E-mærket kæmper videre

Kun en ud af 37 danske virksomheder og organisationer overholder love og retningslinier for e-handel og brug af private oplysninger på nettet, viser undersøgelse fra Forbrugerombudsmanden.

Af Torben Daarbak

I en undersøgelse fra Forbrugerombudsmanden fra april fremgår det, at kun én ud af 37 undersøgte danske web-steder overholder lovgivningen med hensyn til indhentning og brug af de personlige oplysninger, som forbrugerne afgiver, når de færdes og handler på internet.

Derfor bliver der nu fra Forbrugerombudsmandens side skruet op for støtte til det initiativ, der blev taget sidste år af blandt andre Dansk Industri, Forbrugerrådet, HK og IT-Brancheforeningen om at udstyre firmaer, der optræder efter reglerne, med et E-mærke.

Foreløbig er 35 danske virksomheder tildelt E-mærket af E-handelsfonden, der står for det praktiske arbejde med at undersøge og tildele virksomhederne det virtuelle blå stempel.

Når man surfer, e-mailer og e-handler, giver man personlige oplysninger. E-mærket er lavet for at skabe tryghed hos forbrugerne for, at personlige data ikke sælges, lagres eller misbruges. Ifølge de nyeste tal fra Danmarks Statistik handler utrygheden især om manglende sikkerhed i forbindelse med personlige oplysninger og kreditkort-data.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S