Artikel top billede

Finanskrisen bremser udbredelsen af mobil CRM

CRM på smartphonen kan være et fremragende redskab, når man er på farten, men når økonomien strammer til, er det en af de investeringer, mange virksomheder vælger at udskyde.

Med fremkomsten af avancerede mobiltelefoner, elegante netbooks og trådløse net-forbindelser er vejen for alvor banet for, at CRM-løsningerne (customer relationship management) også kan finde vej til de mobile platforme.

Men ifølge en ny Forrester-undersøgelse blandt 1.000 it- og forretnings-ledere fra hele verden er mobil CRM netop et område, der nedprioriteres i disse økonomisk trange tider.

I undersøgelsen svarer 22 procent, at de allerede har udrullet et CRM-system, mens 52 svarer, at de planlægger at gøre det over de næste 12-18 måneder, skriver it-mediet V3.

Analytiker William Bend fra Forrester fortæller dog, at de fleste virksomheder, han har talt med i forbindelse med undersøgelsen, siger, at de afventer den økonomiske situation, før de låser sig fast på en mobil CRM-strategi.

Undersøgelsen viser da også, at hele 51 procent af dem, der allerede arbejder med at mobilisere CRM-løsningen, er bekymrede over omkostningerne.

"Det, virksomhederne i virkeligheden kæmper med, er brugernes valg. Nogle har ikke noget imod at bruge en BlackBerry, mens andre vil have deres CRM-system på deres Android," forklarer William Bend til V3.

Han anbefaler, at man i disse tider vælger kun at satse på én platform - også selvom brugerne vil kræve understøttelse af flere.

Mens mobiliseringen af CRM-løsningerne altså nedprioriteres, indtil verdensøkonomien begynder at få det bedre igen, så er CRM-markedet som sådan ikke i krise.

I hvert fald forventer analysehuset IDC, at omsætningen på CRM-software, der i 2008 globalt lød på 88 milliarder kroner, vil stige med 2,9 procent i 2010 og fire procent i 2010 på trods af nye kundesegmenter og web-muligheder.

Det er ikke specielt imponerende vækstrater, men trods alt vækst.

"CRM vil ligge over gennemsnittet på software-markedet, og det vil fortsætte med at være et højvækstområde i de kommende år. Allerede i 2010 kommer der normale tilstande på markedet igen," har Per Andersen fra IDC tidligere udtalt til Computerworld.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere