Ny generation af danske spilfirmaer på vej frem

Lukningen af en række spilfirmaer betyder ikke, at den danske spilbranche er gået i stå. En række nye initiativer skal bane vejen for den danske spilbranche.

Artikel top billede

Zentropa Games har tænkt sig at lave et spil, der forsætter handlingen fra Antichrist. Foto: Zentropa Games

Selvom lukning har ramt store spilfirmaer som The Game Factory, Deadline Games og Guppyworks, så er der stadig nogle firmaer, der forsøger sig i spilbranchen. Men i stedet for at satse benhårdt på spilkonsolmarkedet, så tænker de på andre indtjeningsmuligheder, og først og fremmest sikrer de, at økonomien er i orden, før de går i gang med et projekt.

"Det er simpelthen for dyrt at have store spilproduktioner. Økonomien skal hænge sammen, så vi laver ikke noget, før der er finansiering på plads," fortæller Morten Iversen, game director i Zentropa Games.

Spil over Antichrist

I øjeblikket er Zentropa Games i gang med et spil bygget over Antichrist-universet. Ifølge Morten Iversen kommer spillet til at hedde Eden og er en forsættelse af handlingen efter Antichrist-filmen.

Morten Iversen har selv en fortid i IO Interactive, hvor han var manuskriptforfatter på Hitman. I 2005 startede han sit eget spilstudie, der skulle lave spillet Zeitguyz. Men økonomien holdt ikke, da der ikke kom flere penge fra investorerne i 2007.

I øjeblikket er det ikke kun Eden, som Zentropa Games barsler med. Andre spiltitler baseret på Zentropa-filmlicenser som Olsen Banden er også i pipelinen.

"Vi forsøger hele tiden at have en række projekter i Zentropa Games, så vi er ikke afhængige af et projekts succes."

Ingen udvikling uden en kontrakt

Det er dog ikke kun avantgarde spil i form af Eden, som skal danne fremtiden for den danske spilbranche. Andre firmaer er noget mindre ambitiøse, når det kommer til at lave spiltitler, og det kan godt svare sig budgetmæssigt. Et af de firmaer er Progressive Media, hvor Henrik Weide er en af stifterne.

"Vi laver kun spil, når vi har en kontrakt i hus. Vores videre udviklingsarbejde i egne titler og teknologi fylder 10 procent af budgettet. Men vi forsøger at have en organisk vækst, så vi langsomt får en kapital, der gør, at vi kan øge udviklingen og antallet af egenfinansierede spilprodukter," siger Henrik Weide.

Progressive Media har haft en bruttofortjeneste i 2007 på over 1,6 millioner kroner, en stigning fra 800.000 kroner i 2006.

Det har givet pæne sorte tal på bundlinjen, og selvom firmaet forventer et underskud i 2008, så er der tale om, at virksomhedens aktiviteter er forøget kraftigt de sidste to år. Samlet set forventer selskabet en omsætning på otte til ni millioner kroner i 2009 og en nettoprofit på over 800.000 kroner.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S