Niels Hartvig, stifter af Umbraco, havde en farfar, der var glad for ABBA. Det har betydet en hel del for familiens accept af sønnens arbejde.

ABBA og gratis kode er nøglen til succes

En af Danmarks største software-succeser er skabt ved et tilfælde. Medvinden er opnået ved at blande Microsofts .NET med frie licenser. Popbandet ABBA spiller desuden en væsentlig rolle i denne historie.

75.000 aktive web-sider spredt over hele verden med en kundekreds, der tæller globale virksomheder som ketchup-fabrikanten Heinz, bilfabrikanten Peugot og medicinalfirmaet Nycomed.

Det er de kendsgerninger, der er med til at gøre indholdsstyringssystemet Umbraco til en af de største danske software-succeser.

Egentlig skulle Umbraco aldrig have set dagens lys. Stifteren havde nemlig besluttet sig for aldrig at ville skrive kode til et CMS.

"Jeg havde allerede været involveret i udviklingen af kode til to CMS'er, og besluttet mig for at gå nye veje," fortæller Niels Hartvig, som er stifter af Umbraco.

"Men hver gang jeg gik i gang med at arbejde på en ny idé, bevægede projektet sig i retning af et CMS."

Umbraco opstod i første omgang i 2001 som et personligt styringsværktøj til Niels Hartvig, men koden udviklede sig stille og roligt i hans lokale omgangskreds.

"Jeg sad på det tidspunkt i et kontorfællesskab sammen med flere andre, og de begyndte at bruge applikationen i deres arbejde. Hen ad vejen kom de i fællesskabet med forbedringsforslag og rettelser, og på den måde udviklede systemet sig stille og rolig," fortæller han.

I dag er der knyttet 15 faste udviklere på projektet.

Herudover er der godt 100 personer, der retter småfejl, samt et verdensomspændende community, hvor spørgsmål om Umbraco besvares inden for to timer i gennemsnit.

Microsoft og open source i samme pakke
Selv om Umbraco er bygget på Microsofts .NET, frigives koden under den åbne MIT-licens.

MIT-licensen er oprindeligt udsprunget fra Massachusetts Institute of Technology, og den giver ret til at afvikle, studere, ændre og videredistribuere kode, der er udgivet under licensen.

"Jeg er ikke hellig. Jeg tager det bedste fra forskellige miljøer og bruger det på den mest hensigtsmæssige måde," fortæller Niels Hartvig.

"Jeg har mødt mange udviklere på begge sider af hegnet, og her hersker der ikke krigsstemning mellem Microsoft og open source-folket. Det er fornuften og pragmatismen, der driver værket. Det er ikke min fornemmelse, at den religionskrig, som man ofte ser i medierne, foregår blandt dem, der udvikler," vurderer han.

"Samarbejde og åbenhed omkring udviklingen af kode er den eneste måde at få et godt resultat på. Det kunne mange proprietære udviklingshuse lære noget af. De tester bare deres beta-produkter blandt en håndfuld 'venner', hvilket ikke giver det optimale resultat."

Med den erfaring i baghovedet byggede Niels Hartvig sin egen forretningsmodel.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Internet of Things er klar til næste fase: Forretning, teknologi og sikkerhed

Der er blevet talt og skrevet meget om Internet of Things i de senere år. Internet of Things bevæger sig nu ind i en ny fase, hvor løsningerne og anvendelsesmulighederne stiger hastigt i antal samtidig med, at det egentlige potentiale er klar til at blive indfriet. Vi sætter fokus på forretningsmulighederne og på hvordan I kan komme igang samt på udfordringer med sikkerhed, privacy og it-drift.

23. oktober 2018 | Læs mere


Fremtidens It service management: Optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

24. oktober 2018 | Læs mere


Fremtidens kommunikation: Hvad skal der til for at du kan følge med morgendagens digitale krav?

Fremtidens kommunikation: Hvad skal der til for at du kan følge med morgendagens digitale krav? Fokus for de fleste virksomheder er på at være på forkant med den digitale udvikling, der går stærkere end nogensinde tidligere. Cisco ved om nogen hvor vigtigt det er at kunne levere ”customer experience” på tværs af teknologiske platforme og med en agilitet der matcher den øgede konkurrence.

01. november 2018 | Læs mere






Premium
Kendt dansk trafik-app virker igen som før: Har lukket ned for Frank Rasmussens adgang til data
Interview: Saphe har stoppet for telerigmanden Frank Rasmussens adgang til trafik-appens data. Det er sket på utraditionel vis, men betyder, at Fartkontrol.nu-appen igen fungerer som før. "Beskyldningerne var rigtige nok, men vi har lukket ned, så vi kan se, at Hopper ikke tager vores data længere," lyder det fra Saphe.
Computerworld
Google indfører Android-gebyr efter kæmpe EU-bøde: Android-producenter skal nu betale for brug af Google-tjenester
Efter sommerens kæmpe EU-bøde indfører Google licensbetaling for Android-producenters brug af blandt andet Play Store. Men "Android vil forblive gratis og open source," lyder det fra selskabet.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Millennials – Kommuniker med den nye generation
Mange virksomheder har en stor udfordring når det gælder Millennials. De er online hele tiden, har sociale medier som omdrejningspunktet i deres hverdag, og har meget høje forventninger til god service. De vægter værdier som tilgængelighed, hurtighed og kontinuitet meget højt, og det skal afspejle sig i den service I som virksomhed yder dem. Det er en del virksomheder slet ikke forberedte på. I dette whitepaper gennemgår vi, hvordan du skal gøre for at kommunikere med den nye generation.