Smukke bloggere får skjulte reklamer

Kendte og kønne ansigter skal gøre blogs profitable med skjult reklame i form af "product placement".

Annonce:
Annonce:
Ikke almindelige, kedelige hverdagsbloggere, men udelukkende lækre og kendte mennesker, der skriver om deres spændende verden - sådan lyder slagtilbuddet til danske firmaer, der har lyst til at betale for blog-omtale af deres produkter.

Tilbuddet kommer fra det nye firma selctedBloggers.dk, der er sat i verden af den forhenværende fotomodel Jackie Navarro.

I en pressemeddelelse  om lanceringen af sitet fortæller hun, at man hos SelectedBloggers kan komme "tættere på de kendte, smukke og spændende personer".

SelectedBloggers er en slags portal for blogs skrevet af kendte og kønne mennesker, for eksempel fotomodeller og kendiskokke, der skriver om mode, madopskrifter og verdens generelle forunderlighed set med egne øjne.

Da SelectedBloggers ikke vil have forstyrrende banner-annoncer, som kunne komme på tværs af sites æstetiske linje, tilbyder man i stedet annoncørene at købe "product placement".

Ideen er, at bloggerne bruger et af de produkter, som annoncørerne gerne vil have markedsført, og at de derpå ligesom naturligt væver det ind i deres normale bloggerier.

"Product placement er primært kendt fra TV, hvor det har vist sit værd mange år. Omtale via bloggere er en meget effektiv reklameform i stil med "mund til mund", og med SelectedBloggers får I samtidig en unik mulighed for at knytte jeres produkter sammen med vores anerkendte profiler," hedder de i sites egen fremstilling.

På tv har product placement imidlertid være temmeligt kontroversiel. Det er blevet omtalt som skjult reklame og Forbrugerrådet har flere gange advaret mod reklameformen, fordi den giver tvivl om, hvad der er reklame, og hvad der ikke er.

Hverken skjult eller åbenlys reklame har dog tidligere været den store succes for danske bloggere. Mens enkelte svenske modebloggere har scoret kassen på reklamer, så er SelectedBloggers.dk sat i søen i et farvand, hvor andre skibe ofte er gået på grund.

Sporene skræmmer
Da blogs for en del år siden så småt begyndte at blive en del af mediebilledet, gik der ikke lang tid, før de første guldgravere satte hakken til bloggen.

Bloggerwave hed et af de første danske forsøg på en kommercialisering af blogospheren, som ComON skrev om i 2007, men firmaet fik ikke den store medgang, stifterne havde regnet med.

I stedet blev BloggerWave solgt til et par spekulanter, der forsøgte sig med guldgravning på børsen, og i dag er navnet blot brugt som skalkeskjul for en helt tredje og endnu mindre sympatisk type guldgravning, som bloggeren Dorte Toft for nylig definerede som rendyrket planttenslageri.    

Et andet og lignende forsøg på at få bloggere til at skrive positivt mod betaling, led en næsten lige så krank skæbne: Firmaet sbonsor gik i luften i 2007 men er siden lagt i graven igen, og end ikke hjemmesiden sbonsor.dk fik så meget værdi, at nogen sidenhen har gidet betale for at eje domænet.

SelectedBloggers har i skrivende stund 21 lækre og kendte bloggere i sin stald.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hvordan kan Big Data styrke de danske fødevarevirksomheder?

Kan Big Data styrke de danske fødevarevirksomheder? Og kan Big Data sætte virksomheder i fødevaresektoren i stand til at skabe konkurrencefordele - og skabe værdi på bundlinjen? På dette Round Table vil vi diskutere, hvordan fødevaresektoren kan udnytte de mange muligheder og skabe et faktabaseret beslutningsgrundlag. Læs mere

Comwell Kellers Park - 7080 Børkop



Udnyt alle de nye muligheder i Office 365 og Sharepoint og få mere ud af programmerne

Microsoft-systemerne Office 365 og Sharepoint er blandt de mest succesfulde produkter fra Microsoft i de seneste år. De to programmer spiller en central rolle i Microsofts nye cloud-strategi, hvor systemer og programmer skal sammenbindes og udnytte hinandens fordele. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup



CIO Executive Update

CIO Executive Update er kombinationen af oplæg fra en international top-CIO og muligheden for at netværke med andre CIOs og it-direktører gennem flere round tables om aktuelle emner. Læs mere

Søhuset - 2970 Hørsholm







Computerworld
Apple tilbagekalder opladere - kan give dig stød: Se om din egen oplader er berørt
Opladere til Mac, iPhone og iPad, der er solgt fra 2003 til 2015, kan give brugerne stød. Det får nu Apple til at love kunderne en gratis ny oplader.
CIO
Kunderne risikerer at smutte: Derfor er (næsten gratis) test vigtig for din forretning
Klumme: Det er vigtigt at kende dine webapplikationers maksimale driftskapacitet og at vide, hvor flaskehalsene er, for ellers kan det koste kunder. Og nu kan du teste det hele - uden at det koster en formue.
Comon
Xbox ramt af syv timer langt nedbrud: Så fik kendt musiker nok
Frustrationer over gårsdagens lange nedbrud på Xbox-netværket har fået gangsterrapperen Snoop Dogg til at gå amok over for Microsoft og selskabets stifter Bill Gates. Se videoen her.
Channelworld
Dansk hosting-firma udvider kraftigt: Har masser af ubesatte stillinger - og er klar til opkøb
Hostingfirmaet IT Relation fra Herning skovler penge ind og er klar til at finde checkhæftet frem, hvis der opstår i opkøbsmuligheder i hostingbranchen.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.