Dansk søgemaskine til amerikanerne

Det nystartede MondoSoft er ved at oprette et amerikansk salgskontor. Virksomheden mener at have en søgemaskine til Internet-sider, der er bedre end de eksisterende, og som kan sælges smartere.<BR>

Af Magnus Bredsdorff

En dansk søgemaskine skal lede kunderne enkelt rundt på de amerikanske hjemmesider. Det mener det nystartede MondoSoft, som er ved at oprette et salgskontor i New York.
Firmaet har deltaget på flere messer i USA og har ifølge marketingchef Karsten Pers oplevet en enorm interesse for søgemaskinen, MondoSearch.
? Men for at sælge til amerikanere er det nødvendigt at være til stede i USA. Det er vi først blevet gearet til nu, forklarer han.
MondoSoft er netop blevet skilt ud fra Mondo, der udvikler hjemmesider. MondoSoft har fået 21 millioner kroner i ny kapital fra Dansk Udviklingsfinansiering og Kommunernes Pensionsforsikring, og det har muliggjort fremstødet i USA.
Mondo, derimod, er fortsat ejet af stifterne, Karsten Pers og administrerende direktør Laust Søndergaard, sammen med forlaget Munksgaard.

Til enkelte hjemmesider
Der findes allerede danske hjemmesider, som bruger MondoSearch, men ifølge Karsten Pers er potentialet langt større i USA.
MondoSearch er først og fremmest beregnet til søge i en enkelt hjemmeside eller en gruppe af hjemmesider. Maskinen er dog kraftig nok til for eksempel at kunne rumme alle hjemmesider under .dk-domænet, hvis nogen har interesse i en ny dansk indgang til Internet.
Ifølge Karsten Pers er fidusen ved MondoSearch, at den er lettere at bruge end de eksisterende maskiner, der for manges vedkommende er vokset ud af de store søgemaskiner på Internet, for eksempel Excite.
MondoSearch viser resultaterne mere overskueligt. I modsætning til dagens mest brugte søgemaskiner, hvor alle resultater kommer i en lang række, så kan MondoSearch gruppere efter domænenavne. Alle resultater fra for eksempel www.computerworld.dk vil således blive vist sammen.

Amerikansk afsmag
Desuden viser maskinen, hvilke ord fra søgningen der forekommer i de enkelte dokumenter, og dokumenterne kan vises og sorteres efter sprog.
Endelig kan MondoSearch give et link til hele Internet-siden og vise alle frames på den, når maskinen har fundet de søgte ord i en frame. De mest udbredte søgemaskiner henviser udelukkende til den frame, som søgeordene forekommer i.
Men selv om Karsten Pers finder, at det er gode salgsargumenter, så er det ikke nok til at afsætte MondoSearch i USA.
? Mange kunder på det amerikanske marked har fået en afsmag for søgemaskiner, fordi det har så svært at få dem til at virke, beretter marketingchefen.
Den afsmag vil MondoSoft sætte sig ud over ved at tilbyde kunderne at leje søgemaskinen. De kan i stedet bede deres Internet-udbyder om at drive søgemaskinen for dem.

Outsourcing
Når en bruger udfører en søgning på kundens hjemmeside, foregår selve søgningen i virkeligheden på Internet-udbyderens server, som har indekseret alle dokumenterne.
Hvis kunden er tilfreds med søgemaskinen, kan den købes med en rabat for den tid, der har været leje-aftale.
Den konstruktion har ifølge Karsten Pers fået særligt de amerikanske Internet-udbydere til at stå i kø for at forhandle MondoSearch.
? Der er en tendens til, at ejerne af de amerikanske hjemmesider outsourcer alle applikationer, fortæller han.
? Vi tror stærkt på konceptet med udlejning af søgesoftware formidlet gennem Internet-udbydere. De er kendetegnet ved at være dynamiske virksomheder med stort behov for flere produkter til en hurtigt voksende kundekreds, supplerer en af investorerne, Peter Ibsen fra Dansk Udviklingsfinansiering.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S