Jesper Britzes 24-årige karriere var ren som sne, indtil han nu bliver undersøgt for at have lavet en arabisk oversættelse af jægerbogen. Foto: Torben Klint

Jesper Britze havde 24 års pletfri fortid i forsvaret

Der er ikke så meget som en ridse i lakken på it-chef Jesper Britzes 24-årige militære karriere, slår forsvaret fast i en afgørelse om aktindsigt.

Forsvarets suspenderede it-chef kommandør Jesper Britze har aldrig tidligere været på kant med reglerne i forsvaret.

Det fremgår af et svar fra Forsvarets Personeltjeneste på en aktindsigt, som Computerworld har begæret.

Computerworld har bedt Forsvarskommandoen om aktindsigt i forsvarets disciplinære reaktioner overfor Jesper Britze. Disciplinære reaktioner kan eksempelvis dreje sig om advarsler.

Forsvarets Personeltjeneste svarer på aktindsigten, at der ikke foreligger nogen "afgørelser om disciplinære reaktioner vedrørende kommandør Jesper Britze."

Dermed slår Forsvarets Personeltjeneste fast, at Jesper Britze i sin militære karriere, der startede i 1985, ikke har forbrudt sig mod regelsættet indenfor forsvaret i hele sin 24-årige karriere.

Spekulationerne har været mange i sagen, der kostede forsvarschefen sit job.

For handlede it-chefen på egen hånd sammen med kommunikationschefen, der angiveligt sendte den arabiske oversættelse til B.T.?

Forsvarsordfører John Dyrby Paulsen fra Socialdemokratiet modtog, i kølvandet på at sagen brød ud, otte uopfordrede henvendelser, der samstemmende lød på, at Jesper Britze ikke er typen, der kunne finde på at fabrikere en oversættelse til arabisk på egen hånd for at udgive det for "noget han havde fundet på nettet".

Han mener, at de nye oplysninger blot bestyrker samme billede.

"Også det tyder jo på, at han ikke har handlet på egen hånd og selv fundet på at oversætte bogen, og derefter præsenteret oversættelsen som noget fra internettet," siger John Dyrby Paulsen.

Ordføreren forklarer, at han undrer sig over forsvarets udmeldelser om, at Jesper Britze har handlet alene. Og at kommunikationschefen siden har sendt oversættelsen til B.T.

"Jeg kender ikke Jesper Britze, men baseret på de ting, jeg hører om ham, så har han næppe gjort det her selv og slet ikke med det formål, at oversættelsen skulle sendes til pressen endsige bruges i sagen mod forfatteren til jægerbogen," siger ordføreren.

Konsekvenserne kan blive store for it-chef Jesper Britze, såfremt han kendes skyldig. Derfor håber John Dyrby Paulsen også, at forsvaret ikke vil "tørre sagen af på" Britze, og at ingen i forsvaret "selv tager skylden" ved at undlade at fortælle om eventuelle andres medvirken.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Content management: Optimér din digitale tilstedeværelse på tværs af platforme

Et velfungerende CMS-system er fundamentet under enhver organisations digitale tilstedeværelse. Med det rigtige CMS kan du øge effektiviteten, få bedre kontakt til dine kunder og medarbejdere og optimere mange processer. På dette formiddagsseminar får du præsenteret nogle af de bedste CMS-løsninger i markedet lige nu.

22. august 2018 | Læs mere


Infrastruktur – on premise, outsourcing eller cloud?

Det er vigtigere end nogensinde at have et stabilt, effektivt og sikkert it-driftsmiljø. Hør om de nyeste teknologier og løsninger. Hør også om de nyeste cloudløsninger der muliggør Infrastruktur as a Service (IaaS), samt mulighederne for outsourcing. På det gratis formiddagsseminar bliver du klædt på til at træffe de afgørende beslutninger om fremtidens infrastruktur i din virksomhed.

23. august 2018 | Læs mere


GDPR fire måneder efter ikrafttræden: Få styr på processerne – de næste skridt

På dette seminar får du bud på, hvor du kan finde de skjulte proces-fordele ved at være GDPR-compliant. Og hvordan du får fikset de mest kritiske GDPR-mangler lige nu.

29. august 2018 | Læs mere






Premium
Alle vil være agile men kun få har succes: Sådan begynder du omstillingen
Agil udvikling er nærmest synonym med digital innovation og overlevelse i den digitale tidsalder, men få mestrer det. Traditionelle organisationsstrukturer sætter ofte en stopper for de agile teams, men med et fokuseret arbejde kan det ændres. Her får du en række vitale råd fra McKinsey.
Computerworld
Studieguide: Følg disse råd og få mest smartphone for pengene - disse fire smartphones er de bedste køb lige nu
En ny, velfungerende smartphone behøver ikke at koste alverden. Sådan får du masser af mobil til få penge.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Amazon kan komme til at lide samme skæbne som Uber i Danmark - fagbevægelse ruster sig til kamp
Den danske fagbevægelse står klar til at give Amazon en varm velkomst på det danske marked. Spørgsmålet er derfor om et stærkt samarbejde mellem på den side detailbranchen og internethandlen og på den anden side fagbevægelsen vil kunne skabe et bolværk mod Amazons indtog, eller om Amazon har lært af Uber og Ryanairs fejl?
White paper
Ny undersøgelse: Service er nøglen til øget omsætning i den digitale fremtid
Service bliver en vigtigere og vigtigere del af din virksomheds succes fremadrettet, og i dette whitepaper kan du blive klogere på hvordan du kommer i gang med at implementere intelligente serviceløsninger. Undersøgelsen der er udført af Salesforce, fortæller blandt andet at hele 92% af alle adspurgte ledere vil have deres organisation til at adaptere servicestrategier, for bedre at kunne reflektere kundens ønsker og behov. Læs dette og meget mere nu, ved at downloade vores gratis whitepaper.