Annonceindlæg fra Columbus

Cloud eller kaos?

Styr økonomi og data når skyen rykker ind.

Cloudtjenester giver ikke blot fleksibilitet og besparelser, men stiller også krav til den måde, virksomheder planlægger og forbruger IT – og om at skaffe sig det nødvendige overblik, der overhovedet gør det muligt at sætte driften af cloudtjenester på budgettet.

 

”For blot 3-4 år siden havde vi alle hyldevis af film, musik og bøger stående derhjemme. Men med streamingtjenesternes indmarch har vi vænnet os til at forbruge materialet efter behov. Det er enormt bekvemt – men ikke nødvendigvis billigere. Faktisk bliver det let til rigtig mange penge på årsbasis,” konstaterer Jacob Hjelmer Nielsen, enterprise arkitekt hos Columbus

”Det lyder måske banalt, men situationen er på mange måder meget lig den, virksomhederne står i med overgangen til cloudbaserede services og platforme. Her er udfordringen blot meget større,” tilføjer han. 

 

Kan du lægge budget, når CAPEX bliver til OPEX?

Skyen smider nemlig ikke blot servere og køleanlæg på porten og gør plads til ekstra møderum. For cloudtjenesternes indmarch konverterer i bred forstand IT fra at være noget, man investerer i – Capital Expenditures eller blot CAPEX – til en post på driftsbudgettet som Operating Expenses (OPEX), hvilket giver helt nye udfordringer for virksomheder og organisationer.

”Du slipper for at investere i, drifte og vedligeholde servere og software, og heri ligger naturligvis en besparelse,” siger Jacob Hjelmer Nielsen.

Til gengæld bliver det i mange tilfælde markant sværere at gennemskue, hvad man præcis betaler for – samt at budgettere med og forudsige omkostningsniveauet fra år til år.

”Jeg oplever, at mange IT-folk beder os om hjælp til at udvikle de metodikker og etablere den infrastruktur, som overhovedet gør dem i stand til at kunne forecaste på omkostningsniveauet. For det er en helt ny situation, de står i,” konstaterer han.

 

Store muligheder – hvis du bevarer overblikket

Dertil kommer spredning af ansvaret for anvendelse af IT, når alle afdelinger med kort varsel og uden IT-organisationens mellemkomst kan bestille præcis de ydelser online, der er behov for. Derfor sker der stille og roligt et skred i de IT-professionelles rolle. 

”Tidligere var IT-afdelingen dem, der anskaffede og implementerede løsninger – som kort sagt rodede med jernet. I dag bruger de stadig flere ressourcer på at skaffe sig overblik over kommende funktionaliteter indenfor de kerneplatforme, virksomheden anvender. For uanset om vi taler f.eks. Microsoft Azure, Dynamics 365, Office 365, Amazon Cloud, Salesforce eller noget helt sjette, så kommer der konstant nye muligheder, man kan drage fordel af. Så glipper overblikket risikerer man at gå glip af oplagte muligheder for f.eks. at optimere forretningen på et kritisk punkt,” forklarer Jacob Hjelmer Nielsen.

I den sammenhæng bør man også være opmærksom på alle de muligheder, der er for at kombinere de forskellige løsninger med hinanden – endda på tværs af leverandører.

”For efter nogle år i skammekrogen er ”best of breed” på vej til at få en renæssance, fordi mange af de her platforme og services integrerer så nemt med hinanden. Det giver en enestående fleksibilitet og helt nye muligheder for at eksperimentere med løsningsporteføljen,” siger Jacob Hjelmer Nielsen.

 

Skyen kræver nye strategier, rammer og rutiner

Med tiden er en række andre cloud-orienterede bekymringer også gjort til skamme, og i det store og hele rummer skyen flere muligheder end trusler. Det mener Mads Rosenville Pulkkinen, Chief Technology Officer, Columbus. 

”For 3-4 år siden var der udbredt bekymring for, om sikkerhedsniveauet i skyen var højt nok. Derfor valgte mange virksomheder at dyppe tæerne i vandet med Microsoft Office 365. Det har være en stor succes de fleste steder og gør, at mange i dag er klar til at tage springet og gå cloud-vejen med kritiske elementer som f.eks. forretningssystemer,” siger han.

Mads Rosenville Pulkkinen tilføjer dog, at den ”demokratiserede” adgang til IT-services øger behovet for at udarbejde strategier og retningslinjer for anvendelsen.

”Det er også er klogt at implementere værktøjer og rutiner, der sikrer løbende overblik over, hvilke tjenester, virksomheden har i brug og over, hvordan og hvor meget, de anvendes. Dels for at sikre integriteten af følsomme informationer. Men naturligvis i lige så høj grad for at sikre, at omkostningerne ikke løber løbsk,” siger han.

”Det er en samtale, vi har med en del kunder for tiden. For det er ved at gå op for virksomhederne, at den her udfordring ikke forsvinder af sig selv, men tværtimod vil blive stadig mere nødvendig at tage hånd om,” vurderer Mads Rosenville Pulkkinen.

 

Går du med tanker om at gå i skyen med dine forretningskritiske applikationer? Få mere inspiration og konkrete tips til, hvordan du bedst forbereder din virksomhed på overgangen til skyen. Hent den gratis ebog.

Columbus Danmark A/S

Som eksperter i detail-, fødevare- og produktionsbranchen, er vores succes udelukkende baseret på at konvertere vores viden til værdi for vores kunder.

Kontaktinfo:

Columbus Danmark A/S

Lautrupvang 6

2750 Ballerup

https://www.columbusglobal.com/da-dk

Vil du vide mere om annonceindlæg?

Premium
Staten beordrede kommunerne til at stoppe med at sende personfølsomme data ud i landet i juni: Siden er 11 nye kommuner begyndt at sende data til Holland
I slutningen af juni blev KL beordret af staten til at stoppe danske kommuners tilslutning til it-systemer, der fører data på beskæftigelsesområdet ud af landet. Det er ikke sket. Til gengæld har yderligere 11 kommuner tilsluttet sig KMD Momentum siden.
Computerworld
Windows 10's katastrofe-update: Derfor begyndte den pludseligt at slette brugernes filer
Den seneste Windows 10 opdatering kunne i værste fald slette vigtige filer. Microsoft sætter tal på hvor mange der er berørt af den katastrofale fejl.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Syv nemme trin: Sådan leverer du fremtidens digitale kundeservice
Når kunder besøger jer via digitale touchpoints, kan deres rejse godt virke tilfældig og med flere omveje undervejs, men det er vigtigt at slå fast, at for kunden er det én samlet oplevelse. Når den kundeoplevelse byder på udfordringer, så stiger frustrationen hos kunden, og det er et stort problem for jeres forretning. I dette whitepaper gennemgår vi syv simple trin, kan give dig en indsigt i hvordan I tilpasser jer fremtidens kundeservice .