Artikel top billede

Statsadvokaten kræver svar: Politiet skal redegøre for Getmore-smøl

Anklagemyndigheden får tommelskruerne på. Statsadvokaten kræver en forklaring på, hvorfor der endnu ikke er rejst anklage i sagen om momssvindel i onlinebutikken Getmore.

Københavns Politi skal nu finde på en god forklaring på, hvorfor der efter mere end tre års efterforskning endnu ikke er rejst anklage mod de tre tidligere ejere af it-butikkerne Getmore og Multimedia World.

Kravet om en forklaring kommer fra statsadvokaten for København, Lise-Lotte Nilas, som reaktion på en klage fra de tre sigtedes forsvarer Kåre Pihlmann, som er stærkt fortørnet over at sagen trækker i langdrag.

"Vi har bedt om en udtalelse fra Københavns Politi, og når vi får den tager vi stilling til klagen over sagsbehandlingstid," siger Lise-Lotte Nilas til CRN.

Hun ønsker dog ikke at forholde sig til om de mere end tre år, hvor sagen har været undervejs, er rimelig i forhold til de sigtedes retssikkerhed.

"Jeg synes principielt ikke noget om en konkret sag, før jeg har haft mulighed for at vurdere den," siger Lise-Lotte Nilas.

Statsadvokaten kan heller ikke sætte en dato på, hvornår et svar på klagen fra de sigtedes forsvarer vil ligge klar.

"Vi har nogle mål for standardsvartider, som vi forsøger at leve op til, og i denne har slags sager er målet sat til 60 dage," siger Lise-Lotte Nilas.

CRN har forsøgt at få en kommentar til sagen fra justitsminister Morten Bødskov (S), men han meddeler via sin særlige rådgiver, at han ikke kommenterer på enkeltsager.

Læs mere:


Klik her for at se alle CRNs artikler om sagen mod Getmore og Multimedia World.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere