Logo CIO Tech Eksperten IT-JOB IT-Kurser Events Podcast Søg

Log ind eller opret profil

Log ind Opret bruger
Glemt kodeord

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester

Cookie ikon
  • Forside
  • Digitalisering
  • Forretningssoftware
  • Tele & Mobil
  • PC´er & Hardware
  • Log ind
  • Kontakt
  • Køb abonnement
  • Nyhedsbreve

Galleri: Fremtidens flyvende biler - her har du 10 bud på din (måske) kommende bil

En hel stribe iværksætter-virksomheder arbejder på at udvikle fremtidens flyvende biler. Der er stadig lang vej endnu for nogle af dem, mens andre er nærmest flyvefærdige. Her har du 10 konkrete bud på fremtidens flyvende biler.

Af Dan Jensen | Udgivet 22. august 2016 kl. 15.30

1 / 27

Galleri billede

AeroMobil

AeroMobil-projektet holder til huse i Slovakiet.

Seneste udgave er fremstillet i kulfiber. Vingerne kan sættes i forskellige positioner, og hjulene er forstærkede, så fartøjet kan lande i kuperet og stenet terræn.

2 / 27

Galleri billede

AeroMobil

3 / 27

Galleri billede

AeroMobil

4 / 27

Galleri billede

Icon A5

Icon A5 fra Californien er mere en lille vandflyver end et køretøj, men vi tager fartøjet med her alligevel.

Ideen er, at enkelt person kan udpakke og klargøre A5'eren til flyvetur på fem minutter.

5 / 27

Galleri billede

Joby S2

Joby S2 er el-drevet og kan lande og lette lodret. Tophastigheden er 300 kilometer i timen.

Ifølge producenterne bruger fartøjet kun 20 procent af den energi, som en bil bruger for at transportere sig over en vis distance.

Californiske Joby har i øvrigt kontrakt med Nasa om levering af droner, der ligner S2'eren - bare uden sæderne.

6 / 27

Galleri billede

Joby S2 fra en anden vinkel

Propellerne kan drejes, så de kan trække fartøjet lodret op i luften.

7 / 27

Galleri billede

Lilium Jet

Den lille Lilium Jet er ifølge folkene bag verdens første elektrisk-drevne luftfartøj, der kan lette og lande lodret.

Lilium Jet-projektet hører hjemme i Gilching i Tyskland. Fartøjet har plads til to personer, hvoraf den ene skal have fly-certifikat.

Det er planen, at første eksemplar skal stå klar i januar 2018.

8 / 27

Galleri billede

Lilium Jet

9 / 27

Galleri billede

Maverick

Det amerikanske Maverick-projekt har en lidt anden tilgang.

Fartøjet kan fungere på både vej, i luften, på vandet og i sne.

Den lille buggy-lignende bil bæres i luften af en faldskærm, der fungerer som vinge over køretøjet.

10 / 27

Galleri billede

Maverick

Sådan ser Maverick ud i luften.

11 / 27

Galleri billede

Pal-V One

Hollandske Pal-V One har to sæder og betegnes af producenterne som en 'hybrid mellem bil og fly.

På jorden er fartøjet en trehjulet bil med 'samme agilitet som en motorcykel.' I luften er det en slags helikopter (som kræver fly-certifikat).

Det hollandske selskab bedyrer, at de første eksemplarer forventes i produktion i 2018.

12 / 27

Galleri billede

Pal-V One

Sådan ser Pal-V One ud, når den fungerer som bil på landevejen.

13 / 27

Galleri billede

Pegase 2

Franske Pegase 2 er en slags letvægts-buggy, der skal kunne flyve under en faldskærm som en paraglider.

14 / 27

Galleri billede

Pegase 2 i luften

15 / 27

Galleri billede

SkyCar

Den fire-motorede Skycar har plads til fire passagerer og er femte model fra udvikler-selskabet Moller International, der hører hjemme i Californien.

Skycars motorer kan drejes, så fartøjet kan lette og lande lodret.

16 / 27

Galleri billede

Skyrunner

Skyrunner--projektet hører hjemme i Californien i USA.

Her er tale om en buggy-lignende letvægts-bil, hvor chaufføren sidder i det fri.

Flyvningen foregår under en faldskærm, hvor fartøjet drives frem af en probel, der sidder monteret bag på bilen.

17 / 27

Galleri billede

Skyrunner i luften

18 / 27

Galleri billede

Switchblade

Switchblade-projektet hører som mange af de øvrige projekter hjemme i Californien.

Her har vi et tre-hjulet fartøj, som kan fungere som både bil og fly. Vingerne kan nemt foldes ind og ud på fartøjet, hvis design ifølge producenterne er enkelt og 'italiensk-inspireret.'

Man kan bestille en Switchblade på producenternes hjemmeside. Den koster 140.000 dollar (knap en million kroner) og leveres indenfor tre uger, hedder det.

19 / 27

Galleri billede

Switchblade i l

20 / 27

Galleri billede

Switchblade

21 / 27

Galleri billede

TF-X

Amerikanske Terrafugia arbejder på fartøjet TF-X, som er en flyvende bil med sammenfoldelige vinger.

Fartøjet skal kunne lette og lande lodret.

22 / 27

Galleri billede

TF-X2

Perfekt parkering foran svigerforældrens hoveddør?

23 / 27

Galleri billede

TF-X3

24 / 27

Galleri billede

TF-X4.jpg

25 / 27

Galleri billede

Volante

Volante-projektet hører hjemme i Californien. Fartøjet kan medbringe to personer.

26 / 27

Galleri billede

Volocopter

Tyske Volocopter er en slags helikopter i drone-størrelse. Det er ideen, at fartøjet både skal kunne styres af en pilot ombord samt fjernstyres fra jorden.

Konceptet med de mange propeller kan nemt varieres i størrelse, ligesom fartøjet skal bygges i både elektrisk- og hybridudgave.

27 / 27

Galleri billede

Volocopterens cockpit

Se flere gallerier

Computerworld
  • Kontakt redaktionen
  • Persondatapolitik
  • Cookie-samtykke
  • Annoncering  |  Handelsbetingelser (samarbejdspartnere)
Ansvh. chefredaktør: Lars Jacobsen
Hørkær 18, 2730 Herlev
Udgiver © Computerworld A/S
Kategorier
  • It-ledelse
  • Internet
  • It-job & karriere
  • Tele & mobil
  • Pc´er og hardware
  • Whitepapers
Tjenester
  • It-events
  • It-navnenyt
  • It-brancheguiden
  • It-kurser
  • Abonnement på Computerworld
  • Annoncørbetalt indhold
Nyhedsbrev

Til- eller frameld dig nyhedsbreve

Modtag også nyheder på Facebook, Twitter eller RSS

  • Klummer
  • Søg på Computerworld