Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Mobilselskaber kritiserer dansk sammenligningstjeneste

Telepristjek.dk advarer danske mobilkunder mod særligt billige mobilabonnementer fra blandt andet Happii, der skruer priserne op, når der er kommet kunder i hus. Happii kalder beskyldningen for chikane, fordi de ikke vil betale penge til telepristjek.dk.

Prissammenligningstjenesten TelePrisTjek.dk advarer danske mobilkunder mod særligt billige mobilabonnementer. Det gør de på baggrund af det, de kalder for "en problematisk tendens", hvor enkelte lavprisselskaber bruger ekstremt billige priser som lokkemiddel overfor nye kunder, for derefter helt kynisk at sætte prisen kraftigt op, når de har fået tilpas mange kunder.

Manden bag TelePrisTjek.dk, Nicolas Fredriksen, spår, at flere lavprisselskaber vil hæve priserne fremover. I jagten på mobilkunder dumper nogle mobilselskaber priserne til langt under kostpris, og når der er kommet tilpas mange kunder, så laver de "vanvittige prisstigninger", så selskaberne kan begynde at tjene penge.

Problematisk og spekulativ prispolitik

Han nævner Happiis prisstigninger i oktober i år som et eksempel på en spekulativ prispolitik, hvor Happii-kunder pludselig fik fem til otte gange så dyre taletidspriser og 60 procent dyrere SMS'er. Det skete pudsigt nok efter, at Happii måtte fremvise et underskud på 6,4 millioner kroner, påpeger Nicolas Frederiksen.

Den prispolitik kalder Nicolas Fredriksen for yderst problematisk og spekulativ:

»Problemet er, at enkelte mobilselskaber bliver lanceret som ekstremt billige for dermed at komme godt ud i prissammenligningerne og dermed få mange kunder. Det ligner falsk markedsføring, der bringer mange mobilkunder i fedtefadet,« uddyber han og frygter samtidig, at vi kommer til at se endnu flere eksempler på markante prisstigninger hos de meget billige mobilselskaber.

Han opfordrer derfor de danske mobilkunder til at være skeptiske overfor særligt billige priser på mobiltelefoni:

»Og der er da heller ikke nogen tvivl om, at vi som prissammenligningsside må tage højde for dette problem. Vi ønsker ikke at bidrage til, at kunderne narres til at tegne abonnement hos dem med billige priser, som så senere kold og kynisk sætter priserne op,« understreger Nicolas Fredriksen.

"Ren chikane"

Happiis direktør, Poul Thyregod, afviser kritikken, som han beskriver som ren chikane:

»Telepristjek.dk tjener penge på at sende kunder videre til selskaberne, men det ønsker vi ikke at gøre. Derfor har telepristjek.dk, der praktisk talt er et medie uden besøgende, ingen interesse i at sende kunder videre til os, da vi ingen penge betaler, det får han derimod, hvis han sender dem videre til TDC og Sonofon. Det, Nicolas Fredriksen siger, er, at det er bedre at tegne abonnement med høje priser, for de vil så ikke stige så meget, og det er noget værre sludder. Vi kan ikke se, at prisstigningen er et problem, da vi jo ikke stavnsbinder folk i 56 måneder,« understreger Poul Thyregod.

Poul Thyregod afviser desuden, at prisstigningen i oktober har noget at gøre med underskuddet på 6,4 millioner kroner, da det stammer tilbage fra 2007, hvor de annoncerede voldsomt på tv.

Nicolas Fredriksen afviser, at der er tale om chikane:

»Det lyder som en fis i en hornlygte! Vores prisberegner matcher mobilkunderne med det abonnement, der er billigst i forhold til mobilkundens forbrugsmønster, og det uafhængigt af i hvilken grad mobilselskaberne betaler for annoncering eller ej. Telepristjek indeholder også en række kritiske analyser og kommentarer på mobilselskaber, der annoncerer på vores site og betaler for leads,« forklarer altså Nicolas Fredriksen.

Til Mobilsiden.dk nævner flere teleselskaber, at de også føler sig tilsidesat af Telepristjek.dk, fordi de ikke annoncerer på siden. Påstanden afvises ligeledes af Nicolas Fredriksen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere