Artikel top billede

Magtfuld KMD-formand bakker presset direktør op

KMD's magtfulde bestyrelsesformand Vagn Sørensen bakker fuldt ud op om sin direktør, der er presset af to ømme sager.

Læs også:

Mail: Sådan lokkede KMD kommuner til udbudsfusk.

KMD's salgsproces i fare: Risikerer at gå helt i stå.

Administrerende direktør Lars Monrad-Gylling fra it-giganten KMD kæmper med to meget ømme sager.

Konkurrencestyrelsen har netop afsagt en kendelse, der slår fast, at ]KMD-direktionen var inde over en strategi om at tilskynde kommuner til at gå uden om udbud, uagtet at dette var lovpligtigt.

Selvom styrelsen frikender KMD for lovbrud, så vurderer styrelsen, at der var tale om en bevidst strategi kendt fra højeste sted.

Lars Monrad-Gylling var da også efterfølgende ude og beklage selskabets adfærd af flere omgange.

I en anden højspændt sag bekriger KMD og kommunerne, der er it-giganten største kunde, hinanden, hvor trusler om retssager fyger igennem luften.

Faktisk er striden om, hvorvidt KMD-ledelsen vil smide alle priser på bordet, ekskaleret så meget, at professor Anders Drejer fra Aalborg Universitet, har vurderet, at konflikten i sig selv kan kappe værdi af KMD ved det forestående salg.

Bakker direktion op

Men nu kommer bestyrelsesformand, Vagn Sørensen, fra KMD, der i øvrigt også sidder i bestyrelsen for TDC, FLSmidth og DFDS, sin direktør til undsætning.

"Ingen af de nævnte sager giver anledning til overvejelser om direktionen," udtaler Vagn Sørensen til Computerworld.

For det første påpeger formanden, at konkurrencemyndighederne har konstateret, at KMD ikke har overtrådt konkurrenceloven.

"Sagen er af ældre dato, og KMD har i dag et fuldt implementeret compliance-program," forklarer han videre.

Veldrevet softwareleverandør

For det andet skamroser bestyrelsesformanden Lars Monrad-Gylling, der har været direktør for KMD siden 1998.

"Lars Monrad-Gylling er en yderst kompetent administrerende direktør for KMD," slår formanden fast.

"Koncernen har undergået store forandringer under hans og direktionens lederskab, og KMD er i dag en særdeles solid, veldrevet og innovativ softwareleverandør," slutter Vagn Sørensen.

Læs også:

Mail: Sådan lokkede KMD kommuner til udbudsfusk.

KMD's salgsproces i fare: Risikerer at gå helt i stå.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere