Afsløring: Her er Apple-butikkernes succesformular

En række af hemmelighederne bag de succesrige Apple Stores er blevet afsløret.

Annonce:
Annonce:
Du har sikkert ikke lagt mærke til det.

Men hvis du besøger en af de officielle Apple-butikker, er skærmene på alle computerne indstillet i en 70 graders vinkel, når butikkerne slår dørene op om morgenen.

Og det er ikke blot, fordi computeren ser godt ud, når skærmen står i den vinkel.

Nej, det er et salgstrick, der er mere snedigt end som så, fortæller Carmine Gallo, der er forfatter til flere bøger om Apple, i erhvervsmagasinet Forbes.

Han har gennem det seneste år nøje studeret den oplevelse, som Apple giver kunderne i sine officielle Apple Stores, og her har Carmine Gallo fået bekræftet antagelsen om, at Apple er en virksomhed, hvor perfektionismen er i højsædet.

Justerer vinklen med app
Det kommer ikke mindst til udtryk ved, at medarbejderne ikke bare skal pudse og polere maskinerne hver morgen.

De skal også sørge for, at computerskærmene altid har en vinkel på præcis 70 grader, og medarbejderne har en særlig app på deres iPhone, der hjælper dem med at ramme præcis den rette vinkel.

Det skyldes, at Apple gerne vil have forbrugerne til at røre ved produkterne - og ikke mindst tage dem i brug. Og Apple har tilsyneladende erfaret, at når skærmen står i en vinkel på 70 grader, så føler kunderne sig draget til at række ud efter skærmen og indstille den i en vinkel, der netop passer dem.

Kunderne skal føle ejerskab
Ifølge artiklen i Forbes adskiller Apple-butikkerne sig fra de store elektronikkæder ved, at målsætningen ikke er, at alle kunder skal forlade butikken med et produkt under armen.

Tværtimod indbyder Apple kunderne til at komme og bruge produkterne. Surfe på nettet med computerne, lytte til musik på iPod'en og downloade apps til iPad'en. Alt sammen for at de skal opbygge et bånd til virksomheden og en ejerskabsfornemmelse over for produkterne.

Den tankegang er bygget ind i hvert eneste aspekt af den oplevelse, som kunderne får i butikkerne, fortæller Carmine Gallo.

Ikke røre kundens computer
Eksempelvis er en del af konceptet, at kunderne kan komme ind i butikken og få hjælp til at bruge en Mac, og her har de ansatte strenge ordrer om, at de aldrig må røre den computer, kunden sidder ved, før de har spurgt om lov.

I stedet skal de ansatte guide kunderne til selv at finde løsningen, hvilket ifølge Apple-tankegangen sikrer, at kunden opbygger et personligt forhold til produktet og i sidste ende en loyalitet over for brandet, fortæller Carmine Gallo.

Læs også:

Farvel til Steve Jobs - her er hvad du kan lære af ham


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jaynet A/S
It- og teleløsninger samt datacenterydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Executive Update

På CIO Executive Update kan du høre oplæg fra Henrik Amsinck - CIO for LEGO Group - om digitaliseringen af LEGO. Vi sætter desuden fokus på sikkerhed og mobility på to eksklusive roundtables - og giver plads til netværket med andre CIOs og it-direktører. Læs mere

Comwell Aarhus - 8000 Aarhus



Få styr på din hosting - sådan får du mere ud at dine data

Kom og hør om de nyeste metoder og teknologier, der giver dig mulighed for at øge udbyttet af dine data og din storage. Læs mere

Idrættens Hus - 2605 Brøndby



Computerworld Summit 2015 - teknologi og forretning

Computerworld Summit giver dig internationale keynotes, diskussioner, oplæg, netværk og debat om innovation, kompleksitet og sikkerhed i it-afdelingen - sammen med 500 andre danske it-professionelle. Læs mere

SAS Radisson Blu Scandinavia - 2300 København S






Computerworld
"Det ene katastrofemøde ude hos kunderne afløste det andet, mens folk rundt om bordet blev helt blanke i øjnene"
Det ene katastrofemøde ude hos kunderne afløste det andet, mens folk rundt om bordet blev helt blanke i øjnene, når jeg fortalte om alt det fantastiske, de kunne med boksen. De var jo kun interesseret i én af funktionerne.
CIO
Dansk CIO: Der er alt for meget fokus på oppetid og udgifter
Begreber som oppetid og total cost of ownership (TCO) hører fortiden til, mener Martin Börjesson, CIO i DSB, der i stedet vil måle på den værdi, it skaber.
Comon
Førstehåndsindtryk: Samsung Galaxy S6 og S6 edge er den helt rigtige vej for Samsung
Samsung Galaxy S6 og S6 Edge er de to nye telefoner fra Samsung, der skal vende den nedadgående kurve for selskabet. Kom med og få vores førstehåndsindtryk.
Channelworld
Røde tal hos Humac: Så svært er det at tjene penge på Apples produkter
Mens Apple selv skovler penge ind, så får Apple-forhandleren Humac endnu et skuffende regnskab med millionunderskud.
White paper
Trusselsrapport fra IBM X-Force 2. kvartal 2014
Læs her om udviklingen inden for sårbarheder i apps, spam og hvordan du imødegår it-truslerne - baseret på de seneste data og løbende analyser.