I en undersøgelse fra Forbrugerombudsmanden fra april fremgår det, at kun én ud af 37 undersøgte danske web-steder overholder lovgivningen med hensyn til indhentning og brug af de personlige oplysninger, som forbrugerne afgiver, når de færdes og handler på internet.
Derfor bliver der nu fra Forbrugerombudsmandens side skruet op for støtte til det initiativ, der blev taget sidste år af blandt andre Dansk Industri, Forbrugerrådet, HK og IT-Brancheforeningen om at udstyre firmaer, der optræder efter reglerne, med et E-mærke.
Foreløbig er 35 danske virksomheder tildelt E-mærket af E-handelsfonden, der står for det praktiske arbejde med at undersøge og tildele virksomhederne det virtuelle blå stempel.
Når man surfer, e-mailer og e-handler, giver man personlige oplysninger. E-mærket er lavet for at skabe tryghed hos forbrugerne for, at personlige data ikke sælges, lagres eller misbruges. Ifølge de nyeste tal fra Danmarks Statistik handler utrygheden især om manglende sikkerhed i forbindelse med personlige oplysninger og kreditkort-data.