Afsløring: Her er Apple-butikkernes succesformular

En række af hemmelighederne bag de succesrige Apple Stores er blevet afsløret.

Annonce:
Annonce:
Du har sikkert ikke lagt mærke til det.

Men hvis du besøger en af de officielle Apple-butikker, er skærmene på alle computerne indstillet i en 70 graders vinkel, når butikkerne slår dørene op om morgenen.

Og det er ikke blot, fordi computeren ser godt ud, når skærmen står i den vinkel.

Nej, det er et salgstrick, der er mere snedigt end som så, fortæller Carmine Gallo, der er forfatter til flere bøger om Apple, i erhvervsmagasinet Forbes.

Han har gennem det seneste år nøje studeret den oplevelse, som Apple giver kunderne i sine officielle Apple Stores, og her har Carmine Gallo fået bekræftet antagelsen om, at Apple er en virksomhed, hvor perfektionismen er i højsædet.

Justerer vinklen med app
Det kommer ikke mindst til udtryk ved, at medarbejderne ikke bare skal pudse og polere maskinerne hver morgen.

De skal også sørge for, at computerskærmene altid har en vinkel på præcis 70 grader, og medarbejderne har en særlig app på deres iPhone, der hjælper dem med at ramme præcis den rette vinkel.

Det skyldes, at Apple gerne vil have forbrugerne til at røre ved produkterne - og ikke mindst tage dem i brug. Og Apple har tilsyneladende erfaret, at når skærmen står i en vinkel på 70 grader, så føler kunderne sig draget til at række ud efter skærmen og indstille den i en vinkel, der netop passer dem.

Kunderne skal føle ejerskab
Ifølge artiklen i Forbes adskiller Apple-butikkerne sig fra de store elektronikkæder ved, at målsætningen ikke er, at alle kunder skal forlade butikken med et produkt under armen.

Tværtimod indbyder Apple kunderne til at komme og bruge produkterne. Surfe på nettet med computerne, lytte til musik på iPod'en og downloade apps til iPad'en. Alt sammen for at de skal opbygge et bånd til virksomheden og en ejerskabsfornemmelse over for produkterne.

Den tankegang er bygget ind i hvert eneste aspekt af den oplevelse, som kunderne får i butikkerne, fortæller Carmine Gallo.

Ikke røre kundens computer
Eksempelvis er en del af konceptet, at kunderne kan komme ind i butikken og få hjælp til at bruge en Mac, og her har de ansatte strenge ordrer om, at de aldrig må røre den computer, kunden sidder ved, før de har spurgt om lov.

I stedet skal de ansatte guide kunderne til selv at finde løsningen, hvilket ifølge Apple-tankegangen sikrer, at kunden opbygger et personligt forhold til produktet og i sidste ende en loyalitet over for brandet, fortæller Carmine Gallo.

Læs også:

Farvel til Steve Jobs - her er hvad du kan lære af ham


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Udnyt alle de nye muligheder i Office 365 og Sharepoint og få mere ud af programmerne

Microsoft-systemerne Office 365 og Sharepoint er blandt de mest succesfulde produkter fra Microsoft i de seneste år. De to programmer spiller en central rolle i Microsofts nye cloud-strategi, hvor systemer og programmer skal sammenbindes og udnytte hinandens fordele. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup



CIO Executive Update

CIO Executive Update er kombinationen af oplæg fra en international top-CIO og muligheden for at netværke med andre CIOs og it-direktører gennem flere round tables om aktuelle emner. Læs mere

Søhuset - 2970 Hørsholm



Mobility

Mobility i din virksomhed kan skabe store forbedringer og optimeringer, men der er mange indfaldsveje, så hvor begynder du? Med de interne systemer? Med arbejdsgangene? Og hvordan undgår du at blive låst fast på bestemte platforme eller løsninger? Det giver Computerworlds Mobile løsninger en række bud på. Læs mere

Whilborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup







Computerworld
Apple tilbagekalder opladere - kan give dig stød: Se om din egen oplader er berørt
Opladere til Mac, iPhone og iPad, der er solgt fra 2003 til 2015, kan give brugerne stød. Det får nu Apple til at love kunderne en gratis ny oplader.
CIO
Her kan den danske stat lære noget: Sådan skifter Nordea it-platform til 7,5 milliarder kroner
Efter flere års tilløb er Nordea godt i gang med at udskifte hele sin it-infrastruktur. Læs her, hvordan projektet til mere end syv milliarder kroner minder om statens it-udfordringer, og hvordan den nordiske storbank griber opgaven an.
Comon
Xbox ramt af syv timer langt nedbrud: Så fik kendt musiker nok
Frustrationer over gårsdagens lange nedbrud på Xbox-netværket har fået gangsterrapperen Snoop Dogg til at gå amok over for Microsoft og selskabets stifter Bill Gates. Se videoen her.
Channelworld
Storaktionær trækker sig fra kriseramte Fonas bestyrelse - se hans kryptiske begrundelse
Trods en ejerandel på 40 procent har den norske detailkæmpe Elkjøp trukket sig ud af det kriseramte Fonas bestyrelse. Dermed står Fonas ledelse alene med opgaven at finde en investor, der kan sikre fremtiden for den kriseramte butikskæde.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.