Artikel top billede

McAfee betaler bod til ofre for opdaterings-fiasko

Sikkerhedsfirmaet vil betale for "rimelige udgifter" til pc-reparation til forbrugere, der brød ned efter opdatering. Men hvad med erhvervskunderne?

Computerworld News Service: McAfee vil refundere sine forbrugerkunders eventuelle "rimelige udgifter," som de kan have pådraget sig i forbindelse med den fejlbehæftede antivirusopdatering i sidste uge, oplyser sikkerhedsfirmaet.

McAfee lover i en udtalelse på sit website sine forbrugerkunder at betale for deres eventuelle reparationer.

"Hvis du allerede har pådraget dig udgifter til reparation af din pc på grund af dette problem, forpligter vi os hermed til at refundere dine rimelige udgifter," skriver virksomheden.

"Det vil blive offentliggjort inden for de næste få dage, hvad du skal gøre for at anmode om refundering."

Der er ingen lignende udtalelse om den fejlbehæftede opdatering på de relaterede hjælpe-sider til erhvervskunder.

Siden sidste onsdag, da en opdatering af McAfees antivirus-signaturer fejlagtigt identificerede en kritisk systemfil i Windows som en mild trussel, har virksomheden understreget, at kun få forbrugere er ramt. De fleste pc'er, der blev ramt af den dårlige opdatering er ifølge McAfee erhvervs-pc'er.

Visse virksomheder har rapporteret om, at tusindvis af computere ikke kunne starte ordentligt op, havde mistet netværksforbindelsen eller begge dele. Ud fra kommentarerne til et blogindlæg af McAfees topchef, David DeWalt, kæmper mange tilsyneladende stadig med at genoplive deres computere.

"Vi arbejder nu på tredjedagen på at rette JERES problem," skriver en person, der identificerer sig som Amanda i en kommentar fredag.

"Fire mennesker arbejder på overtid med at sende cd'er ud til vores fjernmedarbejdere eller simpelthen tager sig af alt muligt, vi ikke burde være nødt til. Jeg er personligt tre dage bagud med mit arbejde, og hver gang jeg får et vredt telefonopkald, har jeg lyst til at stille det videre til dit kontor."

De store undskylder med penge

Selvom McAfee undskyldte til sine kunder i sidste uge - en undskyldning DeWalt gentog fredag i en video-udtalelse - så er det begrænset med information om, hvordan den defekte opdatering kunne slippe igennem test.

McAfee bliver ikke den første antivirusleverandør, der punger ud for sine fejl.

I 2005 brugte Trend Micro knap 45 millioner kroner på at kompensere sine kunder, hvoraf de fleste var fra Japan, for en lignende opdaterings-fiasko.

I 2007 gav Symantec gratis backup-software og udvidede licenserne til Norton AntiVirus med 12 måneder for at kompensere kinesiske brugere, efter en fejlbehæftet opdatering fik deres computere til at gå ned.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere