Foss samler 20.000 kunder i globalt ekstranet

Udstyrsproducenten Foss lancerer til september et ambitiøst ekstranet, som skal binde 20.000 kunder og 1.100 ansatte sammen i ét system. Små lukkede klubber for udvalgte kunder skal sikre målrettet dialog. Systemet leveres af Groupcare.

Grænsen mellem, hvornår virksomheden stopper, og omverdenen begynder, bliver stadig mere flydende. Udstyrsproducenten Foss tager endnu et skidt i den retning, når virksomheden til september lancerer en ambitiøs online-løsning, som skal knytte kunder og ansatte tættere til hinanden.

Målet er at samle 20.000 kunder og 1.100 ansatte i ét virtuelt system indenfor to til fem år og dermed skabe et globalt forum for udveksling af erfaringer med måleudstyr til fødevareindustrien.

Løsningen, der går under navnet ?Foss 4 Me?, er egentlig en integration af både intra- og ekstranet samt virksomhedens CRM-system.

Det er oplysningerne i CRM-systemet, som sikrer, at det indhold, som kunden ser på ekstranettet, er tilpasset kundens profil. Men det er et interessant klubkoncept, som skal muliggøre erfaringsudveksling parterne imellem og skabe bro mellem intra- og ekstranet.

Klub med ambassadører

?Foss Clubs? kalder virksomheden selv det nye koncept, som gør det muligt at oprette små lukkede klubber for udvalgte kunder og ansatte i Foss. Ideen er at målrette dialogen fra kunde til kunde og med ansatte i Foss, fortæller e-business chef i Foss, Rolf Sprunk-Jansen.

- I praksis kan vi med systemet for eksempel lave klubber for alt fra 300 mælkeproducenter fordelt i lande over hele kloden til 20 vinproducenter i Spanien, der har behov for diskutere meget specifikke emner relateret til deres produktion, siger han til Computerworld Online.

Hver klub vil få tilknyttet en eller flere såkaldte ambassadører, der er Foss-ansatte eller udvalgte eksperter udefra, som skal sikre interessant indhold i den lukkede klub.

Foss håber, at kunderne vil gå aktivt i dialog med hinanden og de ansatte i Foss af sig selv, men ambassadørerne er udnævnt for at sikre, at der er liv i klubberne, fortæller Rolf Sprunk-Jansen.

Lukkede klubber skaber spørgelyst

Det er softwarevirksomheden Groupcare, der står bag den tekniske klubløsning, som gør det muligt at operere med de lukkede fællesskaber. Softwaren har Groupcare oprindeligt udviklet til virksomhedens egen portal, men stigende efterspørgsel efter lukkede fora på nettet har sat gang i virksomhedens salg af løsninger til eksterne.

Ifølge direktør i Groupcare, Esben Elmøe, så har selskabet stor succes med at sælge fællesskabsløsninger, fordi de lukkede fællesskaber gør det legitimt for brugere at stille spørgsmål til hinanden.

- Det er som på en stor konference, hvor direktøren spørger, om der er nogle spørgsmål, og kun en enkelt eller to rejser sig. I pausen er der til gengæld en million, der har spørgsmål, og sådan er det også på nettet. Det er vores erfaring, at aktiviteten er fire til fem gange højere, når fællesskaber er lukkede, siger Esben Elmøe

Foss regner med at have 1.700 kunder på den samlede løsning - der også indeholder en mindre e-handelssdel, produktbeskrivelser og undervisningstilbud - inden årets udgang.

Selskabet vil også bruge klubsoftwaren som et internt styringsværktøj i den globale koncern.

- I vores amerikanske datterselskab har vi for eksempel cirka 70 ansatte, men det er kun cirka 25, der har fast base på kontoret. Resten rejser rundt i landet, og en lukket klub for disse medarbejdere skal sikre koordination mellem medarbejderne ? helt ned til oprettelsen af ferielister og lignende, siger Rolf Sprunk-Jansen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2 og Compliance

På denne dag får du indsigt i, hvilke metodikker og løsninger, der får enderne til at mødes i en verden med stadig skrappere regulatoriske krav til sikkerhed – hvilket f.eks. det kommende NIS2-direktiv er udtryk for – samt kunders og myndigheders forventninger til din compliance.

04. juni 2024 | Læs mere


Digitaliseringsledelse 2024 - Sådan indtager du rollen som udviklingsdirigent

Vi dykker ligeledes med i, hvordan du i praksis skaber en hurtig og effektiv udviklingsorganisation trods legacy, siloer og digital gæld. Samt hvordan du bygger bro mellem teknologi, data, kunder, effektive processer og nye ideer. Vel at mærke samtidig med, at både forretningen og andre interne stakeholders har en liste over forventninger, der vokser hurtigere end dit budget.

04. juni 2024 | Læs mere


Årets CIO 2024

Vi skal finde Årets CIO 2024 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

06. juni 2024 | Læs mere