Novell-chef i spidsen for Google

Eric Schmidt, 46, er udpeget som ny administrerende direktør for søgetjenesten Google. Han afløser den unge grundlægger Larry Page, 28, i et forsøg på at gøre selskabets profil mere professionel.

Af Daniel Bergsagel

Google, der med sin præcise, hurtige og næsten reklamefri søgemaskine, har vundet mange internetbrugeres hjerter, skruer bissen på overfor konkurrenterne som Yahoo, Lycos og Excite. Første skridt er at ansætte den ifølge Wall Street Journal højtrespekterede teknologichef fra Silicon Valley, Eric Schmidt, som administrerende direktør. Schmidt har på det seneste været administrerende direktør i Novell og er med sine 46 år en generation ældre end sine forgængere hos Google, Larry Page, 28 og Sergey Brin, 27. De to sidstnævnte grundlagde Google for tre år siden, mens de studerede på Stanford universitetet og fortsætter som henholdsvis chefer for produkter og teknologi.

Til forskel fra sine konkurrenter kan man ikke betale sig fra at blive fremhævet i en Google-søgning. Det kan man hos eksempelvis Jubii (Lycos Danmark), hvor en virksomhed mod betaling kan blive fremhævet med fed skrift eller hos søgemaskinen Goto.com, hvor placeringen af et søgeresultat afhænger af hvilket webste, der har betalt mest. Google accepterer heller ikke bannerannoncer på sit web-sted. Men med omtrent 50 millioner unikke brugere om måneden har Google en attraktiv kundemasse på trods af, at der endnu er et stykke op til Yahoos 200 millioner brugere.

Google tjener penge ved blandt andet at hjælpe netop Yahoo med søgninger. Yahoo betaler et ikke oplyst beløb på at levere søgninger til Yahoo, når virksomhedens egen søgemaskine kommer til kort. Når Yahoos søgemaskine ikke kan levere det ønskede resultat, benytter den sig af Googles søgemaskine.

Schmidt og Page vurderer ifølge Wall Street Journal, at der ligger en indbringende fremtid for søgemaskinen i takt med, at virksomheder udvider deres tilstedeværelse på internettet.

- Når vi er så gode til at søge på internettet, kan vi også gøre det på en virksomheds websted. Så hvis en virksomhed ønsker søgeteknologi på sin egen hjemmeside, så kan den betale Google for at levere og styre den side af sagen, siger Page til avisen.

Endnu har Google dog ikke haft et gennembrud på salg af søgeteknologi til virksomheder. Og fordi Google ikke ønsker bannerannoncer, kan firmaet kun tilbyde små tekstbaserede annoncer, der følger enkelte emnespecifikke søgninger. I øjeblikket henter Google mere end halvdelen af sin omsætning fra denne type af reklame, mens resten stammer fra levering af søgeteknologi til selskaber som Yahoo.

Google modtog i sin tid 35 millioner dollar i venturekapital og følte derfor ikke noget behov for at gå på børsen, da det var populært for et par år siden. Google oplyser, at virksomheden skal styrkes på flere fronter, inden et børseventyr indledes. Og med en internetkrise og et usikkert økonomisk klima udenfor vinduerne spørger investorerne hinanden, om efterspørgslen efter søgeteknologi er stor nok til at bære en sund forretning.

Lycos, Yahoo og Excite mente nej. De begyndte alle som søgemaskiner og katalogtjenester, men har alle udviklet sig til såkaldte indgangsportaler til nettet.

Googles chefer ønsker til gengæld at holde sig til sin kerneforretning. Alle tror de på, at deres teknologi er konkurrenternes overlegen. Desuden har de tiltro til, at efterspørgselen på søgeteknologi er i hastig vækst i takt med, at roderiet på nettet tager til.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job