"Når man kommer ud som nyuddanet, er man super ambitiøs. Man tror, at man kan alt, og da jeg kom ud var der ingen finanskrise, og derfor stillede jeg nogle kvalitetskrav til de spiludgivelser, som jeg skulle være med til at designe," fortæller Ditte Deenfeldt.
I dag arbejder Ditte Deenfeldt som spildesigner i Malmø for det svenske spilfirma Massive, der mest er kendt for det anmelderroste strategispil World in Conflict.
Hvad laver en spildesigner?
Hendes daglige arbejde består i at skabe rammerne for de spil, som et spilfirma producerer.
"Hvis jeg som designer skulle lave spillet skak, er jeg den person, som beslutter, hvordan brikkerne må flyttes for at få et spil, der fungerer bedst muligt," forklarer Ditte Deenfeldt.
Det er en daglig proces, hvor en typisk arbejdsdag går med at koordinere og planlægge mellem de forskellige enheder, der arbejder på et spil eller en udvidelse til et spil.
En typisk dag kan blandt andet starte med, at spildesigneren får en liste af balanceringsudfordringer i et spil. Det kan være, at der er en funktion i spillet, der ikke fungerer optimalt.
For at kunne løse udfordringen skal spildesigneren i kontakt med programmeringsafdelingen, den grafiske afdeling og testafdelingen. Enhver ændring i spillet skal spildesigneren så koordinere og dokumentere.
Umiddelbart en kompliceret proces, men Ditte Deenfeldt kunne ikke drømme om at bytte det til noget andet mere simpelt.
"Den stilling, som jeg har nu, er en drømmepositionen. Da jeg var færdiguddannet og fik jobbet, var det for mig fuldstændigt underordnet, om jeg skulle flytte til Malmø, Helsinki eller Montreal. Når man har brugt fem år på at tage en uddannelse, vil man også gerne kunne bruge den til noget," fortæller Ditte Deenfeldt.
Et firma til en hel branche
Ditte Deenfeldt oplever også, at nogle af hendes tidligere studiekammerater fra IT-Universitetet ikke nødvendigvis har kunnet bruge deres kandidatgrader til noget.
"Der er desværre kun et større spilfirma i Danmark, og det er IO Interactive. Det giver desværre ikke så mange muligheder for en nyuddannet kandidat i spildesign i Danmark," siger Ditte Deenfeldt.
Nogle af de kandidatstuderende fra IT-Universitetet har forsøgt sig med de små danske udviklere, herunder Press Play og Limbo, men generelt er det en relativ ustabil lønsituation, der går de nyuddannede kandidater i møde, når de vælger at arbejde for små nystartede iværksætterfirmaer.
Artiklen fortsætter på næste side...