McAfee betaler bod til ofre for opdaterings-fiasko

Sikkerhedsfirmaet vil betale for "rimelige udgifter" til pc-reparation til forbrugere, der brød ned efter opdatering. Men hvad med erhvervskunderne?

Artikel top billede

Computerworld News Service: McAfee vil refundere sine forbrugerkunders eventuelle "rimelige udgifter," som de kan have pådraget sig i forbindelse med den fejlbehæftede antivirusopdatering i sidste uge, oplyser sikkerhedsfirmaet.

McAfee lover i en udtalelse på sit website sine forbrugerkunder at betale for deres eventuelle reparationer.

"Hvis du allerede har pådraget dig udgifter til reparation af din pc på grund af dette problem, forpligter vi os hermed til at refundere dine rimelige udgifter," skriver virksomheden.

"Det vil blive offentliggjort inden for de næste få dage, hvad du skal gøre for at anmode om refundering."

Der er ingen lignende udtalelse om den fejlbehæftede opdatering på de relaterede hjælpe-sider til erhvervskunder.

Siden sidste onsdag, da en opdatering af McAfees antivirus-signaturer fejlagtigt identificerede en kritisk systemfil i Windows som en mild trussel, har virksomheden understreget, at kun få forbrugere er ramt. De fleste pc'er, der blev ramt af den dårlige opdatering er ifølge McAfee erhvervs-pc'er.

Visse virksomheder har rapporteret om, at tusindvis af computere ikke kunne starte ordentligt op, havde mistet netværksforbindelsen eller begge dele. Ud fra kommentarerne til et blogindlæg af McAfees topchef, David DeWalt, kæmper mange tilsyneladende stadig med at genoplive deres computere.

"Vi arbejder nu på tredjedagen på at rette JERES problem," skriver en person, der identificerer sig som Amanda i en kommentar fredag.

"Fire mennesker arbejder på overtid med at sende cd'er ud til vores fjernmedarbejdere eller simpelthen tager sig af alt muligt, vi ikke burde være nødt til. Jeg er personligt tre dage bagud med mit arbejde, og hver gang jeg får et vredt telefonopkald, har jeg lyst til at stille det videre til dit kontor."

De store undskylder med penge

Selvom McAfee undskyldte til sine kunder i sidste uge - en undskyldning DeWalt gentog fredag i en video-udtalelse - så er det begrænset med information om, hvordan den defekte opdatering kunne slippe igennem test.

McAfee bliver ikke den første antivirusleverandør, der punger ud for sine fejl.

I 2005 brugte Trend Micro knap 45 millioner kroner på at kompensere sine kunder, hvoraf de fleste var fra Japan, for en lignende opdaterings-fiasko.

I 2007 gav Symantec gratis backup-software og udvidede licenserne til Norton AntiVirus med 12 måneder for at kompensere kinesiske brugere, efter en fejlbehæftet opdatering fik deres computere til at gå ned.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Jyske Bank

    Senior Informationsarkitekt

    Københavnsområdet

    Styrelsen For It og Læring

    Teknisk medarbejder til it-styring og studieproduktion

    Københavnsområdet

    Metroselskabet og Hovedstadens Letbane

    Data Engineer at Metroselskabet

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    BI-koordinator / IT & administrativ support

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S