Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

Sådan får du et bedre omdømme på nettet

Hvordan ved du, om din virksomhed har et godt omdømme? Se her, hvor du kan tjekke, hvordan net-brugere vurderer din virksomhed. Læs hvordan du kan udnytte brugerbedømmelser positivt i din markedsføring.

En enkelt utilfreds kunde kan påvirke dit omdømme mere end 10 tilfredse kunder.

Det er en af livets uretfærdigheder. De fleste mennesker er mere tilbøjelige til at fortælle om dårlige købs- og serviceoplevelser end de mange gode oplevelser, som de også udsættes for.

Internettet spreder kundehistorier lynhurtigt

Nuværende og potentielle kunder kan miste tilliden til din virksomhed, hvis de hører dårlige historier om din virksomheds produkter eller services.

Hvor den slags historier førhen gik fra mund til mund mellem venner og bekendte og måske blev samlet op af enkelte medier, går det i dag lynhurtigt med at sprede kundehistorier takket være internettet. Det sker eksempelvis via et website som trustpilot.dk.

Netbrugere anmelder virksomheder

Trustpilot.dk vurderer løbende virksomheders omdømme ved hjælp af input fra kunder, der bedømmer virksomhederne via nettet. En virksomhed vurderes ved hjælp af en såkaldt TrustScore, som går fra en skala fra 0 til 10. En høj score betyder, at virksomheden har mange gode anmeldelser. En lav TrustScore betyder, at der er mange dårlige anmeldelser. 

Trustpilot gør selv opmærksom på nogle forbehold vedrørende TrustScore.

"En virksomheds TrustScore er ikke nødvendigvis [sic] repræsentativ for dens aktuelle performance. Det er din opgave at gå dybere ned i materialet vi viser dig, og drage dine egne konklusioner," hedder det blandt på Trustpilots beskrivelse af, hvordan TrustScoren udregnes.
 
Trustpilot gør også opmærksom på, at antallet af brugerbedømmelser har betydning for, hvor repræsentativ TrustScoren er. Hvis TrustScoren beregnes ud fra få anmeldelser, er bedømmelsen ikke så repræsentativ.

Få tilfredse kunder til at bedømme din virksomhed

I stedet for at se Trustpilot.dk som en mulig gabestok for din virksomhed har du mulighed for at anvende Trustpilot.dk positivt i din markedsføring.

Her gælder det om at aktivere dine tilfredse kunder, så de kan fortælle om din gode service og dine gode produkter som modvægt til de, forhåbentligt, få utilfredse kunder, der brokker sig på Trustpilot.dk.

Når du tilmelder din virksomhed til Trustpilot, tilbyder Trustpilot.dk at aktivere dine mange tilfredse kunder, så de skriver om deres kundeoplevelse i din butik.
 
Hver gang du sender en vare til en kunde, sender Trustpilot.dk en mail til kunden, som opfordres til at vurdere din virksomheds service og produkter.

Personlige emails forbedrer svarprocent

Ifølge Anders Tjørnelund, medstifter af Trustpilot.dk, er det cirka 10 procent af de kontaktede kunder, som skriver en anmeldelse. Den procentandel er dog meget afhængig af, hvordan designet og indholdet af den fremsendte mail er.
 
"Jo bedre den er, jo bedre bliver feedback-procenten. Nogle virksomheder har kun 2-5 procent feedback, fordi meddelelsen ikke er målrettet og personlig til den enkelte modtager," siger Anders Tjørnelund.

Det gælder om at få mailen til at skille sig ud fra de mange andre mails, som folk modtager dagligt.

"Det skal gøres personligt og sjovt. Et vedhæftet billede af supporteren eller personen, der har skrevet mailen, er en god idé," siger Anders Tjørnelund.

Hurtig reaktion på kundeoplevelser

Er din virksomhed tilmeldt Trustpilot.dk, har du mulighed for at kommentere de bedømmelser og vurderinger, som Trustpilot-brugerne leverer.

Her handler det om at indgå i en dialog med kunder, der af den ene eller anden årsag føler sig ringe behandlet. En god håndtering af en utilfreds kunde kan forhindre, at den dårlige omtale eskalerer, og i bedste fald gøre kunden til en god ambassadør for din virksomhed.
 
"Anmeldelserne giver mulighed for, at virksomheden kan følge op på noget, der er gået galt," fortæller Anders Tjørnlund.

Hvis din virksomhed er tilmeldt Trustpilot, kan du også inkludere Trustpilot-anmeldelser på dit website.

Mulighed for manipulation og klagemulighed

Trustpilot.dk er meget bevidst om, at virksomheder og enkeltpersoner kan forsøge at manipulere et bedømmelsessystem som trustpiklot.dk. En virksomhed kan måske fristes til at skrive dårlige anmeldelser af konkurrerende virksomheder, ligesom positive anmeldelser af egen service og produkter kan booste virksomhedens popularitet.

"Den slags scenarier har vi oplevet op til flere gange. Vi har en interesse i, at der ikke er falske anmeldelser. Trustpilot.dk er interesserede i, at vores oplysninger er så rigtige som overhovedet muligt. Vores troværdighed sættes på spil. Derfor har vi tre supportere ansat, der skal sørge for, at det der foregår på Trustpilot.dk, er legitimt og basseret på en reel handel," siger Anders Tjørnelund.

Han understreger, at Trustpilot.dk har forskellige kontrolsystemer, der skal minimere snyd og manipulation af systemet.
 
Klagemulighed og kontrolforanstaltninger
I dag er der mere end tre millioner anmeldelser på Trustpilot.dk. 

"Vi kan ikke gå dem alle igennem. Men hvis man finder en anmeldelse, man mener er forkert, så kan man rapportere den til vores kundeservice, der vil behandle den. Kundeservice kan bede en bruger om dokumentation for en anmeldelse," oplyser Anders Tjørnelund.

Det er alle virksomheder, der kan bruge den klagefunktion. Også virksomheder der ikke er kunder hos Trustpilot.dk.

Det koster det

Prisen for at blive tilmeldt Trustpilot afhænger af din virksomheds størrelse.

De faste priser starter fra 599 kroner om måneden for en iværksætter eller virksomheder med 1-3 medarbejdere. Det skal som udgangspunkt betales for et år ad gangen, hvilket er 7188 kroner.

Der er dog en særlig introduktionspris på 399 kroner per måned for helt nystartede virksomheder. Her er der også mulighed for at betale for tre måneder ad gangen i stedet for et helt år. Det giver en udgift på 1197 kroner per kvartal.

Det koster 999 kroner per måned for såkaldt Small Business, hvilket er virksomheder med 4-9 medarbejdere.

Virksomheder med 10-19 medarbejdere koster 1.999 kroner per måned.

Endelig er der virksomheder med over 20 medarbejdere.
Det er nogle af de helt store virksomheder som Bilka og Interflora, der får skræddersyede løsninger. Her koster Trustpilot.dk fra 4999 kroner og opefter per måned.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere