Smukke bloggere får skjulte reklamer

Kendte og kønne ansigter skal gøre blogs profitable med skjult reklame i form af "product placement".

Annonce:
Annonce:
Ikke almindelige, kedelige hverdagsbloggere, men udelukkende lækre og kendte mennesker, der skriver om deres spændende verden - sådan lyder slagtilbuddet til danske firmaer, der har lyst til at betale for blog-omtale af deres produkter.

Tilbuddet kommer fra det nye firma selctedBloggers.dk, der er sat i verden af den forhenværende fotomodel Jackie Navarro.

I en pressemeddelelse  om lanceringen af sitet fortæller hun, at man hos SelectedBloggers kan komme "tættere på de kendte, smukke og spændende personer".

SelectedBloggers er en slags portal for blogs skrevet af kendte og kønne mennesker, for eksempel fotomodeller og kendiskokke, der skriver om mode, madopskrifter og verdens generelle forunderlighed set med egne øjne.

Da SelectedBloggers ikke vil have forstyrrende banner-annoncer, som kunne komme på tværs af sites æstetiske linje, tilbyder man i stedet annoncørene at købe "product placement".

Ideen er, at bloggerne bruger et af de produkter, som annoncørerne gerne vil have markedsført, og at de derpå ligesom naturligt væver det ind i deres normale bloggerier.

"Product placement er primært kendt fra TV, hvor det har vist sit værd mange år. Omtale via bloggere er en meget effektiv reklameform i stil med "mund til mund", og med SelectedBloggers får I samtidig en unik mulighed for at knytte jeres produkter sammen med vores anerkendte profiler," hedder de i sites egen fremstilling.

På tv har product placement imidlertid være temmeligt kontroversiel. Det er blevet omtalt som skjult reklame og Forbrugerrådet har flere gange advaret mod reklameformen, fordi den giver tvivl om, hvad der er reklame, og hvad der ikke er.

Hverken skjult eller åbenlys reklame har dog tidligere været den store succes for danske bloggere. Mens enkelte svenske modebloggere har scoret kassen på reklamer, så er SelectedBloggers.dk sat i søen i et farvand, hvor andre skibe ofte er gået på grund.

Sporene skræmmer
Da blogs for en del år siden så småt begyndte at blive en del af mediebilledet, gik der ikke lang tid, før de første guldgravere satte hakken til bloggen.

Bloggerwave hed et af de første danske forsøg på en kommercialisering af blogospheren, som ComON skrev om i 2007, men firmaet fik ikke den store medgang, stifterne havde regnet med.

I stedet blev BloggerWave solgt til et par spekulanter, der forsøgte sig med guldgravning på børsen, og i dag er navnet blot brugt som skalkeskjul for en helt tredje og endnu mindre sympatisk type guldgravning, som bloggeren Dorte Toft for nylig definerede som rendyrket planttenslageri.    

Et andet og lignende forsøg på at få bloggere til at skrive positivt mod betaling, led en næsten lige så krank skæbne: Firmaet sbonsor gik i luften i 2007 men er siden lagt i graven igen, og end ikke hjemmesiden sbonsor.dk fik så meget værdi, at nogen sidenhen har gidet betale for at eje domænet.

SelectedBloggers har i skrivende stund 21 lækre og kendte bloggere i sin stald.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




IT-JOB

IT-udvikler
Skandia Danmark


Business Intelligence Consultant
Brødrene Hartmann A/S


Se flere it-job hos

 
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse om Software AG's unikke tilgang til Intelligent Business...

I dette white paper kan du læse om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser,...

I dette white paper kan du læse om, hvordan Big Data åbner for nye muligheder inden for IT...

 
Kommende events
Få styr på kunde- og supportcentret

Effektiv support af interne eller eksterne kunder, bedre overblik over ressourceforbruget og værdifulde input til udviklingen af produktet eller ydelsen. Det er resultaterne fra et veldrevet kunde- eller supportcenter der anvender de rigtige værktøjer. Deltag i Computerworlds How To om kunde- og supportsystemer - og få eksempler og inspiration til hvordan du kan skabe en løsning. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Mobility: Sådan får du de bedste løsninger

Mobility er et afgørende indsatsområde i de fleste danske virksomheder 2014. Om det er interne apps, teleløsninger, mobile grænseflader rettet mod partnere, et konkret mobilt produkt til kunderne eller noget helt fjerde, så er der rigtig mange elementer at forholde sig til. På dette how-to kommer vi omkring alt fra de grundlæggende mobil-strategier til overvejelser om infrastruktur, udvikling og drift i forbindelse med mobile løsninger. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Datasikkerhed: Kend din risiko, dit budget og dine brugere

En konference der klæder dig på til kampen om virksomhedens data med konkrete cases, videndeling og gode råd fra eksperter. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - København - 2750 Ballerup






Computerworld
Test: Her er de bedste antivirus-programmer lige nu
Hvis du er på jagt efter et antivirus-program til din pc, så læs med her, hvor 23 forskellige programmer er blevet testet.
CIO
10 ting, der kan gøre din it-afdeling til en succes
Klumme: Her har du 10 gode råd til at få forretningen og it-organisationen til at arbejde bedre sammen.
Comon
Apple-launch i aften: Nyt liv til iPad'en eller comeback til Mac'en
Apple er igen på trapperne med nye produkter, men hvad skal vi forvente?
Channelworld
Apple-præsenterede nye ultra-tynde iPads og en ny pixel-verdensmester
Tyndere, skarpere og hurtigere. Aftenens iPad-præsentation var en Apple classic.
White paper
ITIL og best practices i dagligdagen
Dette Computerworld Tema beskriver, hvad ITIL er, og hvordan det i praksis betaler det sig at ændre alt det, man gør forkert i dagligdagen.


Log ind
x
E-mail
Kodeord