Artikel top billede

Administrerende direktør Anders B. Christjansen fra Waoo mener, at selskabet har krav på millioner fra konkursboet efter MidtVest Bredbånd. Foto: Waoo.

Fiberselskab stævner konkursbo for millioner

Fiberudbyderen Waoo mener at have 41 millioner kroner til gode i konkursboet efter MidtVest Bredbånd. Men der er intet at komme efter, lyder det fra kurator.

Historien omkring det konkursramte bredbåndsfirma MidtVest Bredbånd tager nu en ny drejning.

Fiberselskabet Waoo, der har 15 elselskaber i ryggen, stævner nu konkursboet. Det fortæller selskabets administrerende direktør, Anders B. Christjansen, til Computerworld.

"Vi har penge til gode, og det er måden, som kan sikre os, at vi får de penge," siger Anders B. Christjansen om stævningen.

Stævningen blev sendt til konkursboet 11. juni, og Waoo gør her krav på cirka 41 millioner kroner.

Afviser krav

Der er dog intet at komme efter, lyder det fra kurator i konkursboet efter MidtVest Bredbånd, Bo Holse.

"De har udtaget stævning, fordi vi har afvist deres krav som uberettiget og udokumenteret," fortæller Bo Holse.

23. april var der en såkaldt fordringsprøvelse i konkursboet, hvor potentielle kreditorer kunne indberette de krav, som de måtte have i konkursboet. Her indsendte Waoo et krav på op imod 41 millioner kroner for tabte indtægter for nogle kundeforhold, som Waoo fandt, at konkursboet uretmæssigt havde solgt fra til firmaet Altibox.

Men ifølge Bo Holse kunne Waoo ikke dokumentere sit krav.

"Efter fordringsprøvelsen fik Waoo tre gange fristforlængelse undervejs til at fremkomme med dokumentation og sandsynliggørelse af deres krav. Til sidst sagde jeg, at jeg ikke ville give flere fristforlængelser, og så sendte de stævningen," siger Bo Holse.

Kuratoren pointerer, at han ikke mener, at Waoo har nogen krav overhovedet. Såfremt Waoo havde et krav, så er størrelsesordenen helt ude af proportioner, lyder det videre fra Bo Holse.

"Deres erstatningskrav er beregnet efter, at konkursboet skal have 22.000 kunder i december 2011. Det vil sige, at konkursboet skal hæfte for, at det ikke er lykkedes at få så mange kunder på, som en eller anden gammel fem-års prognose peger på," siger han.

Vil ikke gå i deltaljer

Administrerende direktør Anders B. Christjansen fra Waoo vil ikke komme ind på detaljerne i kravet, som selskabet har rejst i forbindelse med stævningen.

"Der kan være rigtig mange argumenter frem og tilbage i sådan en sag. Men vi er helt overbeviste om, at vi har penge til gode, og dem vil vi godt have. Derfor har vi valgt at gå videre med den her stævning, og vi mener, at det er den bedste måde at sikre os, hvad vi helt retmæssigt har krav på," siger direktøren.

Han mener, at det er noget, der ikke skal diskuteres igennem pressen.

"Man kan gå ind i en masse specifikke diskussioner, men det synes jeg, at vi skal gøre direkte med dem, som sagen kører med," siger Anders B. Christjansen.

Selskabet Waoo er en fusion af fiberudbyderne Smile Content og Profiber, og det er igennem Smile Content, som leverede fibertjenester i MidtVest Bredbånd-området, at Waoo har overtaget sagen.

Smile Content har tidligere ved retten i Horsens tabt en fogedforbudssag mod Altibox, som købte retten til kunderne fra MidtVest-konkursboet for 29 millioner kroner. Smile Content har også tidligere haft en fogedforbudssag mod konkursboet kørende ved retten i Holstebro, men den sag droppede fiberselskabet.

Konkursboet har indtil sidst i august til at reagere på stævningen, som skal behandles ved skifteretten i Holstebro.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere