Venstre vil afskaffe det tvungne antennebidrag

Tiden er løbet fra tilslutningspligten i antenneforeninger, mener Venstres teleordfører.

Artikel top billede

Torsten Schack Pedersen fra Venstre er på linje med Højhastighedskomiteen. Foto: Henrik Sørensen/Folketinget

I dag er beboere i nogle husstande tvunget til at bidrage til den lokale antenneforening. Det er den såkaldte tilslutningspligt.

Snart kan det dog være slut. I hvert fald anbefaler Højhastighedskomiteen, som videnskabsminister Helge Sander (V) sidste år nedsatte, at tilslutningspligten skal ophæves.

Og teleordfører Torsten Schack Pedersen fra Venstre er helt på linje med anbefalingen fra Højhastighedskomiteen.

"Jeg synes, at det lyder meget fornuftigt, at folk skal have et frit valg, og den tilslutningspligt stammer fra en anden tidsalder," siger Torsten Schack Pedersen.

Der er kommuner, hvor der er forsyningspligt, og her har politikerne pålagt antenneforeningerne, at de skal tilbyde tv til beboerne.

Dette forhold komplicerer en eventuel ophævelse af tilslutningspligten i de områder, fremhæver Poul Juul, der er landsformand for Forenede Danske Antenneanlæg (FDA). Det er en organisation, der repræsenterer 326 antenneforeninger med omkring 320.000 tilslutninger.

Hiver tæppet væk

Poul Juul påpeger, at antenneforeningerne i områder med forsyningspligt har investeret ud fra en forudsætning om, at de ville få en fremtidig indtægt via tilslutningspligt. Lovgiverne kan derfor hive tæppet væk under disse antenneforeninger, hvis bindingen ophæves fra den ene dag til den anden, frygter FDA's landsformand.

"Hvis kommunerne skulle frafalde de der reguleringer, så vil jeg mene, at de bliver erstatningspligtige. For man kan ikke gå ud og lave sådan en regulering, der vælter nogle udgifter på andre. Det er et indgreb, som man ikke kan lave. Men det her drejer sig om ganske få steder, (hvor det er pligtigt, red.)" siger Poul Juul.

Torsten Schack Pedersen ønsker ikke at gå ned i detaljer i forhold til problemstillingen på nuværende tidspunkt, men han er klar til at lytte.

"Min principielle tilgang er, at der ikke behøver at være en tilslutningspligt. Men vi må se på de konkrete eksempler og finde ud af, om der skal være nogen overgangsordninger eller et eller andet," siger Torsten Schack Pedersen.

Teleordføreren uddyber videre, at det er afgørende for ham, at de danske forbrugere har et frit valg, når de skal købe et produkt. Også når det er tv eller bredbånd.

"Nu må vi få det på bordet og se, hvordan vi kan få det her ud i livet. Og der er jeg da åben over for at gøre det på den mest hensigtsmæssige måde for alle parter, men jeg synes bare, at det er vigtigt, at danskerne har mulighed for selv at vælge, hvem de ønsker som leverandør af deres telefoni, tv og bredbånd," siger han.

Forslaget fra Højhastighedskomiteen er i øjeblikket i høring, og fristen for at indsende bemærkninger udløber først i marts.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival 2026

    Digital transformation | Ballerup

    Eksplosiv udvikling i cloud og AI kræver overblik og viden. Computerworld samler 3.000 it-professionelle, 70+ leverandører og 120+ talere om AI, infrastruktur, data, compliance og sikkerhed. To dage med viden og netværk. Tilmeld dig nu.

    16 & 17 september 2026 | Gratis deltagelse

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    IT-specialister til WAN, Routing og Switching

    Midtjylland

    JP/Politikens Hus

    Klient Tekniker

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    MLOps Engineer til opbygning af Forsvarets nye AI-platform

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job
    Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

    Mikkel Bernt Buchvardt

    Elbek & Vejrup A/S

    Tinne Schjoldan Gyllich, Director, CX & Services (Customer Adoption) hos TDC Erhverv, er pr. 1. juni 2026 forfremmet til Senior Director, Head of Partnerships. Tinne skal fremover især beskæftige sig med at drive strategiske partnerskaber, styrke økosystemet og skabe vækst gennem partnerbaseret omsætning. Forfremmelse