Sådan bekæmper du bedst Nigeria-svindlerne

Træt af den endeløse strøm af Nigeria-breve? Se hvordan du bekæmper dem.

Annonce:
Annonce:

En Nigeriasvindler troede, at han skulle modtage en bærbar computer. Han blev noget skuffet, da han åbnede pakken og fandt denne "computer", som en scambaiter havde sendt.

Igennem mange år har vi været plaget af de såkaldte Nigeria-svindlere, der spammer os med absurde forretningstilbud.

Indtil nu har svindlernes mange spammails vist sig lige så besværlige at slippe af med som dræbersneglene i de danske haver.

Men en ny forskningsrapport fra Microsoft, der så dagens lys i sidste uge, kan muligvis gemme på en løsning på problemet.

I forskningsrapporten bliver der argumenteret for, at Nigeria-svindlerne bevidst gør deres mails så absurde og utroværdige for at minimere antallet af henvendelser og dermed sikre sig, at dem der henvender sig er så godtroende og uoplyste, at de er perfekte ofre.

Hold svindlerne for nar
Men oplysningerne om, at det kan være stærkt omkostningsforøgende for svindlerne at skulle håndtere mange henvendelser, kan udstyre os med et effektivt våben mod Nigeria-svindlerne.

Det amerikanske magasin The New Yorker, mener, at vi kan bekæmpe svindlerne ved at holde dem for nar og svare på deres henvendelser, når vi modtager dem. 

Det er dog ikke nogen helt ny tanke. 

Som flere læsere også har gjort os opmærksom på, findes der en lang række internetfora, hvor såkaldte scambaiters har gjort det til en sport at tage svindlerne ved næsen og så at sige lave "kontra-svindel".

Som regel er scambaiternes mål at spille med på svindlernes mails og på den måde trække korrespondancerne i langdrag. 

Men ofte tager de også mere ekstreme metoder i brug. Nigeria-svindlerne er ofte desperate, og det udnytter de forskellige scambaiters til at få dem til at udføre bizarre handlinger.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO ROUND TABLE

CIO Executive Update er kombinationen af oplæg fra en international top-CIO og muligheden for at netværke med andre CIOs og it-direktører gennem flere round tables om aktuelle emner. Læs mere

Søhuset - 2970 Hørsholm



Beyond Data

Der ligger en enorm værdi i big data for din virksomhed, hvor de mange rådata, der ofte flyder ustrukturerede rundt, kan fortælle dig, hvordan du kan forbedre forretningen, processerne, salget og meget andet. Ved at strukturere de mange data kan du øge virksomhedens indtjeningen og reducere omkostningerne. Læs mere

Radisson Blu Scandinavia - 2300 København



Det moderne datacenter: Få mere ud af de nyeste teknologier

Det vrimler med nye teknologier og løsninger, der eksempelvis gør det muligt at sætte turbo på databehandlingen med SSD, blive en leverandør af interne cloud-services og gendanne data efter nedbrud - også selvom alt håb synes ude. Men hvordan finder du vej i junglen af løsninger, og hvordan kommer du i gang med de nyeste teknologier? Mød forskellige leverandører på denne spændende heldagskonference om topmoderne datacentre, serverrum og drifts-modeller. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter (Pfizers) - 2750 Ballerup







Computerworld
Flere danske banker i knæ: Ramt af alvorlige netbank-problemer
Opdateret: SDC er ramt er omfattende problemer, der i øjeblikket sender en stribe danske netbanker til tælling.
CIO
Årets CIO 2016: Her er Danmarks fem bedste it-chefer
Årets CIO 2016: Den eftertragtede titel som Årets CIO i Danmark skal snart uddeles for 11. gang af Computerworld, IDC og Dansk IT. Her er de fem nominerede til Årets CIO 2016.
Channelworld
KMD skiller sig af med sin mainframe-afdeling - 68 KMD-ansatte får ny arbejdsgiver
IBM overtager fra 1. juni den tekniske del af KMD's mainframe-forretning. Dermed får 68 KMD-medarbejdere ny arbejdsgiver.
White paper
De 4 servicefaser
Læs i dette white paper om de fire servicefaser: Før-køb, Køb, Efter-køb - Marketing, Efter-køb - Service