Finanskrisen bremser udbredelsen af mobil CRM

CRM på smartphonen kan være et fremragende redskab, når man er på farten, men når økonomien strammer til, er det en af de investeringer, mange virksomheder vælger at udskyde.

Artikel top billede

Med fremkomsten af avancerede mobiltelefoner, elegante netbooks og trådløse net-forbindelser er vejen for alvor banet for, at CRM-løsningerne (customer relationship management) også kan finde vej til de mobile platforme.

Men ifølge en ny Forrester-undersøgelse blandt 1.000 it- og forretnings-ledere fra hele verden er mobil CRM netop et område, der nedprioriteres i disse økonomisk trange tider.

I undersøgelsen svarer 22 procent, at de allerede har udrullet et CRM-system, mens 52 svarer, at de planlægger at gøre det over de næste 12-18 måneder, skriver it-mediet V3.

Analytiker William Bend fra Forrester fortæller dog, at de fleste virksomheder, han har talt med i forbindelse med undersøgelsen, siger, at de afventer den økonomiske situation, før de låser sig fast på en mobil CRM-strategi.

Undersøgelsen viser da også, at hele 51 procent af dem, der allerede arbejder med at mobilisere CRM-løsningen, er bekymrede over omkostningerne.

"Det, virksomhederne i virkeligheden kæmper med, er brugernes valg. Nogle har ikke noget imod at bruge en BlackBerry, mens andre vil have deres CRM-system på deres Android," forklarer William Bend til V3.

Han anbefaler, at man i disse tider vælger kun at satse på én platform - også selvom brugerne vil kræve understøttelse af flere.

Mens mobiliseringen af CRM-løsningerne altså nedprioriteres, indtil verdensøkonomien begynder at få det bedre igen, så er CRM-markedet som sådan ikke i krise.

I hvert fald forventer analysehuset IDC, at omsætningen på CRM-software, der i 2008 globalt lød på 88 milliarder kroner, vil stige med 2,9 procent i 2010 og fire procent i 2010 på trods af nye kundesegmenter og web-muligheder.

Det er ikke specielt imponerende vækstrater, men trods alt vækst.

"CRM vil ligge over gennemsnittet på software-markedet, og det vil fortsætte med at være et højvækstområde i de kommende år. Allerede i 2010 kommer der normale tilstande på markedet igen," har Per Andersen fra IDC tidligere udtalt til Computerworld.

KMD A/S

Customer Support Consultant

Københavnsområdet

Shure Scandinavia A/S

Signal Processing Developer with Ambitions

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cloud

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S