Fiberboss: TDC tænker kun til næste kvartal

Det var fiberbranchen mod teleselskaberne, da alle de store kombattanter på det danske bredbåndsmarked i går stillede op til duel. Angreb fløj igennem luften.

Artikel top billede

Administrerende direktør for Syd Energi, Niels Duedahl, var en af dem, der skød med skarpt mod TDC på første Bredbåndsdag. Foto: Syd Energi

Det er langt fra nogen hemmelighed, at der udspiller sig en voldsom krig på det danske bredbåndsmarked. Fiberselskaberne pakker sig ned i en skyttegrav på den ene side, mens teleselskaberne med TDC i spidsen står på den anden side.

Sådan var det også i går, da toppen inden for den danske bredbåndsbranche var samlet til en heftig debat om fremtidens bredbåndsmarked på konferencen Bredbåndsdagene 2009.

Administrerende direktør Niels Duedahl fra energi- og fiberselskabet Syd Energi var en af dem, der skød med skarpt mod TDC. Han forsvarede, at elselskabernes investeringer i fiber endnu ikke har kastet en rentabel forretning af sig.

"Vi har det lange blik på og tænker ikke kortsigtet i modsætning til en kapitalfondsejet virksomhed, der har horisont til næste kvartal eller allerhøjest til næste generalforsamling. Jeg tror, at det er godt for det danske samfund," lød det fra Niels Duedahl, som har en fortid i TDC.

Elselskaberne i Danmark har angiveligt investeret omkring syv milliarder kroner i fibernet, og det vil tage tid at hente så tunge investeringer hjem.

Det kræver store muskler

Aktieanalytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Markets fremhævede på konferencen, at spillerne i bredbåndsmarkedet skal have en vis størrelse, hvis de skal overleve. Stor størrelse giver stordriftsfordele, og dermed kan selskabet nedbringe omkostningerne, påpegede han.

Indtil videre handler fiberselskaberne dog hver for sig i hver deres lokalområde, og dermed udnytter de ikke stordriftsfordele. Niels Duedahl erkender, at størrelse betyder noget, men på sigt vinder fiberselskaberne, mens TDC får det svært, påpegede han.

"Vi har ikke skala i øjeblikket, det har TDC, og det er jeg enig i, men jeg kan konstatere, at hver dag får vi nye kunder, og TDC mister nye kunder hver dag. Jeg ved ikke, om det bliver før min pension, at de kurver krydser hinanden, men trenden er uundgåelig, og den kører hver eneste dag," sagde Niels Duedahl.

Det er dog ikke sådan, TDC anskuer udviklingen, forsikrede Jesper Theill Eriksen, som er koncerndirektør i landets største teleselskab.

"Jeg er overbevist om, at TDC stadig er her om mange år. Du kan selv sige, hvor mange år, for jeg er overbevist om, at vi stadig er der. Det er vi, fordi det kommer til at handle om andet end bare at levere en rå bredbåndsforbindelse på en eller anden teknologi, for vi kommer til at arbejde endnu mere sammen med indholdsleverandørerne," forsikrede Jesper Theill Eriksen.

En anden repræsentant fra telebranchen var Morten Christiansen, som er topchef i mobilselskabet 3. Han mente, at der i bredbåndsmarkedet er plads til flere spillere, der differentierer sig på infrastruktur.

Slagsmål i debat om prisfald

Det hedeste slagsmål i debatten opstod, da direktør Kim Frimer fra Energi Randers gav sit syn på konkurrencen i den danske bredbåndsbranche.

"Den eneste grund til, at priserne er faldet på bredbånd i Danmark, er Telestyrelsen og elselskaberne. Hvis vi ser bort fra mobil, er der kun én alternativ infrastruktur, og det elselskaberne. Vi er de eneste, der har investeret i en infrastruktur ud til slutkunden, ellers kører Telenor og Telia på TDC's engrossalg," fortalte Kim Frimer, som er tidligere TDC-direktør.

Synspunktet fra Kim Frimer fik en af energibranchens største kritikere op af stolen. Teleanalytiker John Strand fra Strand Consult fulgte debatten fra tilskuerpladserne, men han fik overleveret mikrofonen og kastede sig ind i kampen.

"Kim, når du siger, at elselskaberne tager æren for, at det er jer, der har sat bredbåndspriserne ned i Danmark, så må du altså konstatere, at bredbåndspriserne er faldet markant lang tid før, at elselskaberne gik ind i det her marked," sagde John Strand.

Frimer: John Strand er fiberfan
John Strand tilskriver prisfaldene på bredbåndsmarkedet ADSL-leverandører samt mobiludbydere ved lavere hastigheder.

"Jeg må også konstatere, at I (fiberbranchen, red.) ikke på noget tidspunkt har været dem, der hiver priserne nedad. Elselskaberne hører til blandt de dyreste bredbåndsudbydere i Danmark, mens Fullrate og Cybercity har drevet bredbåndspriserne ned," argumenterede John Strand.

Kim Frimer var dog klar til at svare igen på kritikken fra John Strand.

"Goddag John, vores største supporter inden for energibranchen. Nu var jeg så beskeden ikke at tage æren helt. Jeg sagde også, at Telestyrelsen havde en del af æren. Mens jeg var i TDC, var de så flinke at sørge for, at der hele tiden var nogle gode engrospriser til konkurrenterne," sagde Kim Frimer.

Samtidig fremhævede han, at det er svært at sammenligne ADSL-produkter med fiberforbindelser.

"Jeg mener rent faktisk, at energiselskaberne har været med til at sætte priserne ned. Det er jo klart, at der er forskel på at købe en Porsche og en Folkevogn. Med en fiberløsning skal du også have en 'premium price', der er lidt højere," uddybede Kim Frimer.

Ligesom Niels Duedahl fra Syd Energi er Kim Frimer af den holdning, at det tager tid, inden fiberinvesteringerne for alvor slår igennem. Kim Frimer sammenlignede det med det første mobilnetværk i Danmark.

Jørgen Abild Andersen, som er direktør i IT- og Telestyrelsen, mente, at det i høj grad var konkurrencen, der havde drevet priserne ned. Det gjaldt dog også infrastrukturkonkurrencen, fremhævede han.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil