Venstre vil afskaffe det tvungne antennebidrag

Tiden er løbet fra tilslutningspligten i antenneforeninger, mener Venstres teleordfører.

Artikel top billede

Torsten Schack Pedersen fra Venstre er på linje med Højhastighedskomiteen. Foto: Henrik Sørensen/Folketinget

I dag er beboere i nogle husstande tvunget til at bidrage til den lokale antenneforening. Det er den såkaldte tilslutningspligt.

Snart kan det dog være slut. I hvert fald anbefaler Højhastighedskomiteen, som videnskabsminister Helge Sander (V) sidste år nedsatte, at tilslutningspligten skal ophæves.

Og teleordfører Torsten Schack Pedersen fra Venstre er helt på linje med anbefalingen fra Højhastighedskomiteen.

"Jeg synes, at det lyder meget fornuftigt, at folk skal have et frit valg, og den tilslutningspligt stammer fra en anden tidsalder," siger Torsten Schack Pedersen.

Der er kommuner, hvor der er forsyningspligt, og her har politikerne pålagt antenneforeningerne, at de skal tilbyde tv til beboerne.

Dette forhold komplicerer en eventuel ophævelse af tilslutningspligten i de områder, fremhæver Poul Juul, der er landsformand for Forenede Danske Antenneanlæg (FDA). Det er en organisation, der repræsenterer 326 antenneforeninger med omkring 320.000 tilslutninger.

Hiver tæppet væk

Poul Juul påpeger, at antenneforeningerne i områder med forsyningspligt har investeret ud fra en forudsætning om, at de ville få en fremtidig indtægt via tilslutningspligt. Lovgiverne kan derfor hive tæppet væk under disse antenneforeninger, hvis bindingen ophæves fra den ene dag til den anden, frygter FDA's landsformand.

"Hvis kommunerne skulle frafalde de der reguleringer, så vil jeg mene, at de bliver erstatningspligtige. For man kan ikke gå ud og lave sådan en regulering, der vælter nogle udgifter på andre. Det er et indgreb, som man ikke kan lave. Men det her drejer sig om ganske få steder, (hvor det er pligtigt, red.)" siger Poul Juul.

Torsten Schack Pedersen ønsker ikke at gå ned i detaljer i forhold til problemstillingen på nuværende tidspunkt, men han er klar til at lytte.

"Min principielle tilgang er, at der ikke behøver at være en tilslutningspligt. Men vi må se på de konkrete eksempler og finde ud af, om der skal være nogen overgangsordninger eller et eller andet," siger Torsten Schack Pedersen.

Teleordføreren uddyber videre, at det er afgørende for ham, at de danske forbrugere har et frit valg, når de skal købe et produkt. Også når det er tv eller bredbånd.

"Nu må vi få det på bordet og se, hvordan vi kan få det her ud i livet. Og der er jeg da åben over for at gøre det på den mest hensigtsmæssige måde for alle parter, men jeg synes bare, at det er vigtigt, at danskerne har mulighed for selv at vælge, hvem de ønsker som leverandør af deres telefoni, tv og bredbånd," siger han.

Forslaget fra Højhastighedskomiteen er i øjeblikket i høring, og fristen for at indsende bemærkninger udløber først i marts.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2027: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger |

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27 maj 2027 | Gratis deltagelse

    Forsvarets Efterretningstjeneste

    Tekniske analytikere med forståelse for netværk

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Operations Engineer til drift af Infrastruktur

    Københavnsområdet

    AGITO Medical A/S

    IT Operations Lead

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job
    Alexander Hoffmann, SVP, Technology & IT hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Tech, IT & Security. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede den fortsatte udvikling af en mere integreret og software-drevet infrastrukturplatform. Forfremmelse

    Alexander Hoffmann

    GlobalConnect

    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Dan Toft, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med digitalisering med Microsoftplatformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Han er uddannet datamatiker. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365 og SharePoint udvikling. Nyt job

    Dan Toft

    Pinksky ApS