TDC-topchef: Vi holder fibernettet åbent for alle

Teleselskabet giver adgang til alle tjenesteudbydere på det nu tidligere DONG-fibernet. Kabelnettet er dog stadig lukket land.

Artikel top billede

Dagens køb af DONG's fibernet er et led i TDC's fiberstrategi, fortæller koncernchef Henrik Poulsen. Foto: Jørgen True.

Danmarks største fibersatning skiftede i dag ejer, da TDC overtog DONG's nedgravede fibernet for 425 millioner kroner inklusive fremtidige betalinger.

Dermed sætter TDC sig tungt på den faste infrastruktur i hovedstadsregionen og Nordsjælland, hvor selskabet også ejer kobbernettet samt kabelnet via YouSee.

Der har længe verseret rygter om, at TDC ligesom Telenor forhandlede med DONG om køb af fibernettet, og det fik blandt andet politikere på banen, som var bekymrede for, at TDC's køb af nettet ville svække konkurrencen og holde andre ude.

Videnskabsminister Helge Sander (V) skrev i et svar til De Radikales Morten Helveg Petersen, at konkurrencen blev svækket, hvis TDC overtog DONG's fibernet.

TDC's administrerende direktør og koncernchef Henrik Poulsen fortæller dog i dag, at fibernettet bliver åbent for alle tjenesteudbydere, der vil ind på nettet. Det gælder eksempelvis Dansk Bredbånd, som i dag leverer tjenester på nettet.

Betyder dagens køb, at I skubber Dansk Bredbånd ud?

"Overhovedet ikke. Alle de her kunder vil vi fastholde og gerne udbygge samarbejdet med. Vi åbner jo også nettet op for yderligere serviceudbydere. Vi kører med et fuldstændig åbent net akkurat ligesom vores fastnet i dag er åbent for alle konkurrenter," siger Henrik Poulsen til Computerworld.

Han fortæller videre, at det vil ske på "ikke-diskriminerende vilkår", hvor fremmede udbydere kan købe adgang på samme vilkår, som TDC's egen serviceforretning.

"Dermed åbner vi fuldt op for fuld konkurrence på denne infrastruktur. Det gør vi selvfølgelig i erkendelse af, at vi tror, at det er den rigtige vej frem at stimulere konkurrencen yderligere, og vi tror også, at vi har de ting, der skal til for at klare sig i den konkurrence," fortæller Henrik Poulsen.

Kabel stadig lukket land

TDC-topchefen afviser, at selskabet holder fibernettet åbent for at imødegå eventuelle krav om regulering - det vil sige åbning - af TDC's nye fibernet.

"Vi har i dag en god wholesale-forretning, hvor vi sælger (adgang til, red.) vores eksisterende infrastruktur til vores konkurrenter, og jeg tror, at vi erkender, at samfundsøkonomisk er det bedst, at vi ikke ligger og bygger alt for mange parallelle infrastrukturer ud, for det bliver i virkeligheden spild af penge, hvis flere selskaber graver fiber ned på de nøjagtig samme strækninger stort set oveni hinanden," siger koncernchefen.

TDC sælger dog ikke adgang til selskabets YouSee-kabelnet. IT- og Telestyrelsen undersøger i øjeblikket, om TDC i fremtiden skal forpligtes til at åbne det.

Men I har samtidig en lukket adgang på kabelnettet, og jeg kan huske, at du nævnte på generalforsamlingen, at det kunne få alt mellem ingen betydning til meget betydning, at det blev åbnet op. Men der er altså en forskel, om det er den ene eller anden infrastruktur?

"Den diskussion på kabelinfrastrukturen er en hel separat diskussion, som jo i øjeblikket er til behandling i IT- og Telestyrelsen," siger TDC-topchefen.

Svært at overleve

Hvorfor anser du det som en anden diskussion, ligeså snart det er kabelnet i stedet for kobbernet?

"Det er to separate infrastrukturer, kan man sige. Fiberen her er jo en videreudbygning af vores oprindelige kobberinfrastruktur, hvor vi gradvist erstatter kobber med fiber. Her flytter vi så bare fiberen tættere og tættere på. Den sidste del af strækningen vil stadig være kobber, og det vil den være et langt stykke ud i fremtiden, men jo tættere fiberen kommer på, jo hurtigere kan vi køre," forklarer Henrik Poulsen

Men kabelinfrastrukturen er også konkurrerende med fiber og kobber, så på den måde kan man vel sige, at man skal køre den samme politik på alle infrastrukturer?

"Jo, men du er nødt til at vurdere, hvad der skal til for at have et effektivt marked og det, at vi holder hele vores fastnetinfrastruktur fuldstændig åben for alle konkurrenter har skabt et uhyre effektivt og konkurrenceintensivt marked, og derfor kan man tage en diskussion, om det vil medføre yderligere konkurrenceforbedringer at åbne kabelinfrastrukturen op, men der er det vores klare vurdering, at det er der ikke behov for, for konkurrencen er allerede uhyre intensiv. Der er jo mange spillere, der har svært ved at overleve i det her bredbåndsmarked," siger Henrik Poulsen.

I kapløb med Telenor

Henrik Poulsen forklarer, at dagens køb er en del af den fiberstrategi, som TDC har forfulgt i de senere år, hvor selskabet i forvejen har en fiberforretning rettet mod erhvervsmarkedet, mens selskabet i det stille lægger fiberkabler tættere og tættere på de danske husstande.

"Vi er jo efterhånden kommet ret tæt på, efterhånden som vi skubber det tæt på hjemmene, og her har vi så haft muligheden for at koble os endnu tættere på de danske hjem med fiberen. Vi ser det egentlig som et naturligt næste skridt i udbygningen af vores fiberinfrastruktur," siger TDC-direktøren.

Ifølge Computerworlds oplysninger var Telenor med i kapløbet om infrastrukturen, som formentlig ender med at koste TDC 425 millioner kroner. Administrerende direktør Henrik Clausen fra Telenor fortæller i dag til Computerworld, at Telenor har haft kig på DONG's fibernet, men han ønsker ikke at konkretisere det.

Hvor vigtigt var det, at I løb af sted med fibernettet i stedet for, at det endte hos Telenor?

"Jeg ved ikke, hvem der i øvrigt måtte have været med, men det kan vi selvfølgelig altid gætte på. Vi har været meget opmærksomme på, hvordan det her passer ind i vores infrastruktur, strategi og udbygning, og at det er et naturligt næste skridt, men selvfølgelig har vi også kigget meget på, at vi mener at have nogle indholdsplatforme med nogle produkter, som er meget attraktive for slutbrugerne," siger Henrik Poulsen.

TDC havde inden dagens køb lagt fiber forbi 200.000 af Danmarks 2,5 millioner hjem. Der har dog været diskussion om, hvor parat nettet er til brug.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job