Japanerne stopper med at blogge og twitte

Når den politiske valgkamp begynder i Japan, bliver der stille i blogosfæren og på Twitter.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Mandag stoppede 1.370 japanere med at blogge og twitte. Det er der måske ikke noget usædvanligt ved. Hver dag er der trods alt hundreder, der opgiver deres bestræbelser med de sociale medier på nettet. Men for disse japanere blokeres deres online-aktiviteter af loven.

Nej, de har skam ikke gjort noget galt. Men de er alle kandidater i Japans kommende nationale valg, og med startskuddet til det officielle 12-dages vindue for politisk valgkamp er online-kommunikation nu forbudt område.

Det er konsekvensen af en 59 år gammel valglov, der ikke har kunnet holde trit med tiden. I en æra hvor politikerne i stigende grad vender sig til internettet for at interagere med potentielle vælgere og mobilisere en base af støtter - hvilket blev levende demonstreret af den amerikanske præsident Barack Obama i hans valgkamp - er de japanske politikere begrænsede til talerstolen, informationsfoldere og plakater, som også er lovregulerede.

"I dag begynder valgkampen. Jeg er nødt til at stoppe med Twitter i dag, selvom jeg synes, det er urimeligt," skriver Seiji Ohsaka, som er politiker fra den nordlige ø Hokkaido, til sine 6.361 followers på Twitter.

Den japanske valglov for offentligt embede forbyder ikke specifikt brug af internettet, men den lægger restriktioner for brugen af litteratur og billeder i valgkamp, og det er blevet fortolket til at inkludere internettet.

Skal sikre lige muligheder

Resultatet er, at under valgkampagner i Japan er æteren ikke fyldt med politiske reklamespots, og gaderne er ikke plastret til af valgplakater. Der bliver derimod opsat valgplakattavler i byerne med plads til en 83 centimeter høj og 58 centimeter bred plakat fra hver kandidat, som kun har lov til at distribuere et begrænset antal plakater. Også informationsfoldere skal tælles og nummereres.

Kandidaterne får hver tildelt en kort tv-sendetid som regel tidlig eller sen aften, hvor der kun er få seere. Resten af tiden går med at drive valgkamp i nærmiljøet, på gaden og holde taler uden for togstationerne.

Det er ifølge lovens fortalere alt sammen designet til at forhindre kandidaten med de dybeste lommer fra at dominere valgkampen.

Men loven har et stigende antal kritikere, som ikke kun er twittende politikere. Valgdeltagelsen er lav blandt de unge, og nogle tror, at det er fordi, den gammeldags form for valgkamp ikke klarer at motivere en befolkning, der er omsluttet af digitale medier fra fødslen.

"Det er afgørende, at internettet bliver gjort tilgængeligt til brug i valgkampagner så hurtigt som muligt," skrev Japans andenstørste avis i en leder for nyligt.

Men valget 30. august kan også vise sig at blive sidste gang loven holder stand.

Hvis meningsmålingerne siger noget reelt, står det regerende Liberal Democratic Party på kanten af et historisk valgnederlag. Efter over 50 år i regeringen kun afbrudt en enkelt gang i nogle få måneder ser de japanske vælgere ud til at vrage partiet og overdrage kontrollen over det magtfulde underhus til det opponerende Democratic Party of Japan.

Dette oppositionsparti kontrollerer allerede overhuset og har planer om hurtige ændringer, hvis det skulle vinde valget.

Blandt disse finder man sandsynligvis valgloven.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S