Næste bølge af iPhone-apps på vej

En bølge af nye apps til iPhone er på vej - og de bliver langt mere avancerede end de nuværende, der ofte er temmeligt fjollede.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Super-avancerede applikationer til iPhone vil erstatte de fjollede applikationer af iFart-typen under den anden bølge af applikations-udvikling til iPhones, mener udviklere på den store Macworld-konference, der netop er løbet af stablen.

"Hvis du gerne vil lave en applikation, der sparker røv i dag, så skal den være mere sofistikeret," siger Mike Goos, der er director of product management ved Frog Design, som er et 40 år gammelt designfirma, der lancerede en ny afdeling for applikationsudvikling til mobile enheder sidste år.

Horder af mennesker knubbede skuldre og kæmpede om pladserne i den hotteste del af Macworld Expos udstilling: området for mobile applikationer. Dusinvis af forretninger fremviste sofistikerede iPhone-applikationer som for eksempel V1 Golf, der giver brugeren mulighed for at videofilme sine golfslag, hvorefter de bliver analyserede og sammenlignet med de professionelle.

Udviklere af mobile applikationer stormede i de tidlige dage Apples App store med applikationer, der handlede om alle mulige og umulige emner fra simple spil til applikationer med pruttelyde.

Antallet af applikationer voksede snart til mere end 130.000.
Guldfeber
I dag er udviklerne vidner til en ny form for guldfeber.

"I begyndelsen dækkede App Store over alt og alle, men i dag har antallet alene sørget for, at de svageste er forsvundet," siger Chris Young, der er administrerende direktør for Momentum Mobile, der er en mobil applikationsudviklings-virksomhed med omkring 12 udviklere ansat.

Og guldfeberen er anderledes i denne omgang, siger Chris Young.

Mobile applikationer er blevet mere forretningsorienterede, tilføjer han.

Virksomhederne vil gerne have udviklet mobil-applikationer til intern brug, til at markedsføre deres brand eller til at bedre at kunne betjene kunderne. Den tid er ovre, hvor applikationerne først og fremmest skulle tjene penge direkte.

iPad som menukort

Nogle restauranter forestiller sig for eksempel, hvordan den nye iPad vil kunne erstatte de traditionelle papir-menuer - og de er ude og lede efter udviklere, der kan skabe applikationerne, fortælle nogle af deltagerne ved Macworld.

Sociale netværk rykker

Der er heller ingen tvivl om, at næste generations iPhone-applikationer kan lukke den kløft, der findes mellem de nyeste trends for bærbare computere og smartphones.

Sidste år var nogle af de mest populære applikationer klienter til sociale netværk som Facebook og Twitter.

"I år er den største trend sociale netværk omkring [mobile] applikationer," fortalte Krishna Subramanian, der er grundlægger af virksomheden Mobclix, der styrer en markedsplads for udveksling af mobile reklamer, til CIO.com.

Frog Designs seneste applikation, Temptd, udnytter den nye internet-trend.

Den findes stadig kun i beta og indeholder en serverkomponent, der tillader brugerne at blive en del af et socialt netværk, hvor de kan få hjælp til at bekæmpe forskellige former for afhængighed, for eksempel af mad, nikotin, shopping, spil eller sex.

"Det er en form for gruppepres," fortæller Mike Goos.

Næste generations applikationer vil desuden være i stand til bedre at udnytte iPhonens andre funktioner, som GPS eller kamera, fortæller udviklerne. Mobil-applikationen Wikitude giver for eksempel brugeren mulighed for at åbne kameraet i iPhone og scanne omgivelserne.

Når kameraet bliver peget mod en seværdighed eller andre interessante ting i nærheden, så overlægger Wikitude billedet på skærmen med informationer om objektet i real-time.

Wikitude er udviklet af Mobilizy, der har været pionerer inden for en nye type iPhone-applikationer, der går under navnet 'augmented reality', som kan give brugeren real-time informationer om sine omgivelser og dermed ændre brugerens opfattelse af verden, fortæller Chris Young.

"Augmented reality bliver stort i år," forudser han.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Annonceindlæg fra MSI

MSI Cubi NUC AI 1UMG: Stor ydeevne i et lille, bæredygtigt format

MSI Cubi NUC AI 1UMG beviser, at kraftfuld performance ikke kræver stor plads.

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil