Når mastodonten Google taler, bliver der lyttet. Den nye Nexus One er dog ikke nogen revolution på hardware-siden, vurderer analytiker.

Ekspertens dom: Google-mobil er ingen revolution

Hardwaremæssigt er der ikke meget nyt i Googles nye Nexus One. Forretningsmodellen kan dog vise sig at ændre markedet, spår teleanalytiker.

Når internetrevolutionen Google fra californiske Mountain View løfter sløret for nye tiltag, bliver der typisk lyttet godt efter.

Den senest tilkomne til Google-familien, smartphonen Nexus One, er ingen undtagelse.

Bortset fra, altså, at revolutionen i Nexus Ones tilfælde kan være svær at få øje på. I hvert fald hvis man spørger teleanalytiker Brian Troelsen fra analysehuset IDC.

Han mener ikke, at den HTC-producerede Google-telefon bringer meget nyt til markedet. Hverken i form af funktion eller design. Den ligner noget, man har set før, mener han.

"På hardware-siden differentierer Google sig ikke så meget. Der må man sige, at Apple med iPhone har taget teten og virkelig fået sat spark i markedet," siger Brian Troelsen.

Apple er uinteressante for Google
Apple kan imidlertid også vise sig at være langt nede på listen over konkurrenter.

For selvom wauw-faktoren måske nok er fraværende på overfladen, mener teleanalytikeren nemlig, at Googles mål meget vel kan være et helt andet.

"Jeg tror ikke, de ser Apple som hovedkonkurrenten. Apple er coolness på hardwaresiden og en flot brugeroplevelse, mens Google fokuserer på at sætte sig på selve internetoplevelsen," siger han.

"De vil gerne være en platform og en fælles indgang for alt, hvad der har med mobilt internet at gøre. Så hvis de kan skabe en god internetoplevelse, så er det der, de skal differentiere sig fra konkurrenterne," siger Brian Troelsen.

Ingen subsidier kan ændre markedet
Med Nexus One har Google valgt selv at stå for salget fra sin egen webshop.

Det betyder blandt andet, at telefonen sælges ulåst og uden tilskud fra et teleselskab. Den model kan meget vel vise sig at blive toneangivende, mener Brian Troelsen.

"Teleselskaberne vil gerne væk fra forretningsmodellen med subsidiering, for det er temmelig dyrt og træls for teleselskaberne. De løber en risiko med en kunde i starten, som ikke er profitabel, og så skal de bruge mange kræfter på at fastholde kunden efter de første seks måneder," siger han.

"Teleselskaberne vil gerne tilbage til det punkt, hvor forbrugerne betaler det, som telefonen rent faktisk koster, og så i stedet konkurrere på samtalepriserne," siger Brian Troelsen.

Risikabelt at sælge selv
Helt uden risiko er den nye forretningsmodel dog ikke, vurderer han. Google, der har rødder i en virtuel onlineverden, kan meget vel blive overrasket over, hvad det kræver at sælge fysiske varer.

"Der vil komme kundeserviceomkostninger og de skal selv styre hele salgsforløbet. Jeg tror, de vil blive overraskede over, hvad det kræver. Det er jo en helt ny forretningsmodel for dem," siger han.

At Google vælger selv at træde ind på et marked, som de tidligere blot har leveret softwaren til i form af Android, kan også vise sig at blive problematisk i forholdet til samarbejdspartnerne, mener Brian Troelsen.

"Google har jo også andre mobiloperatører inde, der har licenser til Android-platformen, som måske ikke synes, det her er så sjovt. Google risikerer at gøre nogle af sine partnere sure," siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Overser du muligheder for at optimere din Dynamics-investering?
Der er omfattende og ofte oversete muligheder for at understøtte centrale forretningsprocesser med Dynamics 365 Finance & Operations. For eksempel i form af fuld EDI-integration, som optimerer logistik og forsyning. Eller ved at automatisere håndteringen af konsignation eller centrale processer vedrørende elektronisk dokumentflow og dropshipping. Læs mere i dette whitepaper, der også går i dybden med fire konkrete cases.