Se verden gennem din smartphones virtuelle filter

Der har været talt om augmented reality - koblingen mellem det fysiske og det virtuelle - i årevis, og nu ser det endelig ud til, at der begynder at ske noget. Smartphonen er det, vi alle har ventet på.

Artikel top billede

Matrix-filmene er science fiction, mens augmentet reality så småt er begyndt at blive til virkelighed.

Augmented reality har efterhånden i en del år været lidt af en bobler i it-verdenen. Masser af spændende koncepter er blevet vist frem, og mulighederne ved at koble den virtuelle og den fysiske verden er blevet illustreret så rigeligt i film som The Matrix og Minority Report.

Ikke desto mindre er augmented reality fortsat mest eksisterende i form af koncepter og prototyper.

På analysehuset Gartners hype cycle (se billedet til højre) er augmentet reality vurderet som en teknologi, der endnu er på vej op af hype-stigen, hvor forventningerne er alt for høje. Først om fem til 10 år vil teknologien finde et mere naturligt niveau mellem forventinger og realiteter.

Allerede nu ser vi dog en serie af kommercielle produkter til smartphones, hvor koblingen mellem kamera, GPS og internet-opkobling skaber muligheder for augmented reality.

"Vi har ventet på, at der var håndholdte apparater, som var kraftige nok til at afvikle sådan nogle programmer med 3D-grafik. Det er først nu med de relativt kraftige smartphones, at det begynder at kunne få en reel kommerciel impact," forklarer Peter Krogh.

Han er professor i design ved Arkitektskolen i Århus og tilknyttet Alexandra Instituttet, hvor han forsker i augmented reality og pervasive computing - allestedsnærværende it.

Nu sker der noget

Peter Krogh mener, at augmented reality står over for et større gennembrud nu, hvor de mobile teknologier for alvor har fået fat.

Smartphonen er nemlig på alle måder en oplagt formidler af den forstærkede virkelig, hvor et ekstra lag er med til at berige oplevelsen.

"Typisk handler augmented reality om at lave et digitalt billede hen over den eksisterende virkelighed," forklarer Peter Krogh.

"Fordi du kigger på det med dit mobilkamera, kan du få en eller anden form for ekstra billede leveret af computeren, så det ligger oven på virkeligheden."

I øjeblikket leverer en række virksomheder smartphone-applikationer, der kredser omkring augmented reality-koncepter.

300

Sådan kan man bruge Layar-browseren.

Et eksempel er den særlige augmented reality-browser Layar, hvormed brugerne kan få et virtuelt "lag" oven på den eksisterende virkelighed, som de ser på med smartphonens kamera.

300

Sådan kan man bruge Layar-browseren.

Et andet eksempel er Junaio-applikationen fra Metaio kan brugerne lægge deres egne 'scener' ud på nettet ved at sætte 3D-modeller ind i billeder, de selv har taget med kameraet i deres smartphone.

Du kan læse mere om de forskellige applikationer i fredagens udgave af avisen Computerworld.

Augmented reality hjælper byggebranchen

Selvom de fleste applikationer mest er til underholdning, mener Peter Krogh, at der findes masser professionelle brugs-scenarier.

"Man kan forestille sig det i forhold til forskellige reparatør-funktioner. I stedet for at stå med din store manual for at finde ud af, hvordan du vedligeholder en kopimaskine, så kigger du på den med din telefon, og så får du reparationsvejledningen på displayet. Det giver højere effektivitet," lyder det fra Peter Krogh.

Peter Krogh kender i kraft af sit job hos Arkitektskolen i Århus en del til byggebranchens udfordringer, og han ser et stort potentiale i at udnytte augmented reality til at mindske eller helt undgå problemer.

"Selvfølgelig er der mange steder, hvor det giver god mening. Hvis for eksempel en bygningsdetalje skal løses på en bestemt måde, så kan det være formålstjenstligt at få det visualiseret i 3D."

Professoren peger på, at der ligger et stort potentiale i at lave løsninger, til reparationer på ellers færdige bygninger til det, der kaldes fejl- og mangel-gennemgang.

"Ofte starter man med, at maleren går ind og laver de ting, han skulle have leveret. Så kommer tømmeren og sætter noget nyt op, og til sidst kommer elektrikeren og fræser væggen op, fordi han lige skal have flyttet en kontakt. Det er virkeligheden på en byggeplads."

"Der er ingen tvivl om, at augmenteret reality og visualiseringen af, hvordan de forskellige ting er placeret i forhold til hinanden - efter at huset er bygget - vil kunne hjælpe meget."

En undersøgelse fra Juniper Research har for nylig forudsagt, at det mobile marked for augmented reality vil nå op på 3,79 milliarder kroner i 2014.

Især vil markedet finde næring i downloadede applikationer, abonnementstjenester og reklame, vurderede rapporten.

Video: Sådan virker Layar

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    KMD A/S

    DevOps Engineer

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    IT-supporterelev til Lokal IT på Aalborg Kaserne

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Operations Engineer til drift af infrastruktur

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car