IBM vil åbne døren til virksomhederne for Apple

Ved Macworld Expo løftede IBM sløret for socialt software i enterprise-klassen til iPhone og Mac.

Artikel top billede

Apple-indsatsen handler ikke blot om, at IBM gerne vil mænge sig med de hippe. Notes-kunderne efterspørger support af iPhone. Foto: Torben Klint

Computerworld News Service: "IBM tilslutter sig den opfattelse, at Apple er klar til erhvervsbrug," siger Ed Brill, der er director of product management for Lotus Notes.

"Platformene Mac og iPhone er ved at modnes til mainstream-delen af erhvervsmiljøet. Det er nu ikke længere kun marketing og topchefen, der bruger Mac."

På support-siden har IBM også tilsluttet sig Enterprise Desktop Alliance, som er en gruppe softwareleverandører, der har slået sig sammen om at udrulle og administrere Macs i virksomhedsmiljøer.

Den seneste version af IBM's kontorprogrampakke, Lotus Symphony 3.0 beta, er nu tilgængelig til både Windows og Mac. Erhvervskunderne kan nu benytte IBM's sociale software såsom Lotus Connections og Lotus Quickr til blogs, wikier og samarbejde på Mac og iPhone.

"Vi behandler ikke dette som et porterings-arbejde men som en vigtig del af regnestykket i vores indsats for at spænde over hele spektret af Apple-apparater," siger Brill.

Hver tredje bruger iPhone

I sidste måned udgav IBM en applikation til iPhone ved navn Lotus Notes Travel Companion til sikker e-mail til erhvervslivet. Samtidig har nogle af IBM's kunder såsom Colgate-Palmolive, Union-Pacific Railroad, HSBC og FN allerede udrullet Lotus' sociale software for at "udnytte den kollektive visdom," som IBM hævder.

Apple-indsatsen handler ikke blot om, at IBM gerne vil mænge sig med de hippe. Virksomheden iEnterprises, der er system-integrator af Lotus Notes, og som også hjælper virksomheder med den mobile sikkerhed i forhold til Lotus Notes og andre erhvervs-applikationer, har oplevet, at kunderne efterspørger support af iPhone.

For nylig lancerede iEnterprises fem applikationer til iPhone på App Store.

"I dag bruger omkring en tredjedel af vores mobile kunder iPhone," siger John Carini, der er administrerende direktør for iEnterprises.

Tidligere var erhvervslivet mere tilbageholdende, når det kom til sociale netværk og produkter fra Apple. Mange besluttede slet ikke at understøtte iPhones.

"Psykologisk set har virksomhederne ikke lyst til at udrulle apps gennem App Store," fortæller John Carini.

"Men de sociale netværk, Macs og iPhones har opnået den kritiske masse, og det er alle ved at få øjnene op for nu."

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job