der kommer en lempelse af reglerne for spil i Danmark. Vi forventer et øget overskud i 2009 sammenlignet med 2008, og det skyldes ikke mindst disse selskaber," siger Morten Wagner.

Sidste skud på Freeway-stammen er Bladkiosken.dk, med 1,5 millioner bøger og lydbøger.

Annonceindlæg fra MSI

MSI Cubi NUC AI 1UMG: Stor ydeevne i et lille, bæredygtigt format

MSI Cubi NUC AI 1UMG beviser, at kraftfuld performance ikke kræver stor plads.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil