Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

Facebook skruer ned for dine opdateringer

Har du en Facebook-side, bliver dine opdatering sandsynligvis set af et betydeligt mindre publikum end tidligere.

Er det, som om opdateringerne på din Facebook-side får mindre og mindre opmærksomhed?

Så er det måske ikke bare indbildning.

Det skyldes sandsynligvis en ændring, som Facebook sidste måned lavede i den såkaldte Edgerank-algoritme.  

Edgerank-algoritmen er så at sige den formel, der afgør, hvilke opdateringer der bliver præsenteret for den enkelte Facebook-bruger.

Og ifølge det amerikanske magasin Adweek betyder de seneste ændringer i algoritmen, at opdateringer fra virksomheder og organisationer med Facebook-sider nu kun bliver vist for halvt så mange Facebook-brugere som tidligere. 

Markant mindre eksponering

En del mennesker tror, at en Facebook-opdatering bliver vist for alle mennesker, der har liket en side.

I virkeligheden får du som Facebook-bruger som udgangspunkt kun vist de opdateringer, som Facebook vurderer er mest relevante for dig. 

Og ifølge en undersøgelse foretaget af det amerikanske medieburea We Are Social  betyder den seneste ændring i Facebooks algoritme, at det nu kun er 12 procent af de mennesker, som har liket en virksomhed, der får en given opdatering at se.  

Før den 25. september, da Facebook ændrede algoritmen, var tallet 25 procent. 

Ifølge Adweek er We Are Social blot et af flere amerikanske pr-bureauer, der gennem den sidste måned har oplevet effekten.

Forskellen er mindre i praksis

Meget tyder dog på, at det er de færreste virksomheder, der i praksis vil opleve en stor forskel.

For angiveligt betyder algoritme-ændringen, at opdateringer nu i endnu højere grad end tidligere kun vil blive præsenteret for de folk, der er tilbøjelige til at kommentere, like og dele en virksomheds opslag.

Mens de folk, der bliver siet fra, vil være folk, der ikke tidligere har vist udpræget interesse for en virksomheds opdateringer. 

Skaber Facebook et kunstigt behov?

Det er dog værd at bemærke, at ændringen kommer kort tid efter, at Facebook har indført en betalingsløsning, der gør det muligt for virksomheder at få deres opdateringer eksponeret for endnu flere Facebook-brugere.

Det har blandt andet fået tech-side Mashable til at beskylde Facebook for med ændringerne i Edgerank at skabe et kunstigt behov for synlighed - og dermed et marked for den nye betalingsløsning.

Læs også:
 

Derfor vælter Facebook-klagerne ned over virksomhederne  

Undgå en Telenor-sag: Sådan tager du Facebook-stormen i opløbet




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere