Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024
1 / 10
Den kinesiske telekommunikations-gigant Huawei er for alvor kommet på Danmarkskortet, efter at selskabet indgik en fire milliarder kroner stor driftskontrakt med TDC.
Huawei har efterhånden været til stede i Europa i 10 år, og lige nu arbejder virksomheden på 3G og 4G/LTE-netværk på hele kontinentet.
Huawei har efter 25 års eksistens globalt 150.000 medarbejdere og en omsætning på 200 milliarder kroner.
2 / 10
Huawei har hjemme i millionbyen Shenzhen i det sydøstlige Kina lige nord for Hong Kong.
Ud over Huawei er verdens største selskaber enten direkte eller indirekte gennem asiatiske fabrikker repræsenteret i området, hvor også store kinesiske it-selskaber har til huse.
Shenzhen er på små 50 år vokset fra 20.000 indbyggere til knap 20 millioner, hvoraf flere millioner arbejder med at udvikle, samle og sælge it- og teleudstyr.
3 / 10
Når man som kunde, forretningspartner eller journalist besøger Huawei, er der guides til at fortælle om selskabets produkter, der spænder lige fra maste-udstyr til smartphones.
Her er det guiden Yi Chengcheng, som tager imod en delegation af nordiske journalister i Huaweis hovedkvarter.
4 / 10
Udenlandske gæster bliver også vartet op med musik leveret af unge kvinder med klassiske kinesiske instrumenter.
Her bliver 'Bjældeklang' opført til ære for udenlandske kunder, der er kommet ind til Huaweis hovedkvarter.
5 / 10
Blandt andet bliver Huaweis 5G-antenne vist frem.
Selskabet forventer dog ikke, at 5G bliver implementeret i smartphones før 2020.
Til den tid vil det til gengæld være muligt at downloade store filer som HD-film på få sekunder via mobilen.
6 / 10
Ud over telekommunikationsudstyr og smartphones viser Huawei også, at selskabet har store vækstambitioner på andre områder.
Blandt andet it-services inden for unified communications, telemedicin og cloud computing skal bidrage til at bevare selskabets vækst på 10 procent.
I Huaweis cloud-center i Shenzhen står der 5.000 fysiske maskiner, som bliver spejlet i Nanjing omkring Shanghai.
7 / 10
Et af de produkter, som Huawei er begyndt at sælge til kunder som de kinesiske myndigheder og eksempelvis Pakistan, er ansigtsgenkendelses-software.
For at blive genkendt og identificeret som eksempelvis efterlyst forbryder på gaden, skal softwaren stadig have personen til at stå med ansigtet vendt mod kameraet.
8 / 10
(Foto: Eivind Yggeseth / Eivind Yggeseth)
Hovedproduktet for Huawei er dog fortsat telekommunikationsudstyr, som robotter i stor stil samler på Huaweis fabrik i Dongguan nord for Shenzhen.
Alle fabriksarbejdere bærer specialdragter med kasketter og fodovertræk for ikke at skabe statistisk elektricitet og slæbe støv ind til de fintfølende apparater.
Huawei samler selv 30 procent af sit teleudstyr som chipset til radioudstyr på sin fabrik, mens 70 procent bliver samlet andre steder.
På device-området udgør Huaweis egen andel 10 procent, mens andre fabrikker sætter 90 procent af udstyret sammen ved andre samlebånd end Huaweis egne.
9 / 10
På grund af forretningshemmeligheder har Huawei forbudt fotooptagelser indenfor på sine samlefabrikker.
Computerworld kan rapportere om arbejdsforhold, der virkede som på en dansk produktionsfabrik, og der var let til smil hos de mange fabriksarbejdere.
De meste af samlebåndsarbejdet bliver dog foretaget af robotter, mens fabriksarbejderne støder til, hvis der opstår problemer. Udstyr bliver løbende manuelt testet af arbejdere.
Gennemsnitsalderen for Huaweis fabriksarbejdere ligger på omkring 25 år.
10 / 10
Huawei sætter stor ære i innovation i virksomhedens én kilometer lange R&D-bygning i Shanghai.
Derfor bruger selskabet 13,7 procent af omsætningen - eller godt 27 milliarder kroner - på innovation.
Her ses nogle af selskabets 10.000 innovationsmedarbejdere i gang med at udvikle og teste mobile enheder.