Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024
1 / 15
(Foto: Mads Elkær)
IBM's Lotusphere-konference er en af it-verdens ældste, store konferencer, der startede i 1993 - to år før IBM købte Lotus Software for 3,5 milliarder dollar.
I alle årene (på nær 1994, hvor der ikke blev afholdt konference) er Lotus-massemødet blevet holdt på Disney-hotellerne The Swan og The Dolphin midt i Orlandos sumpområde, som nu er blevet omdannet til forlystelsesparkernes mekka med Disney World som den vel nok mest kendte.
Deltagerantallet på IBM-konferencen er stødt faldet de seneste par år, og 2012-udgaven huser 5.000 delegerede mod 8.000 for blot fire år siden.
Trods IBM lovprisninger og omfavnelser af hele mobility-udviklingen bliver Lotusphere-konferencedeltagerne på de to Disney-hoteller spist af med WiFi-hastigheder på 768 Kbit/s for 80 kroner i døgnet, hvis man da ikke lige opgraderer til 1 Mbit/s for 115 kroner i døgnet.
Det svarer til en månedspris på 3.450 kroner for en 1 Mbit/s forbindelse, som er så langsom, at man skal lede godt og grundigt efter danske bredbåndsudbydere, der tilbyder den slags.
2 / 15
(Foto: Mads Elkær)
Hver morgen klokken syv til otte er der morgenmad til Lotusphere-deltagerne, som kan tanke op til dagens program med blandt andet bagels, yoghurt, frisk frugt, boller og muffins samt skylle herlighederne ned med appelsinjuice og Starbucks-kaffe.
Morgenmaden bliver serveret i en sal på Dolphin-hotellet, som er på størrelse med en amerikansk football-bane (som for øvrigt er nogenlunde samme størrelse som vores egne fodboldbaner).
Hotel-personalet møder klokken 4:30 for at have tid til at dække op til at kunne huse godt 2.100 samtidigt spisende Lotusphere-deltagere.
I spisesalen er der meget langt mellem de skarpeste jakkesæt, men man skal til gengæld gøre sig ekstremt umage for ikke at falde i snak ved et morgenmadsbordene.
3 / 15
(Foto: Mads Elkær)
Efter morgenmaden er det tid til at tanke viden.
Og selv om IBM gør et stort nummer ud af, at alle virksomhedens egne sociale applikationer ikke er it-projekter, men forretningsprodukter, gør it-giganten selv et stort nummer ud af at opdele forretning og teknologi i hver deres små tilskuerfirkanter til de helt store sessioner.
Det sker ved, at IBM-ansatte hiver skilte i vejret og kalder de respektive grupperinger til sig, så forretningsfolk og it-nørder for Guds skyld ikke bliver blandet sammen.
4 / 15
(Foto: Mads Elkær)
"Godmorgen alle sammen! Jeg sagde: Godmorgen alle sammen!" lyder morgenhilsenen fra Mike Rhodin, IBM's vice president for selskabets Software Solutions Group, på Lotusphere-konferencens anden dag
Hans energiske morgenhilsen bliver mødt med spredte tilråb fra den helt store konferencesal på Dolphin-hotellet, hvor der er plads til mere end 10.000 mennesker, når alle vægge er skudt til siden.
Tirsdag morgen er der maksimalt 1.500 tilhørere.
"Nå okay, det er måske ikke så skidt på andendagen af konferencen," erkender Mike Rhodin velvidende, at efter førstedagens åbning med alle de store nyheder, så er folk spredt for alle vinde til konferencens mere end i alt 300 speciel-sessions, hvor de kan fordybe sig i blandt andet Domino-servere, Notes-udviklingen og databaser.
5 / 15
(Foto: Mads Elkær)
En af de mange sessioner står IDC's chef for software business solutions, Michael Fauscette, for.
Hans pointer omkring, at social software giver god mening på bundlinjen, har ikke efterladt mange tomme stolesæder i konference-lokalet på Dolphin-hotellet.
IDC-analytikeren fremhæver blandt andet, at brugergrænsefladen på fremtidens sociale applikationer skal ligne noget, som vi kender fra vores privatliv.
"Efter 50 år med masseproduktion er vi på vej tilbage til forretningen, hvor folk igen er centrum. Dét er social business," forklarer Michael Fauscette og fremhæver efter sit oplæg over for Computerworld, at blogs, wikis, Myspace og Facebook har drevet en stor del af den sociale udvikling.
Men alle applikationer begynder ifølge IDC-analytikeren at antage sociale former i de næste 10 år, og det giver ifølge analysehuset IDC både tilfredse kunder og god økonomi i virksomheden.
"Virksomhedernes gode ideer får de jo fra kunderne, og den allervigtigste lære fra vores 4,5 år studie af social software viser, at virksomhederne skal lytte grundigt efter brugernes ønsker og fikse eventuelle problemer med det samme. Ellers føler kunderne ikke, at de bliver taget seriøst," lyder rådet fra Michael Fauscette.
6 / 15
(Foto: Mads Elkær)
En af de Lotusphere-folk, der har haft travlt på de mere tekniske sessioner, er danske Britta Kvorning.
Hun er en af de knap 60 danske IBM-kunder eller -partnere, der er til stede på den 19. Lotusphere-konference.
Til dagligt arbejder hun som system-konsulent hos Grundfos med omkring 12.000 Lotus Notes-brugere og er på sin sjette Lotusphere-konference. Indtil videre har hun været på en del sessioner, hvor hun får det seneste nye om blandt andet Domino-udviklingen fra hestens egen mund.
"Lotusphere er det eneste sted, hvor man for alvor kan lære noget nyt," fortæller hun om grunden til at rejse de knap 8.000 kilometer fra Grundfos' lokaler i Bjerringbro til IBM-konferencen i Orlando, Florida.
Udover at gå til tekniske sessioner, netværker hun med andre - især danskere - på Lotusphere, hvor der udveksles tips og tricks på tværs af virksomhederne.
Noget af det mest interessante hun har set på årets konference, er det 50 megabyte store plugin til Firefox- og Internet Explorer-browsere, der kan give slutbrugerne en letvægtsudgave af Lotus Klienten med adgang til flere forskellige fuldfede applikationer.
"Jeg er spændt på at se, om plugin'et så også virker til vores databaser, som blevet udviklet siden midten af 1990'erne. Men det må jo stå sin prøve," fortæller Britta Kvorning.
Efter Lotusphere drøner hun som en del andre danske konference-deltagere sydpå til Miami og Key West sammen med sin datter Sarah for at holde to ugers ferie.
7 / 15
(Foto: Mads Elkær)
En anden dansker på Lotusphere er IBM's europæiske chef for social business og collaboration, Uffe Sørensen, som gladelig deler ud af sit nye visitkort ud til alle, han kommer i nærheden af.
Den erfarne IBM-mand har ifølge eget udsagn trodset IBM's branding politi og skabt sit eget unikke visitkort, der stik mod reglerne i det over 100 år gamle it-firma har indlejret en QR-kode og Uffe Sørensens Twitter-adresse.
Dermed har han som en af de eneste - hvis ikke den eneste - i den 400.000 mand store organisation et visitkort, man kan scanne med sin smartphone og derefter få gemt kontaktinfo på direkte i mobiltelefonen frem for at skulle taste de mange oplysninger ind på telefonen.
Han fortæller til Computerworld, at han er i dialog med nogle asiatiske designere om at forskønne QR-koden, så den rent faktisk indeholder eller kommer til at ligne IBM's logo.
Ideen er hermed givet videre til næste gang, du skal have printet visitkort.
8 / 15
(Foto: Mads Elkær)
Midt i mylderet af konference-deltagere træder australieren Mat Newman ud fra mængden.
Han har rejst 36 timer for at komme frem til Lotusphere-konferencen, og han er trods sin status som en af de 76 Lotus Notes-eksperter i verden - en såkaldt IBM Champion - rasende på IBM.
Derfor har han i protest klædt sig i et skrigende gult jakkesæt og fået fabrikeret en særlig rygsæk, der modsat Lotuspheres officielle sorte taske, også er helt gul.
"IBM mister markedsandele, og mit tøj har selvfølgelig noget at gøre med, at jeg bløder gult," forklarer Mat Newman til Computerworld med et udtryk, der går igen i Lotus-miljøet og henviser til Lotus-produkternes gule logoer og ikke mindst Lotus-folkets enorme loyalitet til IBM's software-produkter.
Mat Newman er en kendt mand i Lotus-miljøet, og han må flere gange stoppe interviewet med Computerworld for at modtage spontane krammere fra både mænd og kvinder.
Inden han skal ind på konference-hotellet og holde tale under temaet 'User Blast' som en opfølger på et tidligere oplæg "Where is the love?", har den meget gule australier dog lige tid til en afskedssalut.
"IBM har i Lotus Notes et meget vigtigt produkt, og IBM er virkelig dårlig til at markedsføre det ordentligt. Derfor kræver det skøre folk som mig til at skrige selskabet op. Men det gør jeg gerne," bedyrer Mat Newman og forsvinder ind på hotellet for at fortælle om herlighederne i Lotus Notes.
9 / 15
(Foto: Mads Elkær)
Turen går herefter til showroom-området, som på Lotusphere 2012 virker en del mindre end de foregående år.
Når det kommer til showrooms, plejer it-branchen at lægge sig lige i slipstrømmen på bilindustrien med hensyn til kreativitet og tiltrækning af (mandlige) kunder ved hjælp af såkaldte booth babes med bar hud og store, hvide smil.
På Lotusphere 2012 er der kun smil, men intet bar hud at spore.
"Det har måske noget at gøre med, at vi er IBM, og vi holder vores konference på et Disney-hotel. Så den slags går virkelig ikke," forklarer Lisa Blalock, social evangelist hos IBM's salgsafdeling (til højre på billedet).
Nicole Carrier (til venstre), programme director fra IBM's web experience-afdeling indskyder derefter, at den slags kvinder måske heller ikke er de mest seriøse indslag på en it-forretningskonference som Lotusphere.
Efter billedet blev taget, kom en anden IBM-medarbejder forbi og kunne oplyse, at IBM skam tillod booth babes på sin Informations-on-demand-konference i efteråret.
Men den konference blev jo også afholdt i Las Vegas, og der er kulturen en lidt anden.
10 / 15
(Foto: Mads Elkær)
På rundturen igennem sessioner, small talk og netværkende nørder kommer Computerworld også forbi området, hvor IBM præsenterer sine måske-kommende produkter fra sine prisvindende laboratorier.
På grund af forretningshemmeligheder må Computerworld ikke fotografere fra rummet, selv om IBM velvilligt stiller eksperter til rådighed til grundigt at forklare, hvad Big Blue forsker i lige nu, når det kommer til social software.
Der er alt fra avancerede søgefunktioner, hvor man kan lede efter kolleger og eksperter i større virksomheder ud fra tags i sindrige søgealgoritmer til specialiserede og visualiserede kalender-analyser fra Lotus Notes af, hvad du har lavet i det forgangne år - og ikke mindst hvem, du har mødt.
IBM forsker også i, hvordan spilleteorier kan bruges i en social sammenhæng til at gøre medarbejderne mere effektive. Det kan du læse mere om her.
11 / 15
(Foto: Mads Elkær)
På vej mod presserummet møder Computerworlds udsendte to IBM-medarbejdere, der afprøver nogle af selskabets egne produkter på mobile enheder trods hotellets sløve internet.
Eric Cohen fra IBM's collaboration salgsafdeling (til højre) hjælper Jian Shi, fra IBM's client technical professionel-afdeling (til venstre) med at installere unified communications-værktøjet Sametime på en iPhone.
"Ja, nu virker du jo ikke videre teknisk professionel," joker Eric Cohen med sin kollega og tørrer smilet af ansigtet.
"Vi har brugt sociale samarbejdsværktøjer hos IBM i mere end 15 år, og vi har stor tillid til produkterne," forklarer sælgeren, som har flere amerikanske myndigheder på sin personlige kundeliste.
Han fortæller, at flere af myndighederne ser på mulighederne for at implementere sociale softwareprodukter, men han ønsker dog ikke at kommentere på, hvilke offentlige organisationer det drejer sig om.
12 / 15
(Foto: Mads Elkær)
Flere folk driver i løbet af dagen ud på de omkringliggende græsplæner for at hvile ører og øjne fra Lotuspheres mange tekniske sessioner og salgsgas.
Blandt de græssende konferencedeltagere er svenskerne Frederiks Sjöström, systemarkitekt hos Sectra Imtec, og Jeannette Medin, it-konsulent hos Capgemini (begge øverst til højre på billedet).
De har netop været inde og tale med IBM's software-ingeniør Paul Hannan under seks øjne, hvilket de begge to var så begejstrede for, at de gik glip af en session, og derfor tager de en slapper under åben himmel i det milde vejr.
13 / 15
(Foto: Mads Elkær)
En anden konference-deltager, der tager en hurtig afstikker fra sit tætpakkede program, er IBM Danmarks Lotus-specialist, Bo Falkenberg.
Han fortæller, at trods sit indgående kendskab til hele Lotus-porteføljen har han fået sig en gevaldig oplevelse over at stifte nærmere bekendtskab med de nyeste produkter fra sin egen virksomhed - og ikke mindst opleve kundernes reaktioner på de nye produkter.
"Det lyder måske lidt storladent, men jeg har fået en åbenbaring over, hvor effektivt eksempelvis et indkøb kan være ved hjælp af en social platform, da man får sine community-medlemmer til hurtigt at vurdere indkøbet for en," forklarer han.
Han fortæller, at oplevelsen af at sociale, professionelle medier som selskabets egen Activity Stream tager udgangspunkt i brugernes behov for kommunikation, selv om lanceringen kommer som noget af en overraskelse for den rutinerede IBM'er.
"De gemmer jo altid nogle lunser af overraskelser til Lotusphere, og jeg er meget positivt overrasket," fortæller Bo Falkenberg om sine oplevelser med selskabets nye sociale software-produkter.
14 / 15
(Foto: PR-foto: IBM)
Og sådan ser IBM's Activity Stream i Lotus Connections-applikationen så ud i et eksempel for et selskab, der sælger søde sager.
Kort fortalt er Activity Stream en Facebook-lignende applikation, selv om IBM's topbosser nødigt vil have deres nye produkt sammenlignet med en af slutbrugerverdenens mest omdiskuterede og brugte applikationer.
Activity Stream er en ny måde at kommunikere med sit netværk, da det sker på selve væggen, som man kan åbne eller lukke i forhold til hvem, der skal følge med på opdateringer og have adgang til filer, applikationer og indkøbsordrer.
Udover at man kan hive SAP-applikationer og tekstfiler ind i Activity Stream og dele dem med sit netværk bygger den sociale platform også på åbne standarder, så medarbejdernes Twitter- og Facebook-opdateringer kan hives direkte ind på den professionelle og sociale platform.
15 / 15
(Foto: Mads Elkær)
Efter lange dage på Lotusphere-konferencen, hvor flere deltagere efter egne udsagn er i gang i mellem otte til 12 timer, bliver indtrykkene ofte skyllet ned på en af de lokale barer.
Værtshuset Duelling Pianos er lidt af et tilløbsstykke og et yndet after-Lotusphere sted at hænge ud med kolleger og nyfundne venner, og stedet går lokalt under navnet 'The Piano Bar'.
Konceptet på værtshuset går ud på, at der sidder to pianister ved hvert sit klaver og spiller ønsker fra publikum, spiller mod hinanden eller går solo, alt efter, hvordan publikums reaktioner og drikkepenge er.
For 10 dollar skulle man være garanteret en gang fællessang på "Who the fuck is Alice", og stemningen er varm, våd og ganske løssluppen. Har vi hørt.