Antallet af identitets-tyverier stiger voldsomt

Briterne mister årligt 10 milliarder kroner på grund af identitetstyveri.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Antallet af ofre for identitetstyveri i Storbritannien er indtil videre steget med en tredjedel i 2009 i forhold til sidste år, lyder det fra sikkerheds-organisationen CIFAS.

Identitetstyveri koster Storbritannien 1,2 milliarder pund eller næsten 10 milliarder kroner årligt, viser en undersøgelse, der er udført af Storbritanniens Fraud Prevention Service i forbindelse med National Identity Fraud Prevention Week, der bliver afholdt i denne uge.

CIFAS oplyser, at den mest almindelige form for identitetstyveri er indbrud i bankkonti, hvor cyberkriminelle tager kontrol over ofrenes konti og stjæler alle deres penge.

Mange bank-indbrud

Indbrud i bankkonti står ifølge forsikringsselskabet CPP for 40 procent af den samlede identitetstyveri i Storbritannien.

"Disse tal er bekymrende og viser, at identitetstyveri af alle slags fortsat er en alvorlig trussel," siger Michael Lynch fra CPP.

"Det er afgørende, at folk er opmærksomme og regelmæssigt kontrollerer deres kontoudskrifter for mistænkelige poster. Det faktum, at flere og flere svindlere går målrettet efter eksisterende konti, er en konsekvens af vanskeligere låneforhold. Derfor fokuserer de deres kriminelle aktiviteter mod eksisterende kontoholdere, hvor pengene allerede er til stede."

Undersøgelsen afslører også, at næsten to tredjedele af forbrugerne og en tredjedele af Storbritanniens ansatte smider dokumenter med personfølsomme oplysninger direkte i skraldespanden uden først at makulere dem.

Næsten 75 procent af Storbritanniens ansatte mener, at deres virksomhed kan gøre mere for at beskytte kundernes data, mens 36 procent tilstår, at de er usikre på, om deres virksomhed overhovedet har regler for beskyttelse af personfølsomme data.

Hvor blev posten af?

Kun en ud af fem forbrugere svarer, at de regelmæssigt kontrollerer deres kontoudskrifter for mistænkelige poster, mens under halvdelen af briterne undersøger, hvad der blev af forventet post, der aldrig blev modtaget.

"Folk må være naive, eller de fortsætter i hvert fald med at ignorere råd, der kan sørge for, at deres identitet, deres omdømme deres penge er sikre," siger Tyron Hill, som er talsmand for National Identity Fraud Prevention Week.

"Selv enkle trin som en grundig makulering af dokumenter med dit navn og din adresse på kan nedsætte din risiko."

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S