Smukke bloggere får skjulte reklamer

Kendte og kønne ansigter skal gøre blogs profitable med skjult reklame i form af "product placement".

Annonce:
Annonce:
Ikke almindelige, kedelige hverdagsbloggere, men udelukkende lækre og kendte mennesker, der skriver om deres spændende verden - sådan lyder slagtilbuddet til danske firmaer, der har lyst til at betale for blog-omtale af deres produkter.

Tilbuddet kommer fra det nye firma selctedBloggers.dk, der er sat i verden af den forhenværende fotomodel Jackie Navarro.

I en pressemeddelelse  om lanceringen af sitet fortæller hun, at man hos SelectedBloggers kan komme "tættere på de kendte, smukke og spændende personer".

SelectedBloggers er en slags portal for blogs skrevet af kendte og kønne mennesker, for eksempel fotomodeller og kendiskokke, der skriver om mode, madopskrifter og verdens generelle forunderlighed set med egne øjne.

Da SelectedBloggers ikke vil have forstyrrende banner-annoncer, som kunne komme på tværs af sites æstetiske linje, tilbyder man i stedet annoncørene at købe "product placement".

Ideen er, at bloggerne bruger et af de produkter, som annoncørerne gerne vil have markedsført, og at de derpå ligesom naturligt væver det ind i deres normale bloggerier.

"Product placement er primært kendt fra TV, hvor det har vist sit værd mange år. Omtale via bloggere er en meget effektiv reklameform i stil med "mund til mund", og med SelectedBloggers får I samtidig en unik mulighed for at knytte jeres produkter sammen med vores anerkendte profiler," hedder de i sites egen fremstilling.

På tv har product placement imidlertid være temmeligt kontroversiel. Det er blevet omtalt som skjult reklame og Forbrugerrådet har flere gange advaret mod reklameformen, fordi den giver tvivl om, hvad der er reklame, og hvad der ikke er.

Hverken skjult eller åbenlys reklame har dog tidligere været den store succes for danske bloggere. Mens enkelte svenske modebloggere har scoret kassen på reklamer, så er SelectedBloggers.dk sat i søen i et farvand, hvor andre skibe ofte er gået på grund.

Sporene skræmmer
Da blogs for en del år siden så småt begyndte at blive en del af mediebilledet, gik der ikke lang tid, før de første guldgravere satte hakken til bloggen.

Bloggerwave hed et af de første danske forsøg på en kommercialisering af blogospheren, som ComON skrev om i 2007, men firmaet fik ikke den store medgang, stifterne havde regnet med.

I stedet blev BloggerWave solgt til et par spekulanter, der forsøgte sig med guldgravning på børsen, og i dag er navnet blot brugt som skalkeskjul for en helt tredje og endnu mindre sympatisk type guldgravning, som bloggeren Dorte Toft for nylig definerede som rendyrket planttenslageri.    

Et andet og lignende forsøg på at få bloggere til at skrive positivt mod betaling, led en næsten lige så krank skæbne: Firmaet sbonsor gik i luften i 2007 men er siden lagt i graven igen, og end ikke hjemmesiden sbonsor.dk fik så meget værdi, at nogen sidenhen har gidet betale for at eje domænet.

SelectedBloggers har i skrivende stund 21 lækre og kendte bloggere i sin stald.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




IT-JOB

Se flere it-job hos

 
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få styr på kunde- og supportcentret

Effektiv support af interne eller eksterne kunder, bedre overblik over ressourceforbruget og værdifulde input til udviklingen af produktet eller ydelsen. Det er resultaterne fra et veldrevet kunde- eller supportcenter der anvender de rigtige værktøjer. Deltag i Computerworlds How To om kunde- og supportsystemer - og få eksempler og inspiration til hvordan du kan skabe en løsning. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter (Pfizers) - 2750 Ballerup



CIO Executive Update

CIO Executive Update er kombinationen af oplæg fra en international top-CIO og muligheden for at netværke med andre CIOs og it-direktører gennem flere round tables om aktuelle emner. Læs mere

Søhuset - 2970 Hørsholm



Microsoft Office 365

Det cloud-baserede Office 365 er et af de mest succesfulde produkter fra Microsoft i de seneste år. Vi har allieret os med eksperter og cases, som kan give dig en konkret og koncentreret introduktion til det alsidige værktøj. Så tilbring en formiddag i selskab med Office 365 og se hvorfor produktet er så populært - og hvordan it-afdelingen og brugerne høster fordelene i Office 365. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter (Pfizers) - 2750 Ballerup






Computerworld
YouSee tvunget til at splitte bredbånd og tv op: Nu kan du droppe tv-pakken
YouSee vil fremover levere bredbånd uden at kræve, at kunderne samtidig køber en tv-pakke. Det er dog mest af alt et tiltag, der kommer, fordi TDC er tvunget til det.
CIO
Tre ting du skal lære af sikkerhedsproblemerne hos Tesla, Chrysler og Volkswagen
Tesla, Chrysler og Volkswagen er alle ramt af sårbarheder, men selskaberne reagerer vidt forskelligt. Vi har samlet tre regler, som de burde have fulgt - og som kan hjælpe din virksomhed med at have færre sårbare løsninger.
Comon
Stortest af 17 grafikkort: Spilgrafik til ethvert budget
Hvordan vælger man det rigtige grafikkort til den rigtige pris? Denne stortest kan give dig svaret.
Channelworld
HP splittes op i to danske selskaber: Her er de to nye topchefer i Danmark
HP har sat navne på, hvem der fra 1. november kommer til at stå i spidsen for de to nye danske HP-selskaber, som opstår, når hardwarekoncernen splittes i to.
White paper
Innovation gennem intelligent forretningsdrift
Intelligent Business Operations gør det muligt at transformere missionskritisk indsigt til den rette handling og derved styrke forretningen.