Er bruger-centreret webdesign den rene utopi?

Brugercentreret webdesign lyder rigtig godt. På papiret. Det mener to webdesignere, som peger på, at tid og penge forhindrer dem i at udarbejde de mest optimale webløsninger.

Artikel top billede

VELKOMMEN TIL COMPUTERWORLDS HJEMMESIDE!

Nej, vel?

Velkomsttekster af ovenstående karakter var ganske moderne i de analoge 1990'ere, men er håbløst forældet nu.

Brugerne vil have indhold her og nu, for de har travlt og er samtidig blevet vant til, at hvis din hjemmeside ikke leverer varen, så er der nok et andet site, der gør.

Det har man fundet ud af ved at studere brugeradfærd på nettet i mange år. Og Lektor Sigurd Trolle Gronemann fra IT-Universitetets kursus 'Webdesign og Webkommunikation' hævder, at man kun kan have for få brugerundersøgelser med, når man udarbejder sin hjemmeside, fordi det er brugernes behov, der bør være i højsædet.

Men hvordan ser det ud med brugerundersøgelser i det danske webdesigner-landskab?

"Brugercentreret design med brugere fra målgruppen involveret fra starten og flere gange i løbet af et webprojekt lyder fantastisk - og meget idyllisk. Noget vi gerne ser mere af og også noget, vi arbejder på at få ind som en del af udviklingsprocessen," siger Martin Withus Olsen, administrerende direktør i webbureauet NöRD.

Han peger dog samtidig på, at kunderne normalt hverken har tid eller penge til at inddrage brugerne specielt meget i processen, lige som det paradoksalt nok kan være skræmmende at "afgive" kontrollen til brugerne, selv om de er den afgørende faktor for, om en hjemmeside virker eller ej.

Martin Withus Olsen nævner, at det reelt kun er på de største projekter og gerne i forbindelse med offentlig webudvikling, at brugerne bliver inddraget undervejs i hele processen, fordi det i den slags projekter er ekstremt vigtigt at ramme målgruppen helt præcist.

"Vores tilgang til designarbejdet tager som oftest udgangspunkt i kundens kendskab til det pågældende marked samt vores egne erfaringer med mediet. Derudover arbejder vi med begrebet "always in beta", der giver mulighed for at komme hurtigt ud af starthullerne og derefter løbende tilpasse sig brugernes oplevelser," forklarer Martin Withus Olsen.

Websitet er en investering

Det billede kan Martin Palmqvist, partner i webbureauet Scandesigns, godt genkende.

"I virkeligheden handler professionelt webdesign om return of investement, hvor størrelsen og budgettet på et webprojekt afgør, om der er tid og råd til at inddrage brugerne i hele processen. Hvis det kan betale sig, så er det naturligvis en god idé at teste webudviklingen med rigtige mennesker," siger han til Computerworld.

Martin Palmqvist indskyder, at hvis eksempelvis en frisør skal designe en hjemmeside til 15.000 kroner, vil det næppe være relevant eller økonomisk forsvarligt at foretage mange brugerundersøgelser.

"Frisør-hjemmesiden vil sandsynligvis kun blive testet på frisørens nærmeste netværk. Men når et firma som TDC med mange millioner årlige besøg kaster sig ud i et webprojekt, så begynder det at give rigtig god mening at inddrage brugerne igennem hele processen for at løfte konverteringsraterne et par procent," forklarer Martin Palmqvist.

Dertil skal man heller ikke glemme, at der i moderne webdesign er indbygget en konflikt mellem det at designe brugervenligt og det at designe til søgemaskineoptimering, så man kan blive fundet i en søgemaskine.

"Teksterne, der passer til en søgemaskine, er måske ikke altid de mest brugervenlige, når brugerne endelig er kommet ind på sitet.," siger Martin Palmqvist.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird